Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det en Hermelin?  (läst 3223 gånger)

Tuppkaka

• Uppland
Är det en Hermelin?
« skrivet: 17 jun-10 kl 15:41 »
Hej! Vår kanin blev för några veckor sen pappa till 10 små kanin ungar  :D (två mammor).  Jag fick en av ungarna. Jag trodde det var en lejonhuvad dvärgvädur blandning, eftersom att mormor är lejonhuvad d.v och morfar d.v (tror jag) och likaså med farmor och farfar. Men min kanin har en sån underlig päls som påminner om ull. Mamma trodde att han var en D.v Teddy, men nu tror hon att det är en Hermelin! Vad är han för något ???

Tuppkaka

• Uppland
SV: Är det en Hermelin?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 15:54 »
Det är kanske svårt att se.. Men som sagt är han mer ullig än hårig, som manen på en lejonhuvad men på hela kroppen liksom (utom på de korthåriga öronen)

Så här ser ryggen ut:

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 17 jun-10 kl 17:13 »
Jag tycker den ser ut som en lejonhuvad, möjligtvis med inslag av dvärgvädur. Lejonhuvade kan vara rätt håriga på resten av kroppen, förutom manen, det finns individer som inte fäller av allt "fluff" när de är små, som "vanliga" lejonhuvade gör.

Sen finns det ju en variant som heter Teddy, men tror de ska ha längre hår än vad er har =). Hermelin är den inte iallafall, de är korthåriga så som jag förstått. Det är en helt egen ras :)

Jättefin liten kanin! =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 18 jun-10 kl 20:58 »
Ja, Hermelin är det inte. Ser mer ut som Lejonhuvad.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 21:10 »
Eftersom båda föräldrarna är dvärg vädur ( mormor lejonhuvad ) så måste han ju vara dv vädur  också ?  Det är öronen som jag funderade på ... hur kan de stå rakt upp när den är dv vädur...Läste att dv väduren var från början en korsning mellan fransk vädur och hermelin.  Vi får se när han blir äldre !  :)

Meritaton

« Svar #5 skrivet: 19 jun-10 kl 22:17 »
exempel. parar du en dvärgvädur med en hermelin elelr annan kanin som har uppåtstående öron så blir det nästan alltid ungar med uppåtstående öron.
Det är svårt nog ändå att få bra öron på en renrasig dvv, så om man parar in uppåtstående öron kan du nog glömma fällande öron.

Det du har är en lejon dvv korsning.

Maddie

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-10 kl 17:22 »
Öh... förstår inte detta ... är alltså lejonhuvad en ras ? jag trodde det var en typ av hårlag / päls    ???  Är en lejonhuvad kanin  alltså  inte en dvärg vädur ?    :o      Den ser ju likadan ut som dv väduren förutom lurvigare päls ...

Meritaton

« Svar #7 skrivet: 20 jun-10 kl 17:46 »
Öh... förstår inte detta ... är alltså lejonhuvad en ras ? jag trodde det var en typ av hårlag / päls    ???  Är en lejonhuvad kanin  alltså  inte en dvärg vädur ?    :o      Den ser ju likadan ut som dv väduren förutom lurvigare päls ...

Det finns lejonhuvad kanin och sen finns det lejonhuvad vädur, det är 2 skilda raser, båda godkända i nordisk standard och ja, det är en skild ras, det är inte enbart hårlaget utan de har en annan rasstandard. En lejonhuvad är också i annan viktklass och har annan form på öron och annan öronlängd än en hermelin.

Lejonhuvad kanin ser ut såhär:
http://kaniyhdistys.com/www/images/stories/kaapiorodut/leijonanharjas.jpg

Lejonhuvad vädur:
http://kaniyhdistys.com/www/images/stories/kaapiorodut/leijonaluppa.jpg

Sedan finns det också teddy, men dessa ser ut i prinsip som en långhårig lejonhuvad, alltså har långt hår över hela kroppen och även massa på huvudet, men dessa är inte godkända. Finns även teddyvädurar som inte är godkända. Alla hör till dvärgraser.

Här har du en teddy vädur
http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=b71f349c-ca49-4391-a878-53edd4ac5dd6&xscale=400&yscale=400

Här har du en teddy:
http://pomonas.webs.com/DSC09370%20kopiera.jpg

Teddysar kan komma i lejonhuvad kullar.

Maddie

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 20 jun-10 kl 18:09 »
Tack för förklaringen  !!     :) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser