Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  salt/mineraler till kanin  (läst 1938 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
salt/mineraler till kanin
« skrivet: 20 jun-10 kl 07:52 »
vad ger ni för mineraler salt till era kaniner? jag köpte en saltsten för vilt (älg,rådjur)...kostade 50kr.. hugg upp den i bitar med yxa... duger det till kaninerna? granngården tar ca 30kr för en liten fjuttig mineralsten anpassad till kanin/marsvin och det blir dyrt om man ska ha 15-20st
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: salt/mineraler till kanin
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 12:57 »
Jag använder en sån stor som jag har till hästarna .
Salt e nog samma i alla former .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Meritaton

« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 14:30 »
jo de duger fint, de är ju samma sak fast i olika storlekar. :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 08:33 »
De små kostar bara 9 kr på våran Granngården. Jag kör sånna just nu när alla har egen bur och tänkte köpa stora och dela sen när jag byggt om och har flera tillsammans. Hur färster du bitarna, grimbart?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Mysgrisen

« Svar #4 skrivet: 23 jun-10 kl 08:59 »
Om kaninerna får fullgott foder så ska de inte ha salt/mineralstenar, är inte bra för deras njurar har jag fått lära mig.

Kaninmammor däremot kan behöva sten.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-10 kl 10:35 »
De små kostar bara 9 kr på våran Granngården. Jag kör sånna just nu när alla har egen bur och tänkte köpa stora och dela sen när jag byggt om och har flera tillsammans. Hur färster du bitarna, grimbart?
jag har laggt dem löst i burarna... tanken är att jag ska göra små korgar av fyrkants/puts nät att hänga på sidan i burarna så de kommer åt att slicka...
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 jun-10 kl 10:31 »
Ja, jag tänkte också på korg-idén, eller på att borra ett litet hål i dem helt enkelt, så man kan hänga upp dem som dem små, i ståltråd.

Jag har inte haft saltsten förrän nu när det blev fel på en del av ungarna i den första kullen jag fick i år (de fick fel på pälsen när de var några veckor). Tänkte att om det inte är genetiskt så kan det ju vara någon brist, så jag gav alla saltstenar då och ungarna blev helt galna. Sen blev de nöjda efter någon dag eller ett par och minskade ner på slickandet. Pälsen är normal nu när de bytt bort bebipälsen. Jag tänker som så att i naturen vet ju djuren vad de skall äta för att få i sig det de behöver. I fångenskap är det ju inte säkert att de har tillgång till det. Då känns det bättre att de får ha en saltsten så länge de inte är helt hysteriska i den och slickar för jämnan.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

SannaF

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jun-10 kl 12:49 »
Men i viltstenen (en mörkgrå) är det ju massor med koppar.  :o
En sån ger ju jag till mina getter då de har stort behov av koppar, inte har jag hört någonting om att kaniner skulle behöva det?

Jag skulle köpa en vanlig salt/mineralsten (det finns mindre (hästbox-storlek) kritvita som bara innehåller salt och större gulvita (mångadjurihagen-storlek) som även innehåller mineraler) till mina kaniner i stället.

Och om jag ska säga hur jag gör så får mina kaniner saltsten i bland. De använder dem inte nåt särskilt utan det mesta regnar bort och det känns ju sådär att förorena naturen i onödan.  :-\
Mot nya äventyr!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 jun-10 kl 10:11 »
Ja, det var sånna jag tänkte prova också, sånna vita alltså.

Mina hänger inne under tak, så de regnar inte bort :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-10 kl 10:40 »
de säljer bägge sorterna som viltsten men det är den vita jag syftar på....
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 26 jun-10 kl 12:03 »
Jag har inte gett saltsten till mina på flera år.
Kaninuppfödare och pelargontant.

SannaF

• -
« Svar #11 skrivet: 26 jun-10 kl 12:45 »
Ja, det var ju för väl det  :D

Jagblev lite orolig där en stund  :P
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser