Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Brahma höns  (läst 47160 gånger)

pita

  • Inlägg: 198
    • -
SV: Om Brahma höns
« Svar #40 skrivet: 18 jul-11 kl 12:10 »
Hej!
Bra val :) kanske inte om du vill ha mycket ägg. Jag kan bara tala för mig själv. Brahman är stor, lite klumpig (kliver sönder ägg ibland) äter ganska mycket, men jag bara älskar dom :P Tama, sociala, lugna, bra mammor. Det enda speciella jag har till mina brahmor är att jag har en stege upp till sittpinnarna, som dom flitigt använder. Dom är ju rätt tunga. Jag har reden i två olika höjder, dom knölar gärna in sig i dom på låg höjd som egentligen är byggda till silkeshönsen ;D Dom värper rätt så stora ägg fast inte riktigt lika många som vissa andra raser. Det är ju lite hur du vill ha dom, för mig är inte äggen det viktigaste. Jag har flera raser och mixade så vi får ägg så vi klarar oss iaf :)

Lycka till!
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Om Brahma höns
« Svar #41 skrivet: 18 jul-11 kl 12:36 »
Jag är storförtjust i mina brahmor för att de är så mysiga, men om du vill få många ägg så är det inte det bästa rasvalet.
Dessutom är rasen ruvvillig och då försvinner ju ett par månader vid ruvning & mammaledighet. ;D
Mina brahmor har inte trampat sönder några ägg vare sig vid värpning eller ruvning utan varit väldigt försiktiga & sedan även duktiga mammor. De äter mycket så det blir lite dyrare, fast väldigt goda ägg.  ;)

Lycka till!

Mvh Ida

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Om Brahma höns
« Svar #42 skrivet: 21 okt-11 kl 09:03 »
Hej på er.
Hur är denna ras? Frisk ? Problem? Lynne? bilder.
Skulle vilja prova denna ras men vet inget om dom.
Eva
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Om Brahma höns
« Svar #43 skrivet: 21 okt-11 kl 09:22 »
Bildtråd http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84052.0
koka kaffe innan du börjar titta  ;D
« Senast ändrad: 29 jan-13 kl 23:21 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Om Brahma höns
« Svar #44 skrivet: 21 okt-11 kl 13:48 »
Gosiga hönor och tuppar som gärna sitter på en arm och följer med runt i trädgården, annars springer de i hälarna på alla de ser.( även efter hundarna) Absolut bästa lynnet!!

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Om Brahma höns
« Svar #45 skrivet: 22 okt-11 kl 21:16 »
Vi har bara en brahmahöna men hon är jättetrevlig och väldigt pratig. Hon står gärna nära en och säger både det ena och det andra ibland under flera minuter. Sen står hon och väntar på svar. :) Problemet är att "höniska" inte är så lättförstått för människor, men uppenbarligen har hon mycket att berätta om. "Lilla" Rappa har tom lyckats charma min sambo som envist hävdat att han inte gillar höns >:D.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Linnericsson

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Om Brahma höns
« Svar #46 skrivet: 25 okt-11 kl 09:25 »
Som tidigare talare skrev: väldigt gulliga höns, trots att de ser lite bistra ut. Mina värper var varannan eller var 3:e dag. Väldigt tama och nyfikna, de är alltid först fram när man kommer in i hönsgården.
Kan även rekommendera Orpington. Otroligt vackra höns, med samma lynne och värp-förmåga.

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: Om Brahma höns
« Svar #47 skrivet: 28 jan-12 kl 16:41 »
Hallo hämtade in ägg från mina brahma. De brukar ligga på 55 till 60 gr. Har vägt för skog skull. Men nu låg de ett på 98 gr  :o stort. Vad ligger er som har brahma i för storlek

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: Om Brahma höns
« Svar #48 skrivet: 18 jun-12 kl 18:58 »
Jag har haft brahma nu i 4 år, det är så otroligt ofta som jag köpt denna ras och dom har haft tår som är sne.
Varför de? har köpt avelsägg och kläckt, kycklingar och vuxna som haft detta.
Någon som vet vad det kan bero på?
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

ORCA

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Om Brahma höns
« Svar #49 skrivet: 18 jun-12 kl 20:41 »
Genetiskt fel, avla inte mer på dom har hört talats om detta innan.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Om Brahma höns
« Svar #50 skrivet: 18 jun-12 kl 22:37 »
Som tidigare sagts - kan vara genetiskt.
Men det kan även ha med kläckningen, kläckningsmaskinen eller vändningen i maskinen att göra.

Som jag hört och läst - har inte belägg för den sista teorin dock.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: Om Brahma höns
« Svar #51 skrivet: 18 jun-12 kl 23:13 »
Nä, har bara en sådan tupp nu som är min dotters, har även 3 kycklingar från honom men dom ser fullt normala ut.
Men sen har jag enbart brahmor som är bra i tårna.

Är så brydd på att det har varit så många, men de är ju 2 år sedan som jag köpte en brahma sist som hade så, så det kanske börja förvinna.
Men då vet jag iaf att rasen inte ska se ut så, har varit så många så jag tom har trott att rasen kanske ska vara så.

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

flashing22

  • Inlägg: 59
    • Småland
SV: Om Brahma höns
« Svar #52 skrivet: 27 mar-13 kl 19:40 »
Hej, är det någon mer som får så stora Brahma-ägg, vikt 73-78 gr??? En Guldsvartbandad Brahma-höna nu 2 år. Trodde ankorna kommit in i hönsgården, men idag har jag konstaterat att det är denna höna som lägger dessa ägg. Helt otroligt!!
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

flashing22

  • Inlägg: 59
    • Småland
SV: Om Brahma höns
« Svar #53 skrivet: 28 mar-13 kl 11:40 »
Denna höna som jag skrev om, la helt normala ägg förra året. Nu är hon inte tuppens favorit i år, han har bytt till en Faverolle-höna.Kan det vara så att nu, när hon får ha sina fjädrar i fred, så behöver hon inte lägga energi på att försöka sätta nya??...
Googlade på Brahma-ägg i går, och hittade en hemsida, där det fanns en bild på ett ägg som hade vägt 112 gr!!! :o
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Om Brahma höns
« Svar #54 skrivet: 29 mar-13 kl 00:03 »
I forumets egen tråd om jättestora ägg, ligger äggrekordet hittils på 172gram värpt av en Isbar.

Största Brahmaägg i tråden är ett på 110gram och ett på 116gram.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=7135.0
« Senast ändrad: 08 apr-13 kl 19:06 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Flooden

  • Inlägg: 85
    • Dalarna
SV: Om Brahma höns
« Svar #55 skrivet: 19 jul-13 kl 15:46 »
Hur gamla är brahmorna när de börjar värpa? Mellan tummen och pekfingret  :)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Om Brahma höns
« Svar #56 skrivet: 19 jul-13 kl 15:55 »
28-44 v

Flooden

  • Inlägg: 85
    • Dalarna
SV: Om Brahma höns
« Svar #57 skrivet: 21 jul-13 kl 21:50 »
Hur många ägg om året lägger brahmorna ungefär?

ORCA

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Om Brahma höns
« Svar #58 skrivet: 21 jul-13 kl 22:24 »
Runt 180, dom lägger ungefär varannan dag men har ett uppehåll under ruggperioden vidare under vintern om man inte triggar med ljus. Egentligen mindre då med andra ord.

Flooden

  • Inlägg: 85
    • Dalarna
SV: Om Brahma höns
« Svar #59 skrivet: 21 jul-13 kl 22:45 »
Det är ju normalt och sedan lägger de 5-6 ägg per vecka under sommar perioden ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser