Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igång med inkörning!?  (läst 3849 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Igång med inkörning!?
« skrivet: 08 maj-06 kl 17:12 »
Är bara så glad och tänkte dela med mig till fler  

I dag har jag nämligen efter ett långt uppehåll åter kommit igång med tömkörningen av mitt lilla vilddjur (ett nsv brukssto på snart 2 år) här hemma.  

Det gick jättebra, hade en erfaren medhjälpare som höll i tömmarna och gick själv bara med som stöd vid sidan med slakt grimskaft. Hästen fattade precis vad det handlade om och det var öronen framåt mestadels hela tiden!

Det känns så kul eftersom det tagit sin tid och krävt mycket träning att nå dit där vi är nu. Fick hem henne som avvant föl, hon var då tömkörd några gånger. Som åring hann jag bara tömköra henne en gång innan jag lyckades skada ett knä, lyckligtvis var det precis i början av sommaren så hon fick gå på ett låååångt bete...efter det fick vi i höstas dock börja om från början med att bara träna uppbindning, hantering och enklare ledövningar på gårdsplanen. Nu under våren har det verkligen gått framåt och efter att hon klarat av att gå iväg själv på lite längre promenader på vägen och i skogen kändes det som att det var dags att slänga på en enklare sele och se hur det gick. Och det var ju inga konstigheter. Även om hon ska lämnas bort för inkörning är det skoj att kunna lägga en del grunder hemma innan.  

Vore kul att höra från någon annan med unghäst, hur det går?  :D Hur lägger ni upp utbildningen?
Självhushåll till nytta och nöje

Fjällsäter

Re:Igång med inkörning!?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-06 kl 19:38 »
Grattis grattis!!!
Låter väldigt givande och kul!

Själv har jag två två-åriga Am. travare som jag ska köra och rida in. Idag hade jag på den ena en sele för första gången, hon blev såå fin  :D

fraithergirl

« Svar #2 skrivet: 16 aug-06 kl 08:44 »
Mitt nordistravarsto foddes forra aret 29 april och jag har varit noga med att hantera henne fran forsta borjan. Borjade med uppbindning i boxen och att lyfta hovarna efter nagra dagar.
Innan jag skickade ivag henne pa bete i borjan av juni detta ar sa stod hon lugnt och fint pa gangen, lyfter alla hovar. Tomkord pa vag och fattar precis vad det handlar om. Borjade med att dra en pinne "skakel" i selen tills hon vande sej vid ljudet. Sen drog hon vagn ett par tre ganger med. Jag ar lite nervos nu nar hon kommer tillbaka fran betet och jag ska sitta upp i vagnen!
Jag ar iaf mycket stolt over henne och att hon e sa lugn och klok fast hon bara ar ett ar!

Malin (och Anna-Isabelle)

hustigern

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-06 kl 10:03 »
Hej!

Jag har en tvåårig shettis som jag innan sommaren hade promenerat mycket med så hon begrep de flesta kommandona och hade börjat "tömköra" med töm i grimman samt hade börjat sätta på träns. Hon är lite livlig, så jag ville börja med grimman innan jag blandar in bett.

Men sen fick hon fång på försommaren och arbetsförbud så nu har hon stått och skrotat. Eftersom det är första gången hon fått fång och vi hoppas att orsaken är identifierad vill jag gärna att hon får läka ut ordentligt (så hoven hinner växa ner ordentligt) så jag har varit väldigt försiktig med henne. Dessutom har vi tagit över en fjordingpensionär som inte är van att gå själv i hagen ens kortare stunder, så det är inte lätt att komma till skott.
Tränsträningen har dock fortsatt och hon är jätteduktig. Har börjat sätta en elastisk täckesgjord på henne i brist på sele (har ingen än). Kanske jag tar det lite väl lugnt, men jag har inte gjort detta förut och tar det hellre för lugnt än gör något fel. När det blir dags för "riktig" inkörning hoppas jag kunna gå någon kurs med henne och lära mig själv under tiden. Allt i mycket sakta mak.

Jag har tänkt att hon ska få dra en liten kärra så småningom, en mindre kälke och förhoppningsvis någon form av gräsklippare. Därför tror jag det är lika bra att börja med loksele direkt. Eller är det lättare att köra in med bröstsele? Någon som har någon åsikt? Bröstsele till shettis verkar vara lite lättare att få tag i begagnad än loksele, det är väl den enda fördelen jag ser med bröstselen. Visst kan jag fråga när jag väl hittar någon kurs, men det kan ju vara bra att vänja in henne på selen innan.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 nov-06 kl 18:14 »
Hej!
Jag har fått min shettis i vagn idag! Det var mycket skoj,även om kanske inte så spännande...
Vi har tömkörd några gånger, o sen tar vi genvägen med plastslangar som lösskaklar, när dom kan det är det bara tuta o köra!
(Har kört in hundratals med hästar, så om ni undrar något så kan jag försöka hjälpa till...)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

isa

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 nov-06 kl 20:40 »
hej visst är det kul?
Mitt sto är inkörd för trav, men ostartad.
Jag började om förr förra sommaren med tömkörning och sen har jag dragit släpa många ggr, numer har jag en sj-pall som jag brukar sitta på. he he ser skumt ut men kul är det.
Har haft henne för rockarden en gång, men skall bara fixa baksele och dragläder samt svetsa fast fäste för svängeln.
Är på jakt efter en släde, tycker det är nästa steg.
Jag har gjort allt själv men har tillfrågat körkunniga personer som har varit med ibland.
ser fram emot den dagen då jag kan åka rockard. :)
Gammal är äldst.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 09 nov-06 kl 11:17 »
Plastslangar...????  Hur gör du då?? Förklara gärna!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 nov-06 kl 11:22 »
Jo, det är helt suveränt. Jag tar svarta pvc slangar, typ vattenledning och kapar till vagnslängd. Sen "selar" jag på helt vanligt som med vagn och låter slangarna släpa efter. Mycket bättre än andra lösskaklar. Hästen kan aldrig göra illa sig på dom. Inte människorna heller för den delen :)
Jo, när dom har skramlat omkring med slangarna några gånger tycker dom oftast att vagnen är riktigt behaglig som varken skramlar eller hänger längs med sidorna ( eller hamnar mellan benen  ;))
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

McTrees

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 nov-06 kl 17:32 »
Jag tycker att det är bäst att börja med "bruksvarianten" när man kör in = loksele och skackler som dras efter marken å sedan någon lättare kälke eller vagn.
Jag har ett sto som jag inte har kört in själv, hon börjar vara till åren nu och hon förstår sig inte på att förflytta sig med skacklerna som man gör i brukskörning, för hon är bara körd med rockard och speedcard.
Har dock försökt att köra in henne med skackler vilket slutade med att hon gick omkull när vi skulle svänga... hon är för "trygg" med drag momenten och att ha något som skramlar men det är som att det sitter i ryggmärgen att det ska gå att vända på en "femöring" som man kan med speedcard.

Med hennes avkomma som nu är en ståtlig 3åring började jag tömköra när han var 6-7 månader och började ganska snart dra en trä "skackel" bredvid honom och sedan fäste vi den på en sida i taget.
När vi hade kört honom med skacklar som han fick dra i backen så satte vi fast en liten kälke så att man kunde åka 1 person.
Vi körde honom länge i grimma och sedan gick vi över till sidepull, när han fick problem med tänderna så körde vi bara i sidepull.
Nu kör vi bara med träns men jag uppskattar tiden med grimma och sidepull för jag upplever att dom blir alldeles för fokuserade/ irriterade på tränset när dom ska lära sig allt det andra nya så därför föredrar jag att introducera tränset i körning och ridningen vid ett senare tillfälle, men tränar ändå att använda det i box och när man leder mm.

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 28 mar-07 kl 00:59 »
hehe, smidigt med åsna. det tog fyra pass att köra in henne.
pass 1: vänjning vid sele och träns
pass 2: gå med draglinor (med kedjor i ändarna) släpande på backen, mellan benen osv.
pass 3: släpa däck och prova att släpa däck med lite tyngd på, nu kan hon dessutom de flesta kommandon och hjälper, och hjälpredan går bara med.
pass 4: spänna för vagnen - inkörd  ;)
total tid: ca 2 timmar
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 00:59 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 14 apr-07 kl 05:45 »
Jag ar lite nervos nu nar hon kommer tillbaka fran betet och jag ska sitta upp i vagnen!
Men ... Du börjar väl från början igen, va?  Så hon inte blir skrämd, och ni repeterar allting ordentligt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 14 apr-07 kl 05:49 »
Hört av en gammal hästkarl, nu död sedan många år:  De gamle brukade låta unghästar börja med att dra släpräfsan.  Skaklarna går så långt ut ifrån hästen att det blir svårt att hoppa över dem och bli skrämd.  Och det är inge vidare lätt att springa fort med den.  Som övning mellan era slangar och fina vagnar tycker jag det verkar vettigt.

Om någon kan få tag på en släpräfsa...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 apr-07 kl 09:53 »
Citera
Jag ar lite nervos nu nar hon kommer tillbaka fran betet och jag ska sitta upp i vagnen!

Apropå det.. Har upplevt att kunskapen "smälter in" rätt bra under ett uppehåll.
Tex. om man har haft en häst som inte har funkat särskilld bra med inkörning kan efter en längre "vila" vara som ny! Precis som att dom känner igen sig med körningen men minns inte längre att dom bråkade tidigare.. Förstår ni vad jag menar?

Ibland bli saker bara värre av att nöta dagligen ifall man kört fast litegrann.  Fast man tror att nu går det väl åt helsike om man inte har "kört klart" men efter en tids uppehåll tex. bete funkar det mycket bättre istället!

Nån mer som tänkt på det?
Citera
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 09:55 av tessmoliis »

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 14 apr-07 kl 11:30 »

Apropå det.. Har upplevt att kunskapen "smälter in" rätt bra under ett uppehåll.
Tex. om man har haft en häst som inte har funkat särskilld bra med inkörning kan efter en längre "vila" vara som ny! Precis som att dom känner igen sig med körningen men minns inte längre att dom bråkade tidigare.. Förstår ni vad jag menar?

Ibland bli saker bara värre av att nöta dagligen ifall man kört fast litegrann.  Fast man tror att nu går det väl åt helsike om man inte har "kört klart" men efter en tids uppehåll tex. bete funkar det mycket bättre istället!

Nån mer som tänkt på det?
JAAA, det tycker jag med (både vad det gäller körning och ridning) samma fenomen på hundar också.
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Balbina

• -
« Svar #14 skrivet: 14 apr-07 kl 12:48 »
TACK  8)

vad mycket det hjälper oss andra...  (som har häst)

:-X

Visst gjorde det  ;D ;D

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 14 apr-07 kl 13:14 »
 Ursäkta SÅ mycket, men  jag höll ju med om gällde ju både HÄST (sällan jag rider mina hundar....) och hund. Det gäller att vakta sig vad man skriver mer och mer här på Alternativ märker jag :-\
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 13:43 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Balbina

• -
« Svar #16 skrivet: 14 apr-07 kl 19:50 »
Ursäkta SÅ mycket, men  jag höll ju med om gällde ju både HÄST (sällan jag rider mina hundar....) och hund. Det gäller att vakta sig vad man skriver mer och mer här på Alternativ märker jag :-\

???????  Nu hänger jag inte med förklara......

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 14 apr-07 kl 22:15 »
Åh. förlåt igen ;) En trött och sur tant fattade det som en kommentar att jag råkade nämna hund i hästtråden :-[ Så var det åsnorna ni pratade om. Så kan det gå när man är uppe och passar lamningar hela natten, ännu en gång förlåt :)

Balbina

• -
« Svar #18 skrivet: 15 apr-07 kl 02:29 »
Åh. förlåt igen ;) En trött och sur tant fattade det som en kommentar att jag råkade nämna hund i hästtråden :-[ Så var det åsnorna ni pratade om. Så kan det gå när man är uppe och passar lamningar hela natten, ännu en gång förlåt :)

Lugnt, jag fick bara inte ihop ditt inlägg med övriga tråden och satt nog och såg ut som ett ufo  :P
Klart du kan nämna hundar även i hästtrådar. De hör ju liksom lite ihop....
Lycka till med lammningarna. Själv har mina getter killat färdigt så nu är det bara pass på små flaskisar....

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 apr-07 kl 09:20 »
Hej!

Här kommer en liten uppdatering. 3-åringen har varit på inkörning och körts några gånger med rockard hemma innan jul, har sedan fått ta det lugnt under vintern då vi haft fullt upp med stallbygget. Men nu är vi igång igen!

Häromdagen provade vi på att inviga den nyinköpta timmersaxen, det gick jättebra! Körde mest runt på åkern men snart ska vi försöka att göra lite nytta i skogen också  :D
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser