Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48594 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #120 skrivet: 24 jan-12 kl 22:55 »
Det har jag faktiskt inte tänkt på... tror jag  :-[
Men det borde absolut gå men det kanske inte blir riktigt lika stabilt sett över tid och transport men det hade ju absolut funkat med min vagn. Men det blir dyrare än husvagnsunderrede om man ska köpa däck och så nytt. Jag är inte så haj på det här med skroten när det kommer till bilar men det borde ju gå att hitta billiga vagnsaxlar.

Bra ide, det ska funderas på! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

kbh

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 24 jan-12 kl 22:59 »
Var för ite bygga med fyra jul istället vikten blir ju bättre för delad då ?

Xoot

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 24 jan-12 kl 23:03 »
Balvagnar med hjul både fram och bak eller helt enkelt boggi hade jag valt om jag byggt boendevagnar som er.
Eller kanske en arbetsbod med lite kraftigare dimensioner bara. Har ni vägt era byggen efteråt? ;D

Artman Gale

• -
« Svar #123 skrivet: 24 jan-12 kl 23:57 »
Härlig tråd som inspirerar.

Jag har inte vagn men en buss, skillnaden i stort är ju motorn, annars så är problematiken med fukt, isolering och uppvärmning i boutrymmet ungefär detsamma.
Jag hade tänkt att parkera den någonstans under vintern och bara låta den stå, men det blev inte så. Kunde liksom inte sluta hålla på att fixa och dona med den, sen är det ju så härligt att tidvis bo där.

Problemet för mig har varit kylan och jag har funderat länge och väl på hur jag ska lösa det. Vedkamin var första tanken, har haft Ugglan (en mindre variant av Laxen) i en liten skruttkåk på ca 8 kvm och det fungerade hyfsat. Najade fast stenplattor på sidorna som skulle ackumulera värmen var det tänkt men skillnaden mot inga plattor alls var marginell, kanske mest beroende på att kåken var oisolerad ::)

Eftersom boytan är lite större, ca 20 kvm valde jag en lite modernare vedspis modell mindre. Det går in 30 cm vedklabbar i brännkammaren och massan på själva spisen är hyfsat stor, man kan fylla ugnen med eldfast sten om man inte bakar varje dag. Det går att hänga på vattentankar på sidorna men jag har funderingar på en kopparslinga runt rökröret istället och koppla det vidare till de befintliga elementen, men det är ju lite fix å trix med ett sådant arrangemang.

En vän säger att jag kommer att få det galet varmt i bussen, vi får väl se....förhoppningsvis installeras och testas spisen inom någon vecka ;D
Min tanke är att bo där mer regelbundet, kanske t.o.m. permanent lite längre fram.
"Roadhippie" = "Roadhappy"

Annalinnea

• Skåne
« Svar #124 skrivet: 02 feb-12 kl 13:08 »
 börjar närma mig en plan:
det här kanske blir lite torrt, men jag vill klämma in så mkt info som möjligt...

min vagns yttermått 2580 (ink knutar a 22mm)- 6800

golvreglarna som de är kommer vara kvar.
på golvreglarna lägger jag en "syll" av 45-70 virke
stolpar på 60 cc av glespanel, dvs 28-70, fästes med skruvar, inga beslag.
lejd samma som syll.
taket blir ett böjt tak, takstolarna blir av 195-45 virke. jag härmar de nuvarande, men ger den lite mer lutning.
 med en nockregel i 45-95, som jag fasar ned en cm i takstolarna, stolarna sågas till rundad form i utkanterna och bygger upp dem med kilar i toppen så att de på högsta punkten blir 195+45-1 =2300.  och på lägsta kanske 8?  :Pförstod ni?

Den andra våningen/sovloftet byggs genom att jag skruvar på en regel 45-70 eller 45-95 (?) över stolparna som jag kan lägga reglar som bär golvet. (dimension och avstånd?? tror att de blir 45-70 på 60 cc)

Den nuvarande panelen är spårad plywood. mkt av detta kan jag spara. men det räcker ju inte eftersom jag höjer vagnen med 130 cm.
spårad plywood verkar apdyrt,(nästan 500 för en skiva 1200-2400) så jag funderar på att köpa vanlig plywood och spåra den själv. (199 kr för en sån skiva på byggmax)
Fördelen med plywood i väggarna är att den håller ihop bygget/reglarna åt alla håll, plus att det är vindtätt, så jag är rätt övertygad om detta material i väggarna. i taket tänker jag dock råspont ifall det räcker med en tjocklek på 17mm??? i så fall är det billigare. och dessutom ingen limmad skit...
takpapp- underlagspapp och ytpapp, enligt byggmax behöver jag båda, tar gärna emot kunskap på området.
 reglar för dörrar och fönster har jag inte räknat in, och dessutom vet jag inte vilka fönster jag ska ha än.

Har räknat utifrån priserna på byggmax. stommen skulle gå på 3400 plus mellan-taket (som bara kommer vara 4m långt, dvs inte över hela vagnen)ca 400.
och taket skulle gå på ca3600
plywood t panel (pris69/m2) taget att jag kan använda det gamla på halva vagnen 2400.
Vad golv och innerväggar och tak skulle kosta har jag inte vågat räkna ut än...

överväger att skita i den andra våningen. pga kostnaden och pga rädsla för att det ska ställa till det vid transport. hur mkt skulle det väga t.ex??
 Vad jag vet får man ha 4,5 m högt fordon. det är 70 cm mellan huset och marken.jag vill ha 2 m i takhöjd på boytan och 120 cm på sovloftet.

anledningen att jag vill ha så mkt plats är att jag har två små barn. alternativet är att ha två vagnar, men det kan jag inte ordna sådär med en gång.

isolering vet jag inte säkert, men jag tror frigolit i väggarna (de är ju rätt smala) och mineralull i golv och tak. är det knäppt att blanda tro??
jag har fått ett förslag att lägga ett extra lager tunn (22mm) frigolit liggande på tvärs mot den stående frigoliten (jag skulle då fästa 22mm planka horisontellt på stolparna/väggreglarna.
den nuvarande botten på huset är bara en enkel masonit, förut låg det mineralull, och hade det inte regnat in  från taket så hade den nog varit torr än. det är ju rätt långt t marken (70cm)

Dessa mått och dimensioner har jag kommit fram till genom diskutioner med olika byggfolk jag känner.
Jag är ingen snickare (men tänkte ju bli!) och min tidigare erfarenhet av bygge är renovering av skånetorp, byggt med lera halm och granstörar utifrån en existerande stomme. det är rätt stor skillnad...

jag vill jättegärna ha åsikter och förslag på allt!!!

odlar och äter, bygger och bor.

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #125 skrivet: 02 feb-12 kl 14:30 »
Jag har ingen större kunskap när det kommer till snickrande och byggande. Så jag kan inte kommentera din plan förutom att den verka väldigt genomtänkt och det är bra :)
Kunskap får någon annan bistå med :)

Igår fixade jag ett skåp till min vagn. Inte riktigt färdig med hyllorna och sidorna ska flätas med vidjor efter att jag målat med äggoljetempera.

Idag har jag även fixat en "snyggbärda" till sängen. Ser ni? Överslafen fick inga krusiduller för det är ju onödigt att ha något som man slår huvudet i, varje gång man går i och ur sängen ;)

Jag jobbar på i lugn takt nu. Det är kallt ute och jag vill nog vänta till våren innan det ska målas. Behöver även spara pengar för att installera kaminen. Skorstensrör, mineritskiva och plåtar. Kan vara gött att ha plusgrader ute innan man sågar ett hål i taket :)
Undrar vad vagnen kommer att väga? Kommer det att räcka med fyrhjulsdriven bil eller kommer jag att behöva en traktor?

Xoot

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 02 feb-12 kl 14:36 »
Har dragit liknande med framhjulsdriven bil så du klarar dig säkert.
Beror ju lite på om du planerar inför landsväg eller åkermark. ::)

Annalinnea

• Skåne
« Svar #127 skrivet: 02 feb-12 kl 14:50 »
gud så fint! gillar hyllorna, ska ha dem i åtanke när det är dags, för klädförvaring, fast utan vidjor för min del. :)

kackelmann

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 02 feb-12 kl 14:57 »
jag vill jättegärna ha åsikter och förslag på allt!!!

Undrar om du använder dig av något cad-program för planeringen?
Du verkar ha mycket exakta mått på allting så det var därför jag tänkte..

Har själv fastnat för Google Sketchup som är både gratis och har riktigt bra instruktionsvideos på youtube. Tar en kväll att kolla igenom filmerna, en kväll att lattja runt lite och sen är man igång. Måttade upp hela huset och gjorde som modell, har hjälpt mig riktigt mycket i planeringen av framtida ombyggnader. http://d.pr/br8i
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Annalinnea

• Skåne
« Svar #129 skrivet: 02 feb-12 kl 17:10 »
tack för tipset!
nej jag har inte använt nåt pogram, det är bara det att jag vill veta exakt vad jag ska göra innan jag börjar, jag är ju som sagt nybörjare, så jag vill vara så förberedd som möjligt. har ingen lust att stå och klia mig i huvet när det väl gäller och undra om det ska va spik eller skruv...
kollade snabbt google sketch igår (efter ett tips på en annan tråd) men min dator är så sjukt seg, och jag är ovan. vet inte ens om pogramen funkar i den, det är en mac från 2005
ska defenitivt göra ett nytt försök!!

Börjar för övrigt mer och mer luta åt att strunta i att höja taket, och iställt göra en liten skiljevägg för sängar, en loftsäng i gaveln till mig och två i vinkel under till barnen. det skulle stjäla 160 cm från köks och umgängesytan, det har jag nog råd med.
köket skulle hamna i mitten längs långväggen i stället.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #130 skrivet: 05 feb-12 kl 20:33 »
fast nu när det är så kallt har du väl inte bott i vagnen?
alternativ light

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #131 skrivet: 05 feb-12 kl 22:20 »
Din vagn ser så otroligt mysig ut!

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #132 skrivet: 05 feb-12 kl 22:58 »
Tack. Den är väldigt mysig. Längtar tills jag har fixat kaminen och fått färg på allt. Efter set kan jag få in lite textilier och mysa till det ännu mer :D
Har sovit i den när det var runt -15 utan problem. Värmefläkten håller ca 16 grader. Men det tar en stund innan den värms upp nu så jag sover nog hemma när det blir -20 :) Har inte tätat på alla ställen och ventilerna är inte färdiga heller.

Sjaunja

• -
« Svar #133 skrivet: 05 feb-12 kl 23:25 »
Smart av dej Liselottan att ha ribbotten i hyllorna! Jag gjorde misstaget att ha lådor under sängen för mina kläder. Det blev lite för tätt så det har lätt att  bli lite mögelfläckar. Nu är det avhjälpt med ett luftgenomsläppligt lådförstycke.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #134 skrivet: 06 feb-12 kl 10:15 »
@Sjaunja: Vad har du för isolering i väggarna, har du plast och mineralull? Att jag undrar är för att jag inte har haft några problem med mögel i min vagn som har en diffusionsöppen isolering/vägg. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #135 skrivet: 09 feb-12 kl 13:28 »
tjo
Nu är det klart att jag ska hyra ett hus över sommaren. vagnen ska byggas, men det kommer att dröja lite till innan jag börjar, ifall någon undrar hur det går.
Dessutom fortsätter jag leta underrede. hittar jag ett lämpligt så bygger jag mitt hus på det och spar den gamla mögliga vagnen att ha som arbetsbod eller dyligt.

Snickarn och johenna, undrar om ni vill berätta mer om ert val av isolering?
Linskivor låter ju jätteintressant. hur tjocka behöver de vara för att de ska isolera tillräckligt och vad kostar det?
samma fråga på ecofiber.
Någon som jämfört med eller har erfarenhet av hampafiber?

Överhuvud taget verkar det bättre att bygga med ämnen som kan och ska ta upp och släppa ifrån sig fukt. fuktvandring, i like!!

Snickarn

• Dalarna
« Svar #136 skrivet: 09 feb-12 kl 16:13 »
Hur mycket du behöver isolera beror ju helt på hur välisolerad vagn du vill ha. Jag skulle idag inte bygga med mindre än tjugo centimeter i väggarna och 30 cm i taket. :)
Ekofiber kostar inte så värst mycket mer än gullfiber men du måste låna en maskin för att blåsa in isoleringen av återsäljaren av ekofibern.

Linull kostar sist jag kollade cirka fyra gånger mer än gullfiber. Vore det inte för kostnaden vore det ett väldigt bra val tycker jag. :)
//Snickarn

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #137 skrivet: 10 feb-12 kl 00:10 »
Vad bra det blir Liselottan, verkligen fint.
Bosno, du funderade på dusch/bad tunna. Jag funderar på att ha en dusch tunna som är ca80 cm i diameter och ca40-60 cm hög. Detta av flera orsaker. Jag vill hålla vattnet i tunnan. Jag vill kunna använda tunnan till att tvätta tvätt i med en sådan här, vet inte vad de heter
Mobile Washer (Hand Operated Washing Machine)
Jag har redan en handvevad tvättmaskin som jag är nöjd med men det är bra att ha alternativ. Jag tycker att det är vackert och jag kan använda ett runt draperi ovanför mig som verkligen håller draperiet på min sida av tunnan. Slipper ha en duschvägg som kanske kommer släppa igenom fukt. Bra att hänga tvätt över. Det blir ett luftigare intryck tror jag med bara en tunna, om det nu inte alltid kommer hänga tvätt där :o

Då jag bor i vagn och har en vattendunk på 110 liter så tror jag inte så mycket på fukt. Det handlar om att blöta ned sig och sedan tvåla in sig och tvätta håret och sedan blöta sig igen och sedan är duschen klar. Duscha varmt och länge får bli på badhuset. En fördel med att bo smått är att ekonomin blir bra så man har råd med att köpa årskort på badet för både träning och bad/dusch så de flesta duscharna kommer inte vara hemma.

Planera för lite prylar och att var sak har sin plats. Jag går och funderar på hyllor på väggen och inser att jag inte vet vad jag skulle ha på dem, så det blir inga hyllor. Mår så bra av lite prylar. Har jätte lite städning. Lite mer jobb med tvätt och disk men det är så lite att jag faktiskt vill ha det. När jag tänker efter var det mer jobb med det tidigare eftersom jag hade mer kläder och mer disk. Tömma bajstunna är en annan sak men det känns bara bra att veta att jag inte spolat ned det med vatten.

Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

kackelmann

• Skåne
« Svar #138 skrivet: 10 feb-12 kl 09:03 »
Jag funderar på att ha en dusch tunna som är ca80 cm i diameter och ca40-60 cm hög.

Tänk på att ju större tunna desto mer vatten måste man värma, det är ofta både dyrt och omständigt. Jag har en 9 liters rektangulär balja som jag fyller med 2 liter kokande vatten och resten kallvatten. Det är min "dusch". Först över vasken tar man huvet, ansiktet, håret, axlar, armhålor. Ner med baljan på golvet så tvättar man av resten. Armarna, skrevet, benen och fötterna till slut. Allt med samma vatten. Det enda som är svårt med en sån här balja är rygg och bröst. De delarna är det svårt att få vattnet att rinna tillbaks i baljan. Detta är alltså en vinterrutin, sommar och när det är hyggligt varmt ute duschar jag i det fria istället.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #139 skrivet: 10 feb-12 kl 16:43 »
Tunnans storlek har inget med hur mycket vatten jag kommer använda. Jag vill ha vattnet ovanifrån, blir lättare så, behöver inte gå åt mer vatten. Jag kan på sommaren använda en påse som värms i solen och på vintern fylla den med hett vatten från kaminen eller använda min genomströmningsberedare som går på gasol.

Jag tror att om man tänker sig att leva hela sitt liv på detta sätt så gäller det att ha det så bra att man trivs och att det känns som ett permanent boende. Man kan ha det lika bra som alla andra men att man löser saker på ett alternativt sätt. Tänkte se om jag kunde värma vatten i min luftsolfångare.

Jag vill ha över folk till mig och att de tycker att det är okej att ta sig en dusch hos mig eller skita på min toa. Folk i dag upplever jag i dag har lite svårt att göra vissa saker. Tex. vägrar endel av mina bekanta att gå på toa hos mig, har torr toa. Man är så van att ha en viss standard. Duscha i en balja i det enda rummet jag har då sover ingen över hos mig.

Men som sagt går det att få bra standard på ett alternativt sätt så ser jag det bara som bra att ha det, det skadar inte.
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser