Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventliation  (läst 1631 gånger)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Ventliation
« skrivet: 13 jun-10 kl 23:04 »
Hej!
Nu är stommen och ytterväggarna på plats och vårt blivande hönshus ser ut som ett hus. Jag funderar på hur vi skall lösa det med ventilationen. Luftigt, välventlierat - men inte dragit. Hmmm? Var placera ventilationsgaller?
Huset är 2,5 m på långsidorna (vä och ös) samt 2 m på kortsidorna (sö och no). Ingång centralt på den norra väggen, fönster på östra sidan av den södra väggen.  Utgång nära ytterdörren, lång norrut på den östra väggen.

Tänkte låta sittpinnen löpa utefter den västra väggen med "bajsbräda" under och under den reden (face north, för att få så mörkt som möjligt).

Hur sätta ventilerna? På respektive kortsida? Båda högt eller en högt och en lågt? Centralt eller så långt öster ut som möjligt (från sittpinnarna)

Huset är isolerat och vi satsar på att kunna ha ca 5-10 grader inne på vintern samt luckan öppen mot "hagen" alla dagar då drägligt väder råder.

Tacksam för hjälp! // Lundahund
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Pullarius

• Uppland
SV: Ventliation
« Svar #1 skrivet: 13 jun-10 kl 23:16 »
Hej!
Jag har kommit precis lika långt med mitt hönshusbygge så jag hoppas att du får svar på din fråga. Det skulle hjälpa mig också.

Hälsar Pullarius
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

AK Corall

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-10 kl 06:53 »
Ska ni ha "hönslucka" som utgång fungerar den oftast lika bra som en ventil även nattetid då de är svåra att få helt täta. Då räcker det med ytterligare en ventil högt upp på motsatta väggen. Viktigast är nog att den höga ventilen inte är rakt över sittpinnarna.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 14 jun-10 kl 07:02 »
En fläkt är att rekomendera. Höns avger mycket fuktighet.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-10 kl 08:01 »
En fläkt är att rekomendera. Höns avger mycket fuktighet.
Det tror jag också men jag har inte hittat nån som skulle fungera i en fuktig och framförallt väldigt dammig miljö.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 14 jun-10 kl 08:57 »
Det tror jag också men jag har inte hittat nån som skulle fungera i en fuktig och framförallt väldigt dammig miljö.
Köpte en badrumsfläkt för under 500:- till mitt hönshus där jag  bodde tidigare. Den fläkten fungerade fortfarande när jag sålde huset 7 år senare. Jag fick förvisso damsuga fläkten ibland (när den började skramla) men annars fungerade det bra ;D

Angående ventilation utan fläkt (och även om man monterar fläkt) så skall tilluften komma in i golvnivå. Hönsluckan brukar fungera bra för detta eller om man sätter ventilationshål längst ner på dörren. Frånluften ska ut i takhöjd på motsatta sidan av byggnaden. Är dock inte lämpligt att ha frånluften över sittpinnarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

johe71

« Svar #6 skrivet: 14 jun-10 kl 09:07 »
Köpte en badrumsfläkt för under 500:- till mitt hönshus där jag  bodde tidigare. Den fläkten fungerade fortfarande när jag sålde huset 7 år senare.

det är ingen som tvivlar på att fläkten kan fungera, däremot så tror jag att  försäkringbolaget kommer att "jubla" när de slipper betala ut ersättning för att du haft icke-godkänd utrustning monterad i en lokal som klassas som brandfarlig... (om nu olyckan skulle vara framme)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 14 jun-10 kl 09:23 »
det är ingen som tvivlar på att fläkten kan fungera, däremot så tror jag att  försäkringbolaget kommer att "jubla" när de slipper betala ut ersättning för att du haft icke-godkänd utrustning monterad i en lokal som klassas som brandfarlig... (om nu olyckan skulle vara framme)

Sant, men hur mycket ersättning får du för ett skjul på 5 kvadratmeter?? Förmodligen inte så myckat att det är lönt att ringa försäkringsbolaget och förmodligen så lite pengar att betala ut för bolaget att dom inte ens orkar jubla om dom slipper.....

Mitthönshus var på 11kvadratmeter och kostade mig under 10.000 att bygga så då tyckte jag att en fläkt som fungerade var tillräckligt bra. Dessutom drog jag elen själv. Jag vet vad jag gör men har inte erfoderliga certifikat så jag hade förmodligen inte fått något från försäkringsbolaget i alla fall ;)

Högberga har godkända fläktar för runt 4000:- om man nu vill lägga de pengarna och ta ut en behörig elektriker för att installera ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

johe71

« Svar #8 skrivet: 14 jun-10 kl 09:35 »
Sant, men hur mycket ersättning får du för ett skjul på 5 kvadratmeter??

förmodligen så är skjulet kanske inte ens försäkrat...  men jag kan inte garantera att det här skjulet ligger så långt från andra byggnader att branden inte kan sprida sig... kan du? ...för har branden startat pga icke-godkänd utrustning så har jag svårt att se att försäkringsbolaget betalar ut ersättning för andra byggnader som brunnit ner pga den branden... och då kan det bli stora värden

visst, det kan som sagt fungera alldeles ypperligt i hur många år som helst, eller så kan det bli en total katastrof...

personligen anser jag att det finns en ganska stor poäng att informera nya hönsägare/hönshusbyggare om vilka regler som gäller (inte enbart för montering av elektrisk utrustning utan även för djurhållning, vid äggförsäljning etc), sedan får personen själv besluta om de vill följa reglerna eller bryta mot dem. Att ge råd som bryter mot reglerna utan att informera om vad reglerna faktiskt säger,  det tycker jag är... obra...

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-10 kl 10:57 »
Stort tack för alla råd!

Boden står 30 m från närmsta byggnad så jag hoppas att den inte skulle dra med sig huset om något illa skulle hända. Jag är i så fall mest orolig för hönorna... ;) Skall se till att sätta upp en brandvarnare i alla fall - för säkerhets skull.

Väntar nog med fläkten ändå, får se hur det känns fram emot hösten.

Tack igen alla ni som så gärna engagerar sig och ger råd!!!!
// Lundahund

Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jun-10 kl 11:03 »
Man ska se på vad reglerna syftar till hellre än deras bokstav. Försäkringsbolagens regler bör t.ex. användas för att minimera brandrisk, inte för att maximera chans till utdelning.

Ett exempel på det är D-märkning av armaturer, som när den kom innebär att enda sättet att få godkänd belysning vad att betala fyra-fem gånger så mycket, trots att skillnaden i brandrisk var obefintlig. Numera är även billiga armaturer D-märkta utan att den tekniska konstruktionen ändrats.

I TS fall skulle jag föreslå självdragsventilation, sådan brinner inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
DrMerkwurdigliebe, Nataks, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser