Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48601 gånger)

Micki o Molly

• -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #140 skrivet: 10 feb-12 kl 17:15 »
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Sjaunja

• -
« Svar #141 skrivet: 11 feb-12 kl 14:13 »
@Sjaunja: Vad har du för isolering i väggarna, har du plast och mineralull? Att jag undrar är för att jag inte har haft några problem med mögel i min vagn som har en diffusionsöppen isolering/vägg. :)

Utifrån och in är det träpanel, vindpapp, gullfiber, plywood. Absolut inte plast någonstans.  Fast egentligen är det väl ganska logiskt att det inte är bra att ha kläder i täta trälådor där temperaturen är minus ibland och plus ibland.
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 21:11 av Sjaunja »

kbh

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 11 feb-12 kl 15:33 »
    Annars kanske nått liknade kan va något  om man nu vill va lite bekvämare .http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8194&grp=201324

jenses

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 11 feb-12 kl 16:53 »
    Annars kanske nått liknade kan va något  om man nu vill va lite bekvämare .http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8194&grp=201324

Om man vill va lite bekvämare och dessutom bara betala halva priset köper man direkt hos producenten
http://www.profistavba.eu/en/Stoves/Bath-stoves/4745-OPOP-Bath-stoves-LK100.html  :D

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #144 skrivet: 12 feb-12 kl 09:58 »

Utifrån och in är det träpanel, vindpapp, gullfiber, plywood. Absolut inte plast någonstans.  Fast egentligen är det väl ganska logiskt att det inte är bra att ha kläder i täta trälådor där temperaturen är minus ibland och plus ibland.

Det finns ju anledning till att man har plast i väggarna när man har glasfiber isolering, men så långe det inte bildas kondens i väggarna så är det väl lugnt, men man vet heller inte om det gjort så förrän det är för sent.

Som du sade, det är inte konstigt att det bildas kondens i trälådorna om temperaturen skiftar mycket.

kbh

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 12 feb-12 kl 11:00 »
Om man vill va lite bekvämare och dessutom bara betala halva priset köper man direkt hos producenten
http://www.profistavba.eu/en/Stoves/Bath-stoves/4745-OPOP-Bath-stoves-LK100.html  :D
Din länk fungerar inte .

jenses

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 12 feb-12 kl 11:08 »
Din länk fungerar inte .
Länken är ok, det är nog deras hemsida som har helgledig.
Försök igen på måndag.

zakko

• Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
« Svar #147 skrivet: 12 feb-12 kl 19:38 »
http://furudden.wordpress.com/gemenskap/

Man kan göra mycket med en vagn! Bygga ihop den med sitt hus tex. :) Husdelen till höger här är en vagn som byggts ihop
med huset och fått sig ett eget litet torn!

Sjaunja

• -
« Svar #148 skrivet: 12 feb-12 kl 19:45 »
Det finns ju anledning till att man har plast i väggarna när man har glasfiber isolering, men så långe det inte bildas kondens i väggarna så är det väl lugnt, men man vet heller inte om det gjort så förrän det är för sent.

Som du sade, det är inte konstigt att det bildas kondens i trälådorna om temperaturen skiftar mycket.

Så plast och gullfiber ska höra ihop. Varför det? Alla gubbar som kom och kikade när jag byggde sa också det men de kunde inte förklara varför så jag gick på magkänslan och skippade plast. Troligen bildas det väl kondens i mina väggar, men andas den inte ut mellan varven?

jenses

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 12 feb-12 kl 19:54 »
  Troligen bildas det väl kondens i mina väggar, men andas den inte ut mellan varven?
Nej, det gör den inte, för gullfibern kan inte lagra vattnet (till skillnad till t.ex. halm m.m.).
Vattnet kondenserar bara, droppar ner genom isoleringen och ställer till det, med mögel som följd.

Sjaunja

• -
« Svar #150 skrivet: 12 feb-12 kl 20:02 »
Nej, det gör den inte, för gullfibern kan inte lagra vattnet (till skillnad till t.ex. halm m.m.).
Vattnet kondenserar bara, droppar ner genom isoleringen och ställer till det, med mögel som följd.

Så det ligger till på det viset. Vagnen jag har byggde jag om. Den gjordes på 70-talet och hade gullfiber i väggarna men ingen plast. Den hade inte minsta spår av fuktskador nere mot golvet, som ju borde varit fallet. Skumt.

jenses

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 12 feb-12 kl 20:13 »

Så det ligger till på det viset. Vagnen jag har byggde jag om. Den gjordes på 70-talet och hade gullfiber i väggarna men ingen plast. Den hade inte minsta spår av fuktskador nere mot golvet, som ju borde varit fallet. Skumt.

Men den hade kanske något plastliknande material som innerväggpanel?
Vagnen jag renoverade hade sånt på insidan, vattentätt var det iaf.

<edit>
hittat - det här var innerväggens beklädnadsmaterial: http://de.wikipedia.org/wiki/Sprelacart
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 20:21 av jenses »

Sjaunja

• -
« Svar #152 skrivet: 12 feb-12 kl 20:26 »
Men den hade kanske något plastliknande material som innerväggpanel?
Vagnen jag renoverade hade sånt på insidan, vattentätt var det iaf.

<edit>
hittat - det här var innerväggens beklädnadsmaterial: http://de.wikipedia.org/wiki/Sprelacart

Japp precis så var det här också. Då blir det till att sprätta loss lite brädfodring till våren och kolla läget. Vad är det smartaste att göra i det här läget? Var ska plasten vara?

Halte

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 12 feb-12 kl 20:28 »

Japp precis så var det här också. Då blir det till att sprätta loss lite brädfodring till våren och kolla läget. Vad är det smartaste att göra i det här läget? Var ska plasten vara?
Fuktspärren ska sitta in mot den varma delen, d.v.s. innanför brädorna.

Sjaunja

• -
« Svar #154 skrivet: 12 feb-12 kl 20:34 »
Fuktspärren ska sitta in mot den varma delen, d.v.s. innanför brädorna.

Jo såklart, inte utanpå brädfodringen ;D   Men ska plasten vara på insidan av gullfibern eller mellan gullfibern och panelen?

Halte

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 12 feb-12 kl 20:34 »

Jo såklart, inte utanpå brädfodringen ;D   Men ska plasten vara på insidan av gullfibern eller mellan gullfibern och panelen?

Mellan gullfibern och brädorna

Sjaunja

• -
« Svar #156 skrivet: 12 feb-12 kl 20:49 »
Tack Halte för fin beskrivning. Mellan gullfibern och innerväggen alltså. Det blir ju omöjligt att få dit plast nu när vagnens insida är fastbyggd med möbler m.m. Då återstår att byta till nån annan sorts isolering då kanske, som kan absorbera väta?

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #157 skrivet: 12 feb-12 kl 23:22 »
Man kan ju öppna och se hur det ser ut. Om det inte har hänt något sedan 70-talet är det ju ingen fara. Då kanske man kan låta det vara som det är men har det blivit mögel, svamp eller liknande bör du för din egna hälsa se till att byta ut alla skadade delar.

Har själv aldrig testat det, men hampa och linisolering har jag hört skall vara bra och behöver ingen fuktspärr.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 13 feb-12 kl 23:24 »
Varför inte bara byta gullfibern mot träfiber som andas? Slippa blanda in plast...

kbh

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 13 feb-12 kl 23:39 »
Varför inte bara byta gullfibern mot träfiber som andas? Slippa blanda in plast...
En kostnadsfråga kanske ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser