Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99700 gånger)

Gamina

SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #320 skrivet: 01 okt-10 kl 18:21 »
De rapporter jag har är från 2009 och 2010. Det finns äldre rapporter från när kommunen hade hand om djurskyddet. Åtminstone en från den 8 juli 2008 med en uppföljande inspektion, denna rapport nämns i djurförbudet.
Rapporterna är från både sommar och vinter. Det är vintertid som anmärkningarna kommer eftersom de flesta inte är aktuella sommartid (dåligt med strö, för mycket tid i spilta (dygn i sträck), för mörkt stall osv) vissa anmärkngar sker även sommartid men är då vanligen en fortättning på ett problem som uppkommit under vintern.
Detta nämns också i djurförbudet utan närmare specificering om vad som skett med anmälnigarna.
Citera
I en inspektionsrapport från Miljö- och byggnämnden i Nässjö kommun den 8 juli 2008 uppgavs att du under en längre tid haft svårt att sköta dina djur på ett acceptabelt sätt. Flertalet anmälningar om brister i förvaring, skötsel och foderhantering hade under flera år inkommit till förvaltningen. 
Genbank för Gotlandshöns

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #321 skrivet: 01 okt-10 kl 23:23 »
Här kommer bilderna på de "välströdda" spiltorna.
Fotona är från Länsstyrelsen i Jönköping och är offentlig handling så man får publicera dem.

Tyvärr är nog kameran ganska dålig eller så har det skett något med bilderna vid inläggning i word och kopiering hit och dit för det blir konstiga färger både i Photoshop och i Paint. Bilderna ser bättre ut i word men jag behövde spara ner dem som bildfiler för att kunna visa er. Det lila på hästarnas bakben är egentligen mörkt brunt till svart (blöt päls där vätan består av urin och träck). Notera även hur hästen ser ut under magen på bild 2

Sorgligt att se, skämmes tamefan! >:( :'(

Men utan hästar blir det kanske inte så många dokumentärer om "hästmannen" att göra sig pengar på.....

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #322 skrivet: 01 okt-10 kl 23:25 »
vad är de för röda stänk man ser på bilderna eller är det fel på min dator

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #323 skrivet: 02 okt-10 kl 00:14 »
Jag tippar att det är blod från liggsår. :'(  Hoppas jag har fel!

Mata

• Södermanland
« Svar #324 skrivet: 02 okt-10 kl 07:49 »
Hoppas inte! Det var inte vackra bilder...
Men det som ser rött ut kanske inte är rött?

Citera
Tyvärr är nog kameran ganska dålig eller så har det skett något med bilderna vid inläggning i word och kopiering hit och dit för det blir konstiga färger både i Photoshop och i Paint. Bilderna ser bättre ut i word men jag behövde spara ner dem som bildfiler för att kunna visa er. Det lila på hästarnas bakben är egentligen mörkt brunt till svart (blöt päls där vätan består av urin och träck). Notera även hur hästen ser ut under magen på bild 2

Gamina

« Svar #325 skrivet: 02 okt-10 kl 07:52 »
Nej det röda är inte så rött i Worddokumentet heller. Det har med det allmänna färgfelet att göra. Tänkte faktiskt inte på att någon kunde ta det för blod då det för mig var så uppebart att det var felaktiga färger. Jag hade ju dock sett bilderna i något bättre skick. Ursäkta klantigt gjort av mig.
Bilderna visar altså spiltor nästintill utan strö med extremt sktitiga hästar i. No more no less.
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 07:57 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Mata

• Södermanland
« Svar #326 skrivet: 02 okt-10 kl 07:58 »
Ok. Tack.

galdur

• -
« Svar #327 skrivet: 02 okt-10 kl 08:25 »
När man ser bilderna är man MYCKET tacksam för att hästarna skall slippa stå så en vinter till!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #328 skrivet: 02 okt-10 kl 12:07 »
Hur mycket retuschering har använts på dessa bilder ??
Kan ni bevisa att det är Stig-Anders hästar???
För att få ut dessa dokument måste man ringa lst och begära handlingarna ,eller har jag fel där ??
Oki ,jag vill inget ont ,men varför har man av intresse som privatperson att sitta och begära ut såna här dokument ?? en enkel fråga bara , jag tycker det skulle kännas olustigt att sitta och titta på andras fel och brister ,och sen är det  ju om man kan hålla det för sig själv och inte sprida vidare , för bara så ni vet ,det finns folk som bara  gör dumma saker och kollar nätet för just såna här saker ,och i 99fall av 100 så är det främst djurrätts alliansens folk (SOM FINNS REPRESENTATIVA  PÅ DETTA FORUM) känner igen vissa personers nick nämligen  , så tänk på hur ni skriver och framför allt FRAMFÖR era åsikter i dessa trådar  har själv blivit påhoppad av sånna här personer både via mail,telefon mmmm ,UTAN att jag har nån anmärkning på min djurhållning
Nej nu blev det offtopic så att säga , men hoppas ni inte som jag att det finns andra som tar hand om dessa hästar så de får de bättre ??
den som bäddar får ligga

tench

• -
    • Solrot
« Svar #329 skrivet: 02 okt-10 kl 12:17 »
Känns helt klart befogat att begära ut denna information med tanke på hur pass uppmärksammat detta fall är. Folk är nyfikna och engagerade förstås!
Själv skulle jag hellre se att någonting arrangerades så att han kunde behålla sina hästar. Om det nu är misskött så behöver han troligen hjälp. Jag har svårt att tänka mig att han medvetet har hållt hästarna på ett inhumant sätt.
Jag tycker helt klart att gården som den brukats ska få fortsätta göra det eftersom det verkar vara ett härligt kulturarv. Med så lite markpackning och bekämpningsmedel finns det säkerligen lite underlag för att undersöka det moderna jordbrukets påverkan. Kanske kan man hitta en intressant ogräsflora hos Stig-Anders?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #330 skrivet: 02 okt-10 kl 13:11 »
De rapporter jag har är från 2009 och 2010. Det finns äldre rapporter från när kommunen hade hand om djurskyddet. Åtminstone en från den 8 juli 2008 med en uppföljande inspektion, denna rapport nämns i djurförbudet.
Rapporterna är från både sommar och vinter. Det är vintertid som anmärkningarna kommer eftersom de flesta inte är aktuella sommartid (dåligt med strö, för mycket tid i spilta (dygn i sträck), för mörkt stall osv) vissa anmärkngar sker även sommartid men är då vanligen en fortättning på ett problem som uppkommit under vintern.
Detta nämns också i djurförbudet utan närmare specificering om vad som skett med anmälnigarna.

När är just dessa bilder tagna?
Det känns lite som taget ur sitt sammanhang att visa bilder från 1 besök och att dessa ska få stå som förklaring för djurförbudet.
Kan tänka mig att inspektören var där vid flertal tillfällen efter detta, hur såg det då ut? Kanske så pass bra att nya bilder inte är befogade?
Hursomhelst, jag kan tänka mig att efter att han fick anmärkning och blev kändis och fick en massa hjälp, så har situationen blivit mycket mycket bättre än den som visas på just dessa bilder (som vi som sagt inte fått bekräftat verkligen ÄR från rapporterna, kan nån som läst rapporten vänligen bekräfta, för sakens skull?)
Skulle även vara upplysande om nån har tillgång till och kan lägga ut motiveringen till djurförbudet i sin helhet.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

fräsen

• Gäst
« Svar #331 skrivet: 02 okt-10 kl 13:43 »
Det känns lite som taget ur sitt sammanhang att visa bilder från 1 besök och att dessa ska få stå som förklaring för djurförbudet.
Kan tänka mig att inspektören var där vid flertal tillfällen efter detta, hur såg det då ut? Kanske så pass bra att nya bilder inte är befogade?
Hursomhelst, jag kan tänka mig att efter att han fick anmärkning och blev kändis och fick en massa hjälp, så har situationen blivit mycket mycket bättre än den som visas på just dessa bilder (som vi som sagt inte fått bekräftat verkligen ÄR från rapporterna, kan nån som läst rapporten vänligen bekräfta, för sakens skull?)
Skulle även vara upplysande om nån har tillgång till och kan lägga ut motiveringen till djurförbudet i sin helhet.

om du bläddrar en sida bakåt kan du själv läsa varifrån Gamina fått bilderna.
Eftersom många verkar tro att Hästmannens vanvård av djur är en ny företeelse, kanske ngn här kan kolla även tidigare protokoll, från när han hade kor.. det ska visst ha varit ännu värre vanvård? Skrevs endel i lokalpressen om det då.
Jag har svårt att se honom som en söt liten farbror som ska låtas hålla på..
men det är ju min åsikt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #332 skrivet: 02 okt-10 kl 13:49 »
om du bläddrar en sida bakåt kan du själv läsa varifrån Gamina fått bilderna.

Jag ser bara att det står rapport från 2009 och 20010, men är bilderna alltså från 2009 eller från 2010? Och isåfall vilka datum, och finns det bilder från andra datum, som vi skulle kunna ta del av?

Nä för min del handlar det inte om små söta gubbar, men ärendet är hett och har fått mycket fokus, och eftersom åsikterna går såpass isär och stöd finns både för att han inte levt upp till kraven OCH att han faktist har gjort det, så är det intressant att försöka bilda sig en egen uppfattning så gott det går.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Charlotte

• -
« Svar #333 skrivet: 02 okt-10 kl 13:50 »
 Om jag inte minns helt fel så kan man få/får(?) djurförbud om man bla haft så pass allvarliga brister i sin djurhållning att det lett till 3 Förelägganden, det behöver alltså inte vara total misär med halvdöda djur, utan att man fått brister påpekade flera gånger...
 Hästmannen älskar säkert sina hästar men jag tycker det verkar som om han har velat behålla sin djurhållning som det var "Förr" (något som ganska ofta "romantiseras" bla här på Alternativ)....
Hästar som står inne i spilta när de inte arbetar, mörka stallar och lite strö på trägolv...
 Det är ju helt fantastiskt att han använder sina Flickor som man gjorde "förr" men det behöver ju inte innebära att man anammar alla ideer från "förr"....
Jag blir lite full i skratt när samma personer ibland slår ett slag för "Naturlig djurhållning" samtidigt som djurhållning från "förr" sägs vara bra ;D Dom två sakerna har inte mycket med varandra att göra.
 Jag önskar det kunde fixa sig för honom så att han fick behålla sina hästar men att han kanske övergav Vissa av ideerna från "Förr".
                                                Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #334 skrivet: 02 okt-10 kl 14:12 »
Om jag inte minns helt fel så kan man få/får(?) djurförbud om man bla haft så pass allvarliga brister i sin djurhållning att det lett till 3 Förelägganden, det behöver alltså inte vara total misär med halvdöda djur, utan att man fått brister påpekade flera gånger...
 Hästmannen älskar säkert sina hästar men jag tycker det verkar som om han har velat behålla sin djurhållning som det var "Förr" (något som ganska ofta "romantiseras" bla här på Alternativ)....
Hästar som står inne i spilta när de inte arbetar, mörka stallar och lite strö på trägolv...
 Det är ju helt fantastiskt att han använder sina Flickor som man gjorde "förr" men det behöver ju inte innebära att man anammar alla ideer från "förr"....

Anammar hästmannen alla ideer från förr?
Jag är inte så insatt, har ej läst boken.

Citera
Jag blir lite full i skratt när samma personer ibland slår ett slag för "Naturlig djurhållning" samtidigt som djurhållning från "förr" sägs vara bra ;D Dom två sakerna har inte mycket med varandra att göra.

Hur menar du då? Att naturlig djurhållning och djurhållning förr inte har mycket med varandra att göra? Jag ifrågasätter inte, bara undrar hur just du menar.
Jag tror inte att allt var bättre förr, men lever inte heller i illussionen att allt är bättre nu.
Vi har större möjligheter att göra informerade och välgrundade val, och samtidigt är vi hårt styrda av lagar och förordningar som inte alltid är informerade och välbyggda.
~ Kahlil Gibran~

Charlotte

• -
« Svar #335 skrivet: 02 okt-10 kl 14:27 »
Anammar hästmannen alla ideer från förr?
Jag är inte så insatt, har ej läst boken.

Hur menar du då? Att naturlig djurhållning och djurhållning förr inte har mycket med varandra att göra? Jag ifrågasätter inte, bara undrar hur just du menar.
Jag tror inte att allt var bättre förr, men lever inte heller i illussionen att allt är bättre nu.
Vi har större möjligheter att göra informerade och välgrundade val, och samtidigt är vi hårt styrda av lagar och förordningar som inte alltid är informerade och välbyggda.
Jag känner ju inte till några detaljer alls, som jag skrev förut i tråden tycker jag egentligen att det känns fel att diskutera en persons djurhållning på nätet...
 Men jag tycker att de brister som påpekats i rapporterna visar att han verkar hålla hästarna precis som man gjorde "förr" (förutom kanske den dåliga hovvården): Ute på härligt bete på sommaren och inne vintertid för att hålla värmen...
Byggnaderna var låga med små fönster, antagligen för temperaturens skull men luft och ljus inomhus blev ju därefter....
På sommaren levde alltså djuren det naturliga liv som vi idag vill att de ska leva, men vintern tillbringades i varma fuktiga stallar med liten eller ingen utevistelse och så vill vi väl inte hålla djur idag?
Min pappa var den förste som började ha sina ungnöt med fri utevistelse och utfodring utomhus vintertid här runt omkring (det var väl ca 40 år sedan) och anmälningarna haglade, flera/vinter för att djuren gick ute och frös, det tycker jag säger en hel del om att synen på djurhållning ändrats...
                                       Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 14:42 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gamina

« Svar #336 skrivet: 02 okt-10 kl 14:55 »
Hur mycket retuschering har använts på dessa bilder ??
Av mig ingen mer än att jag försökt att få bilderna någorlunda vettiga ljusmässigt iom de dåliga färgerna. Vad skulle jag ha för intresse av att retuchera dem? Jag var ute efter sanningen då jag tyckte den romatiserade bilden på nätet var lätt överdriven gentemot ett djurförbud.
Kan ni bevisa att det är Stig-Anders hästar???
Om det inte är det så är de extremt lika hans hästar. Du kan få dokumentet om du skickar ett pm till mig med din mailadress.
För att få ut dessa dokument måste man ringa lst och begära handlingarna ,eller har jag fel där ??
Det stämmer
Oki ,jag vill inget ont ,men varför har man av intresse som privatperson att sitta och begära ut såna här dokument ?? en enkel fråga bara , jag tycker det skulle kännas olustigt att sitta och titta på andras fel och brister
Ett intresssse av att få veta vad som är sant och vad som är lögn. Det skrivs väldigt mycket om myndighetsövergrepp och jag ville vet ifall det var så. Hästmannen själv har ju inte direkt haft något emot den poissitiva publiciteten och då får han ta att några även vill gå till den andra källan för att få en mer sammanhållen bild. Tyvärr verkar vi inte vara så många utan de flesta verkar svälja anhängarnas åsikt med hull och hår. Om du tycker det är olustigt ska du veta hur olustigt det känns för mig att över 10000 personer på Facebook tycker att den hästhållning som visas på bilderna är bra.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #337 skrivet: 02 okt-10 kl 15:02 »
Bilderna är från 100201, det har altså inte blivit bättre sedan han blev känd. Jag ger samma erbjudande till dig som tillföregående skicka mig ett pm med din mailadress så får du hela rasket i sin mail. Då får du även maildressen till den på Länsstyrelsen som skickat alltsammans till mig och kan dubbelkolla ifall jag talar sanning eller ljuger.
Genbank för Gotlandshöns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #338 skrivet: 02 okt-10 kl 15:23 »
Jag är oxå glad att hästarna inte är kvar där längre .
Hur kan nån försvara dessa bilder ???????????

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #339 skrivet: 02 okt-10 kl 16:40 »
citerar

Ett intresssse av att få veta vad som är sant och vad som är lögn. Det skrivs väldigt mycket om myndighetsövergrepp och jag ville vet ifall det var så. Hästmannen själv har ju inte direkt haft något emot den poissitiva publiciteten och då får han ta att några även vill gå till den andra källan för att få en mer sammanhållen bild. Tyvärr verkar vi inte vara så många utan de flesta verkar svälja anhängarnas åsikt med hull och hår. Om du tycker det är olustigt ska du veta hur olustigt det känns för mig att över 10000 personer på Facebook tycker att den hästhållning som visas på bilderna är bra.

Jo jag har sett de ,tycker även det känns olustigt , men jag har pm:at dig så jag kan bilda mig en egen uppfattning /fjällbonden

Har även kollat vissa skirbenters  på denna tråd ska hemsidor och de är väl inte heller så impad av att se
den som bäddar får ligga

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
ärt, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser