Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fångat en svärm  (läst 4889 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Fångat en svärm
« skrivet: 15 jun-10 kl 21:15 »
Idag fångade jag en svärm min första ska tilläggas,fick telefonsamtalet        kl1400 på jobbet bytte om och cyklade hem med en faslig fart, adrenalinet rusade i blodet.
Svärmen satt svårtillgänglig under ett altantak,men tillslut så hadde jag fått med det mesta av svärmen,den fyllde en halv biforhink.
Hem och riggade upp en låda med mellan väggar hällde i svärmen och satte på en foder hink.
Nu är det bara att hålla tummarna på att dom gillar sitt nya hem.

Jättekul var detta och ett gratis Bisamhälle blev det.

Curt

SV: Fångat en svärm
« Svar #1 skrivet: 16 jun-10 kl 16:00 »
Alltid trevligt med ett gratis samhälle. Att du slog in den på mellanväggar var bra, däremot skall du inte ge svärmen mat. En svärm är helt inställd på att bygga för att komma igång. Mat har dom med sig hemifrån. Skulle det bli så dåligt väder att bina inte kan flyga, så måste man ge dom foder i form av 50% socker samt en pollenram från någon annan. Denna situation inträffar ytterst sällan. Om du är rädd för att svärmen skall rymma, så hjälper ingen mat i världen för att förhindra det. En ram med spätt yngel däremot låser svärmen där du slagit in den

wictor

« Svar #2 skrivet: 16 jun-10 kl 16:42 »
Vad bra att det gick bra... Spännande med bin är det allt.

Försök att byta drottning bara, det kan du göra senare, t.ex innan invintringen.
Bevisligen så var det ju en svärmlysten drottning du fick idag, om man köper en drottning av en skicklig drottningodlare så är de troligen avlade för att undvika svärmdrift.

Lycka till med bina.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jun-10 kl 18:01 »
Om omständigheterna är sådana att bina svärmar gör de det ändå även om man satsar på svärmtröga bin.
Man kan säga lika dant om svärmbenägna att utan spärrgaller eller omstuvning bland ramar och rätt antal lådor så minskar svärmlusten.
Det beror alltså bara till en del på bina utan till stor del på husses skötsel av dem. Svärmtröga bin kombinerat med rätt driftform ger alltså lågt svärm-%.
Sjukdomar, trångboddhet och sysslolöshet samt brist på dragväxter kan få vilket samhälle som helst att se sig om efter annat bo.
« Senast ändrad: 16 jun-10 kl 18:25 av Sten-Åke Lindell »

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 16 jun-10 kl 18:50 »
Grattis.

JAg har som tidigare beskrivit fått in en svärm vildbin i en tom kupa - så jag behövde inte ens fånga dem. Ruggigt svarta är de. Kan de ha nordiskt i sig, eller är de bara förvildade buckfast?

Curt

« Svar #5 skrivet: 16 jun-10 kl 18:51 »
Jag glömde i hastigheten det viktigaste. En svärm i en varroazon skall sprayas med mjöksyra 15% så snart dom sitter på kakorna. På det sättet startar man ett samhälle i princip varroafritt.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 16 jun-10 kl 22:19 »
Japp drottningen kom med svärmen allt verkar fungera,men jag förstår inte varför man inte kan hjälpa dom med lite stödfoder så att dom snabbare bygger ut ramarna?
Kan det skada att stödfodra?
Alltid trevligt med ett gratis samhälle. Att du slog in den på mellanväggar var bra, däremot skall du inte ge svärmen mat.

J PEPE

• Halland
    • www.eftracykeluthyrning.se
« Svar #7 skrivet: 16 jun-10 kl 22:55 »
Grymt avundsjuk. Varför händer det inte mej! ???
Skånsk Blommehöna och bin
www.eftracykeluthyrning.se

Curt

« Svar #8 skrivet: 17 jun-10 kl 08:30 »
Japp drottningen kom med svärmen allt verkar fungera,men jag förstår inte varför man inte kan hjälpa dom med lite stödfoder så att dom snabbare bygger ut ramarna?
Det foder som svärmen har med sig räcker i tre dagar. Om du vill ge foder med en gång efter inslagning, måste du sätta två utbyggda ramar i mitten. Annars har dom ingenstans att lagra maten. Du bör också lägga ett spärrgaller under lådan eller sätta ett framför flustret. Det får vara kvar tills drottningen lagt ägg.
Alternativt en ram med spätt yngel.

ptakaplay

« Svar #9 skrivet: 17 jun-10 kl 17:16 »
om man fångar en svärm utifrån så vet man inte hur många dagar den
har flygit runt.

Curt

« Svar #10 skrivet: 17 jun-10 kl 18:46 »
om man fångar en svärm utifrån så vet man inte hur många dagar den
har flygit runt.
Saknar i stort sett betydelse. Honung för flygning är en mycket ringa del jämfört med bygge och larvmatning.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 17 jun-10 kl 20:02 »
Nu har jag satt ett spärrgaller under lådan så drottning stannar kvar.
Hur många dagar dröjer det innan hon börjar lägga ägg?
dom har byggt ut 3 ramar nu nästan 4.

Curt

« Svar #12 skrivet: 17 jun-10 kl 21:49 »
Nu har jag satt ett spärrgaller under lådan så drottning stannar kvar.
Hur många dagar dröjer det innan hon börjar lägga ägg?
dom har byggt ut 3 ramar nu nästan 4.
Är allt som det skall har hon säkert redan börjat så smått. Kolla efter tre dagar, räknat från inslagningen. Ser du ägg så kan du ta bort spärrgallret.

Gideon i Roslagen

« Svar #13 skrivet: 17 jun-10 kl 22:25 »
Som andra har skrivit så har/kan bina ha med sig foder för cirka 3 dagar. Om... du matar dom när du tagit in dom så k an det bli så att bisvärmen fortsätter. Man kan säga att dom mellanlandat för att tanka. Det är en fördel om den utbyggda kaka/kakor som dom får är "slickade" alltså inte nyslungade. Detta för att drottningen ska komma igång med sin äggläggning så fort som möjligt. Annars så uppstår konkurens mellan binas intresse för honungslagring mot drottningens vilja till äggläggning.

wictor

« Svar #14 skrivet: 18 jun-10 kl 07:38 »
Är allt som det skall har hon säkert redan börjat så smått. Kolla efter tre dagar, räknat från inslagningen. Ser du ägg så kan du ta bort spärrgallret.

Om det är en andrasvärm så är det troligt att drottningen är oparad, då tar det nån vecka innan hon är parad och kommit igång med äggläggningen. Men oroa dig inte, det brukar finnas en drottning i en svärm som börjar lägga ägg så småningom.
Är det en första svärm så börjar äggläggningen efter ett par dygn.

Jano

• Halland
« Svar #15 skrivet: 18 jun-10 kl 10:39 »
Om det är en andrasvärm så är det troligt att drottningen är oparad, då tar det nån vecka innan hon är parad och kommit igång med äggläggningen. Men oroa dig inte, det brukar finnas en drottning i en svärm som börjar lägga ägg så småningom.
Är det en första svärm så börjar äggläggningen efter ett par dygn.

Tar man en svärm med okänt ursprung kan det vara en eftersvärm med en oparad drottning. Spärras en sådan har hon ju ingen möjlighet att komma ut på parningsflykt och äggläggningen lär dröja.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 18 jun-10 kl 20:10 »
Ska titta imorgon om det finns ägg finns det ägg så tar jag bort spärrgaller finns det inga så får jag nog ta bort gallret ändå så att drottningen kan komma ut och para sig.

Abigail

« Svar #17 skrivet: 19 jun-10 kl 01:33 »
En riktig cliffhanger ju! Nu måste du berätta så fort du vet hur läget är.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 21 jun-10 kl 19:09 »
En vecka har nu gått fortfarande inga ägg,kunde inte heller hitta drottningen idag men det kan ju bara betyda att jag missade henne eller?
Börjar bli lite orolig nu när jag kom hem idag så va bina väldigt oroliga runt kupan mycket bin på fluster och flygande runt kupan.

Ska jag ha tålamod 1vecka till?
Eller ska jag sätta till en parad drottning?

Curt

« Svar #19 skrivet: 21 jun-10 kl 19:27 »
En vecka har nu gått fortfarande inga ägg,kunde inte heller hitta drottningen idag men det kan ju bara betyda att jag missade henne eller?
Börjar bli lite orolig nu när jag kom hem idag så va bina väldigt oroliga runt kupan mycket bin på fluster och flygande runt kupan.

Ska jag ha tålamod 1vecka till?
Eller ska jag sätta till en parad drottning?
Nej, du skall sätta till en ram med ägg och spätt yngel. Är dom viselösa så gör dom nödceller. Först då vet du om dom har drottning eller ej. Kallas för viseprov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser