Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompaktodling 2010 – bildtråd  (läst 5263 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Kompaktodling 2010 – bildtråd
« skrivet: 21 jun-10 kl 19:43 »
Då var det dags igen. Förra året startade jag ingen odling alls då jag trodde att jag skulle vara igång med mitt stugprojekt och inte hinna med något annat. Så i år har jag tagit igen det jag missade. Jag har tidigare hållit mig på lägenhetstrappan men i år har det svällt ut rejält.

Har man ingen mark att odla på så får man ta och göra det bästa av situationen.

I år odlar jag 3 olika sorters tomater, paprika, squash och cayenne peppar. Totalt 22 plantor.

Det är kul att vara småig kompaktodlingsbonde.    :D

Här kommer lite bilder…

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
SV: Kompaktodling 2010 – bildtråd
« Svar #1 skrivet: 21 jun-10 kl 19:46 »
Mer bilder…

Kolla in cayenne bäbisen!!!   ;D

Snart dags att skörda den första squashen.   8)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-10 kl 19:47 »
Ännu mer bilder…

Åter nr 1/13

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 21 jun-10 kl 22:48 »
Jisses!  :o

Jag måste ha varit jättesen med mina sådder! En tomatplanta blommar....
Och rädisorna är skördade men mer än så är det inte.
Allt annat är litet och smått än så länge.
Hoppas det kommer sig snart, längtar efter morötter.  :P
Mot nya äventyr!

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 jun-10 kl 23:02 »
 :o :o :o :o :o :o :o :o
wow säger jag bara, vackert Prins Tuvstarr!
Kompakt-odling på fler än 1 sätt, dina tomatplantor var ju stabbiga! Har du odlat dem från frö, när sattes de och hur behandlade du dem?

Mina plantor är stora o kraftiga, både tomaterna (spontan-odlade, de kom upp av sig själva här o där så jag vet inte vad det är för slags) och chilisarna. Tomaterna har det var dålig blomning på, inte så konstigt eftersom det är wildcards.
Chilisarna har satt ganska mycket frukt redan, men det går superlångsamt, det har varit en kall vår.

Helt fantastisk liten odling du har..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-10 kl 01:02 »
Tack så mycket.   :D

Jag hängde på låset till handelsträdgården som öppnade runt den 20 april. Plantorna var pyttesmå. Vårvärmen började komma… men det visade sig bli en kall vår så jag har fått bära dem in och ut varje dag innan värmen kom. Hade jag vetat att den skulle dröja så länge hade jag väntat med att dra igång detta. Jag bor i zon 3. I början fick de bara vara ute när jag var hemma. När jag var på kurs så fick de snällt vänta inne tills jag kom hem. När de blev större fick de vara ensamma ute. Hur jag behandlat dem i övrigt? Som höggravida kvinnor! Detta är ju ett av mina stora hobbyn (odlingen alltså), fast jag inte kan något.

Jag pysslar om dem dagligen och kollar och grejar. Flyttar lite på krukorna så bladen får sträcka ut sig. Plockar bort tjuvar. Byter plats på plantorna allteftersom trappan blivit för liten. Binder upp dem när de börjar svaja lite. Det blåser ju en hel del här, 1 km från Vänern, och i år har jag inget vindskydd heller. Fick inte tag på någon ny, den gamla möglade. Men kanske har det blivit stabilare nu när de är mer utsatta. Ger dem mycket vatten. I juli ska de få kogödsel.

Körsbärstomatplantorna har enbart massor med blommor än så länge. De andra två sorterna har rätt stora tomater men det dröjer nog innan de blir röda. Tomaterna på bilden är inte av de större, utan råkade vara de som hängde bäst till för att fotograferas.

Jag är glatt överraskad att squashen är så givmild med blomning och fruktsättning. Det trodde jag aldrig. Det är ju första året som jag odlar dessa. Det kom tidigt vita fläckar på bladen men det verkar inte påverkat plantorna i sig. Jag trodde att de skulle dö. Eller som när det dök upp några svarta maskar/larver på paprikaplantorna… Herre gud!!! *hjärtsnörp* Snabbt plocka bort de bladsmaskande larverna och sedan var plantorna under hårdbevakning morgon och kväll. Kolla och vände på varenda blad. Puh!

Cayenne pepparn har jag inte heller odlat tidigare. Jag trodde inte att det skulle bli något av dem då de varit så sena att komma igång. Men det kanske är helt normalt iaf?

Jag vill ha många fler plantor men jag har fått ge mig. Jag bor ju inte ensam här i hyreshuset.

Lägenheten ligger i ett villakvarter. Grannfrun, som har växthus, var och beundrade mina plantor. Gissa vem som har finast plantor?   ;D   8)   :-[

Åter nr 1/13

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 jun-10 kl 01:16 »

Skrivet av: Prins Tuvstarr
Citera
Lägenheten ligger i ett villakvarter. Grannfrun, som har växthus, var och beundrade mina plantor. Gissa vem som har finast plantor? 

Grattis fina plantorna! En sån bra skötare ni fått! ;) :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-10 kl 01:26 »
Grattis fina plantorna! En sån bra skötare ni fått! ;) :D

Plantorna hälsar och tackar.   ;)

Jag känner mig som en barnplant-morska. Snart är jag ledig för sommaren och då blir detta en heltidssysselsättning.   ;D   ;)

Åter nr 1/13

Visigot

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-10 kl 18:45 »
Känner igen det där med att man behandlar plantorna som om de vore små, bräckliga spädbarn. Jag har en djup och intensiv relation till alla mina plantor. Mina kära potatisar, fina sockerärter, söta lökar och underbara bönor. Går en runda tidigt på morgonen innan jobbet och kollar så att inte några inkräktare kommit innanför avspärrningarna och på kvällen blir det en sen godnattrunda.

Jag äter snart upp mina bäbisar. Lite sugen är jag ju trots allt. Undrar i mitt stilla sinne om jag utvecklat en ohälsosam relation till dessa växter – tomt - kommer det att bli när de är borta. But whatodo.  ;D

"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Alphaville

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jun-10 kl 19:09 »
Verkligen många plantor! Kommer du att redovisa resultatet?  ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 23 jun-10 kl 04:44 »
Känner igen det där med att man behandlar plantorna som om de vore små, bräckliga spädbarn. Jag har en djup och intensiv relation till alla mina plantor. Mina kära potatisar, fina sockerärter, söta lökar och underbara bönor. Går en runda tidigt på morgonen innan jobbet och kollar så att inte några inkräktare kommit innanför avspärrningarna och på kvällen blir det en sen godnattrunda.

Jag äter snart upp mina bäbisar. Lite sugen är jag ju trots allt. Undrar i mitt stilla sinne om jag utvecklat en ohälsosam relation till dessa växter – tomt - kommer det att bli när de är borta. But whatodo.  ;D

;D

Jag försöker snåla och vill helst spara allt så länge som möjligt. Men det beror väl på att jag odlar i så liten skala. Hade jag större odlingar så skulle jag kunna äta mycket under säsongen och ändå ha kvar till vintern.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 23 jun-10 kl 04:57 »
Verkligen många plantor! Kommer du att redovisa resultatet?  ;)

Ska försöka ta bilder på de kommande skördarna. Annars rekommenderar jag ett studiebesök så att herrn kan studera odlingsresultaten närmare.   ;) 

Åter nr 1/13

Visigot

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-10 kl 22:58 »
Fast när jag tänker efter är kanske inte resultatet så viktigt trots allt – nuförtiden är vi så resultatinriktade.

Är det inte själva pysslandet, påtandet, att få frisk luft och sol som är härligast? Det är nog ingen slump att hälso- och terapiträdgårdar blir allt vanligare.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Vildrosen.

« Svar #13 skrivet: 23 jun-10 kl 23:17 »
Så fina bilder. Du har verkligen utnyttjat platsen du "inte har"  ;D. Hoppas du lägger ut mer i tråden längre fram - så jag får se hur det går....

Känner igen det där med pysslandet - i år trodde jag att jag verkligen hade tid till växthuset + landet (är sjukskriven pga tvilling-graviditet m vissa komplikationer). Jag har sått, planterat, "grävt" (gubben grävde där jag sa och jag tittade på  ;D) och fixat. Jag inser nu att jag var lite för optimistisk - så jäkla trött som jag är. Jag går ner till växterna varje dag, pysslar lite men tar mest pauser på stolen *haha* Men det är ändå något visst med att gå ner dit och bara vara. Jag mår så bra där, tittar lite, klipper lite, nyper ett tjuvskott, vattnar lite, tittar lite till osv. Jag bor dock i zon 3-4 så det har inte kommit så långt hos mig .... ännu.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 24 jun-10 kl 01:31 »
Fast när jag tänker efter är kanske inte resultatet så viktigt trots allt – nuförtiden är vi så resultatinriktade.

Är det inte själva pysslandet, påtandet, att få frisk luft och sol som är härligast? Det är nog ingen slump att hälso- och terapiträdgårdar blir allt vanligare.

Jo, så är det. Glädjen med att få pyssla med plantorna ger tillfredställelse och en meningsfull paus från annat i vardagen. Närvarande i nuet. Så är det för mig iaf.   :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #15 skrivet: 24 jun-10 kl 01:35 »
Så fina bilder. Du har verkligen utnyttjat platsen du "inte har"  ;D. Hoppas du lägger ut mer i tråden längre fram - så jag får se hur det går....

Känner igen det där med pysslandet - i år trodde jag att jag verkligen hade tid till växthuset + landet (är sjukskriven pga tvilling-graviditet m vissa komplikationer). Jag har sått, planterat, "grävt" (gubben grävde där jag sa och jag tittade på  ;D) och fixat. Jag inser nu att jag var lite för optimistisk - så jäkla trött som jag är. Jag går ner till växterna varje dag, pysslar lite men tar mest pauser på stolen *haha* Men det är ändå något visst med att gå ner dit och bara vara. Jag mår så bra där, tittar lite, klipper lite, nyper ett tjuvskott, vattnar lite, tittar lite till osv. Jag bor dock i zon 3-4 så det har inte kommit så långt hos mig .... ännu.

Tack så mycket.   :D  Jag har ingen kamera men jag kommer att fixa mer bilder längre fram. Okuperar lite diskret mer och mer yta. Plantorna måste ju få bre ut sig.   ;D

Åh vad lyxigt med ett växthus. Tur att du har en som gräver där du pekar. Jag har också fått lite hjälp med omplanteringar. Jag är inte helt 100 i kroppen.

Försöker njuta av växtligheten flera gånger varje dag. Men i den ljusa sommarnatten, när jag ”går ronden”, är nog den tidpunkt som är allra trevligast. Ofta har vinden mojnat från Vänern och det är tyst i villakvarteret. Det är bara jag och plantorna. För ett ögonblick står tiden stilla och jag glömmer av att jag bor mitt i stan. Försöker påminna mig själv om hur bra jag har det, trots allt som jag gått igenom. Men det är kämpigt att sedan gå upp kl 06:00 vissa morgnar när jag måste iväg tidigt…

Åter nr 1/13

Vildrosen.

« Svar #16 skrivet: 24 jun-10 kl 10:03 »
Okuperar lite diskret mer och mer yta. Plantorna måste ju få bre ut sig.   ;D

Känner igen det där med att sakta och "osynligt" lyckas ta mer och mer plats. Jag gör så oxå ... i trädgården med mina bärbuskar .... Gubben han märker igen (tror jag) trots att jag planterar lite nytt då och då (över åren). Det har blivit fler krukor, fler buskar, fler rabatter mm
Det blir en sport det att för varje år få en grej till .....

Du skriver att du bor vid vänern .... Var då? Har bott i Vänersborg i några år.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 24 jun-10 kl 10:21 »
Vad ger du dina plantor för näring, Tuvstarr?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Alphaville

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jun-10 kl 16:51 »
Ska försöka ta bilder på de kommande skördarna. Annars rekommenderar jag ett studiebesök så att herrn kan studera odlingsresultaten närmare.   ;)

"Herrn" har semester nu och hör av sig ang. ett studiebesök.  ;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 25 jun-10 kl 00:02 »
Vildrosen,
Jag bor i nordöstra Dalsland.

Eulalia II,
Jag har inte gett något än, men snart ska de få kogödsel.

Alpha,
Herrn har mitt telefonnummer och adress.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser