Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fulla skattlådor  (läst 2721 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Fulla skattlådor
« skrivet: 13 jun-10 kl 15:55 »
Hej!
Jag har några fulla skattlådor med honung som jag tänkte lyfta av och ta hem,men nu är det så att jag vill vänta med att slunga tills jag har mer lådor att slunga.
Kan dom stå i en sval källare och i så fall hur länge??

ersam

• -
SV: Fulla skattlådor
« Svar #1 skrivet: 13 jun-10 kl 16:00 »
Jag har lärt mig att är honungen täckt så är det ok. Men var försiktig med fukten om du ställer lådorna i en mörk källare. Honung "suger" fukt från omgivningen - så kanske nån annanstans fast bisäkert. Tips förslutbara plastlådor med lock.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jun-10 kl 16:49 »
De förvaras bäst i kupan! Jag har samma "problem" men det är ett problem man gärna står ut med. Jag lyfter upp mina fulla skattlådor överst.

Spännremmen pallar inte en låda till! Längden på spännremmen är alltså ett större problem.

MVI_2718.AVI

MVI_2719.AVI

« Senast ändrad: 13 jun-10 kl 16:53 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jun-10 kl 17:17 »
Sten-Åke! Sätt dit en lika dan spännrem "åt andra hållet" så kan du sätta på bra många mer skattlådor!  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jun-10 kl 17:37 »
Jag vet .. men varför ha hundra spännremmar när det räcker med 50 st ..

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-10 kl 18:20 »
Claes Ohlson har remmar som är 5m, räcker till 5 LN på höjd kanske 6 har inte prövat.
verkar vara ok kvalitet, haft ett par år ua.
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Curt

« Svar #6 skrivet: 13 jun-10 kl 18:44 »

Spännremmen pallar inte en låda till! Längden på spännremmen är alltså ett större problem.
Varför i all världen använder du en spännrem? Jag har haft 7 lådor högt utan behov av rem. Bina fäster lådorna mycket snabbt. Vind på 20m/s har inte flyttat mina lådor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jun-10 kl 18:50 »
Spännrem är praktiskt i många sammanhang när man flyttar på kupor på pall eller gör transporter överhuvudtaget. Den ger också stabilitet vid andra tillfällen.
Att låta bina "fästa lådorna" duger nog, men inte med tak eller foderlåda, då ligger det täckplast. Att använda en sten eller en tyngd passar lixom inte i alla odlingar.

Curt

« Svar #8 skrivet: 13 jun-10 kl 19:34 »
Normalt så flyttar man inte samhällen med skattlådor. Ett tak som riskerar att blåsa av är fel tak, byt till ett tyngre. Nacka har enligt min uppfattning fel botten och fel tak.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jun-10 kl 19:52 »
Det är praktiskt med lätta material i biodlingen. Jag har hört allt om vad som är bäst och har skaffat prylar som fungerar.
En spännrem är inte hela världen om många andra problem löses. Många gnäller på Nacka kupan men jag tror inte man förstått finessen.
Jag har heller inga problem med att ha Nacka kupor på pall, om detta har det gnällts hur mycket som helst alla hittar på sitt sätt.
Nacka kupan Langstroth är en riktrigt bra kupa.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-10 kl 20:15 »
Hej!
Fattas det remmar för mig, så funkar en vattenfylld 2,5 liters saft-dunk som tyngd.
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 13 jun-10 kl 20:51 »
Hej!
Jag har några fulla skattlådor med honung som jag tänkte lyfta av och ta hem,men nu är det så att jag vill vänta med att slunga tills jag har mer lådor att slunga.
Kan dom stå i en sval källare och i så fall hur länge??

Det är bäst att förvara dom på kupan tills du får ihop den mängd du ska slunga.

Fuktig källare inte så bra förvarings plats.         mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 13 jun-10 kl 21:41 »
Jo jag vet att dom förvaras bäst i kupan.
Men det blir många tunga lyft när man ska skära drönar-ram,min tanke var att spara på ryggen.
Alternativet är ju att slunga försommarhonungen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jun-10 kl 08:06 »
Det beror ju på vad man har för dragväxter. Har man raps är det dags till midsommar.

Gep

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 14 jun-10 kl 08:30 »
Rapsen har just blommat över efter fyra kalla och blåsiga veckor
här i Blekinge.
Så jag slungade igår, det är viktigt att snabbt få ut
rapshonungen innan den kristalliserar.
Ympen är klar för iblandning och skörden räcker till årets husbehov.
Mina bin får ta semester nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1097 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser