Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sänka grundvattennivån med en brunn?  (läst 8473 gånger)

LasseDalom

• -
Sänka grundvattennivån med en brunn?
« skrivet: 20 jun-10 kl 09:37 »
Är det möjligt?

Det har kommit att stå allt mer vatten i jordkällaren, som jag tänkt och fixa till för användning. Samtidigt går det åt en hel del vatten till bevattning i trädgården. Jag hörde med några äldre i byn och de sa att efter gammalt så hade det funnits en brunn på gråden där man tog vatten till hela nedre byns hushåll och kreatur. Så en tanke dök upp att man kanske skulle kunna lösa två problem på en gång. Vad tror ni?

Existens?

• Gäst
SV: Sänka grundvattennivån med en brunn?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 09:50 »
Jag tror att du i så fall skulle behöva ta ut kopiösa mängder vatten..Annars skulle ju alla brunnar sina när man tar vatten, och det gör dom ju bevisligen inte..

Står jordkällaren så lågt menar du, så den är under grundvattennivån? Låter som en rätt knepig placering..

Nån slags lösning kanske vore att göra en dränering i golvet, leda ut den till en uppsamlingsbrunn och däri placera en sån där liten billig dränkbar pump med nivåvakt, så när brunnen blir full så pumpar den ut vattnet nånstans, det tar ju bara några sekunder.
Alltså en extremt lokal sänkning av vattennivån, just i jordkällaren.

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 10:28 »
Det är bara vår tredje sommar här men när vi flyttade in hade vi inget vatten i källaren, förra året blev det lite och i år är det 2-3 dm. Det har varit ganska blött förståss, men det har också gjorts dikningar på vägarna längre upp och det kanske kan vara en orsak. Annars ligger grundvattnet väldigt ytligt, jag vet en gammal källare som står under vatten längre bort i byn och åt andra hållet behöver man inte gå så långt innan man hittar en mer eller mindre permanent pöl i hörnet på hästhagen.

Men för att dränera jordkällaren så behövar jag allså gräva ned ett rör in under golvet på den?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 10:51 »
Alternativt så gräver du en dräneringsbrunn inne i den, dränerar golvet och lägger dit singel eller nåt.
Sätter dit den lilla pumpen och leder bara ut slangen genom dörren eller var det nu kan passa..

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 19:54 »
Det låter som ett mycket bra förslag. Räcker det med en sån där mindre dränkbarpump från Jula eller Claes Olsson? Kan man koppla den till trädgårdsslang eller behövs det något rejälare?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 20 jun-10 kl 22:13 »
Dränkbara pumpar brukar bara vara tänkta för tillfälligt bruk - pumpa ur översvämmade källare, pumpa ur arbetsgropar osv. De brukar inte bli långlivade om man ska ha dem igång kontinuerligt, i synnerhet inte de billiga märkena.
Ska man ändå använda en dränkbar pump länge så lönar det sig att plocka isär den då och då för att titta till axeltätningen och fylla utrymmet mellan tätningsläpparna med lämpligt smörjfett. Annars riskerar man att tätningen nöter ner axeln och sedan läcker det in vatten i elmotorn...

Man brukar använda 25 eller 32 mm slang till dem, eftersom de inte kan ge särskilt högt tryck behöver slangen inte vara armerad (som en normal trädgårdsslang är), utan det duger gott med billigaste sorten genomskinlig plastslang eller sån här platt "dräneringsslang".

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jun-10 kl 07:11 »
Men den kommer ju inte att gå hela tiden..Även de enkla billiga har ju en flottör som sätter på och stänger av dom efter vattennivån.
Jag har haft såna där i plast från Jula för 400 kr, och dom funkar utmärkt.
Slang kan du som sagt ta vad som helst..

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 21 jun-10 kl 07:27 »
Vid vår fjällstuga finns en yta med små håligheter och tuvor, och där har alltid stått vatten i hålorna. För några år sen grävde vi en brunn en bit ifrån detta, och nu står det aldrig vatten där alls. Dessutom satte sig stugan en del i samma veva :-(
Så jag tror nog på att en brunn kan  sänka vattennivån.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rexiam

« Svar #8 skrivet: 21 jun-10 kl 21:24 »
Det kan vara möjligt men det beror bl.a. på hur berggrunden ser ut, brunnens djup och avstånd från jordkällaren.

Om grundvattnet "rinner" längs ytligt eller icke genomsläppligt berg, så lär det inte funka. då får du försöka dränera på annat sätt.

I andra fall, tex. i morän eller grus, bildar brunnen en mer eller mindre trattformad avsänkning av gv-ytan som kan påverka (sänka) gv-ytan i omgivningen.  Avleder du tillräckligt mycket vatten från brunnen och att brunnen är belägen tillräckligt nära jordkällaren, kan du således också få en avsänkning av gv-ytan i jordkällaren.

det är dock en hel vetenskap att närmare räkna fram hur avsänkningsnivåerna avtar med avståndet från brunnen och det ligger en bit över min horisont. Det kanske finns någon geohydrolog på forumet?

LasseDalom

• -
« Svar #9 skrivet: 22 jun-10 kl 20:36 »
Det är mycket sand i marken, ett par tre dm ner så är det rena sandtaget. Jag tror det är ganska långt ner till berggrund, har för mig att en av grannarna fick ta till 27m foderrör när de borrade till bergvärme.

Rexiam

« Svar #10 skrivet: 22 jun-10 kl 21:38 »
I så fall borde det vara rätt goda möjligheter att sänka av gv-ytan genom att pumpa hårt i en brunn i närheten av jordkällaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 3 användare
Anders Flix, Elin Landberg, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser