Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kallrörd rabarbersaft  (läst 20815 gånger)

Granbackstove

• Uppland
Kallrörd rabarbersaft
« skrivet: 19 jun-10 kl 20:58 »
Hej!

För några år sedan när jag jobbade i hemtjänsten blev jag  bjuden på en underbart god kallrörd rabarbersaft av en äldre man. Jag bad om och fick receptet, men det har nu förkommit. Jag vet att att rabarbern skulle stå kallt en tid, att Atamon eller vinsyra skulle tillsättas och att den sedan skulle blandas med socker, eventuellt skulle det vara citron i också, men jag har ingen aning om i vilka proportioner. Är det någon annan som vet?

/ Tove
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Visigot

• Västergötland
SV: Kallrörd rabarbersaft
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 23:32 »
Jag har ett recept på kallrörd rabarbersaft men jag antar att det finns många olika varianter.
Har dock inte prövat detta recept själv, så jag vet ärligt talat inte hur det blir.

3 liter skurna oskalade rabarber
2 citroner i skivor
40 gram vin/citronsyra
2 liter vatten
2 kg socker

Lägg rabarber och citroner i en storbehållare eller hink. Häll över 2 liter kokande vatten. Låt blandningen svalna och rör därefter ner vin/citronsyran. Låt stå 2 dygn i kylskåpet. Sila och rör ner 2 kg socker. Förvara det du tänker använda snarast i kylen, frys resten.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Granbackstove

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-10 kl 08:55 »
Tack! Jag provar inom kort och återkommer med ett omdöme.

Visigot

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-10 kl 14:50 »
Varsågod, om det blir bra ska jag också prova  :D

Granbackstove

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-10 kl 18:47 »
Det blev bra! Friskt och läskande. Nästa gång tänker jag dock minska sockermängden lite, det var svårt att få allt löst. Dessutom blev det aningen sötare än vad jag ville. (Och ska saften ändå förvaras i frysen behövs ju inte så mycket socker). Skar rabarberbitarna i ca halvcentimeter tjocka bitar, kanske ska vara ännu tunnare för att dra ur all smak. Hade inte tid att tappa igår, så hinken fick stå en dag extra i jordkällaren, knappast någon större skillnad... Lycka till!

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #5 skrivet: 30 jun-10 kl 19:06 »
ska prova

Visigot

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jun-10 kl 21:24 »
Kul att det blev bra!  :D Då ska jag också prova.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-10 kl 22:12 »
Men minska sockermängden! (Om du fryser in saften, alltså.)

Visigot

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 jul-10 kl 09:44 »
Men minska sockermängden! (Om du fryser in saften, alltså.)
Kanske kan man vara drastisk och halvera mängden socker (dvs. 1 kg).

Granbackstove

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-10 kl 18:17 »
Det går ju alltid att provsmaka medan man håller på, den är ju kallrörd...  :)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 01 jul-10 kl 18:30 »
Nu har jag också en sats i kylen :D jag tänkte nästan frysa in saften i istärningsformat när den är klar, visst borde väl det funka?? Iofs så tar det ju en liten stund innan man kan dricka men jag tror att det kan vara praktiskt att ta fram en eller två tärningar, lägga i ett glas, på med vatten, vänta lite och sedan så har man ett glas iskall saft..
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 02 jul-10 kl 20:11 »
"Isbitsmetoden" har jag provat till annan saft en gång, det var praktiskt när det väl var färdigt, men blev ganska kladdigt innan saften hade kommit i fast form...  :)

Weasel

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 jul-10 kl 20:16 »
"Isbitsmetoden" har jag provat till annan saft en gång, det var praktiskt när det väl var färdigt, men blev ganska kladdigt innan saften hade kommit i fast form...  :)

Och visst brukar väl just rabarbersaft bli ganska svag? Ska väl blandas nästan 50/50. Blir många isbitar ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 jul-10 kl 20:52 »
Och visst brukar väl just rabarbersaft bli ganska svag? Ska väl blandas nästan 50/50. Blir många isbitar ;)
Jag blandade kanske 1/4 men det beror ju på vilken styrka och sötma man vill ha. Själv tycker jag att törsten blir bättre släckt om saften inte är så söt.

Maddie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 jul-10 kl 21:01 »
 Jag kokade  saft för några veckor sedan men kan man fortfarande skörda och använda rabarbern? Förr sa de att man måste ta den före midsommar  ???   och saften som redan är slut ...   :-\

Granbackstove

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 03 jul-10 kl 09:11 »
Rabarber går att skörda hela säsongen, förutsatt att den inte får gå i blom. Jag brukar bryta av blomställningarna och så har jag rabarber fram till sensommaren. (Jag brukar också behålla en eller ett par blomställningar på något stånd, för att blommorna är så mäktigt stora och vackra...)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 03 jul-10 kl 09:20 »
Vad fryser ni in saften i???
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 03 jul-10 kl 09:22 »
Jag blandade kanske 1/4 men det beror ju på vilken styrka och sötma man vill ha.
F.ö. blandade jag saft igår med, men nu kanske den hade "stått till sig" för styrkan och smaken var fylligare och jag blandade i en betydligt högre andel vatten.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 03 jul-10 kl 09:27 »
Vad fryser ni in saften i???
Jag fryser in saften i gamla mjölkförpackningar som jag har satt en plastpåse i. När jag ska tina lägger jag saftklumpen i en stor tratt och låter den droppa ner i en flaska. Allt för att minimera risken för sockerkladd...  :)

Mamsingen

• Småland
« Svar #19 skrivet: 03 jul-10 kl 10:02 »
Jag fryser in saften i gamla mjölkförpackningar som jag har satt en plastpåse i. När jag ska tina lägger jag saftklumpen i en stor tratt och låter den droppa ner i en flaska. Allt för att minimera risken för sockerkladd...  :)

Smart :) Den idén lånar jag! jag har mest använt plastflaskor innan... men mjölkförpackningar är mycket smartare, går ju stapla dem åxå:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 5 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser