Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Philadelphiaost typ  (läst 9442 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Philadelphiaost typ
« skrivet: 12 jun-10 kl 12:47 »
Jag skulle vilja göra philadelphiaost, typ sådan. Har någon instruktioner och recept?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

AK Corall

• Småland
SV: Philadelphiaost typ
« Svar #1 skrivet: 12 jun-10 kl 12:59 »
Värm upp en liter filmjölk under omrörning tills den börjar sjuda.
Häll enom stort kaffefilter eller genom silduk och låt stå minst 5 timmar.
Salta sen "osten" och smaksätt med tex vitlök eller örter efter smak.

Guld

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 jun-10 kl 23:47 »
Behövs det ingen löpe eller något?
Ska bli kul att testa. Bör den göras dagen innan man ska äta den? Hur länge kan den stå? Färsk pressad vitlök eller lägga i en klyfta som man tar bort innan servering eller vitlökskrydda?
Tack!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 13 jun-10 kl 00:01 »
Behövs det ingen löpe eller något?
Ska bli kul att testa. Bör den göras dagen innan man ska äta den? Hur länge kan den stå? Färsk pressad vitlök eller lägga i en klyfta som man tar bort innan servering eller vitlökskrydda?
Tack!

Nope, behövs inget annat. Det blir färskost på det här sättet - busenkelt och busgott! =D
Vad gäller kryddningen är det bara att testa sig fram... jag skulle nog pressa vitlöken, eller hacka den pyttefint. Eller kanske slänga den i ugnen och rosta den först innan man pressar, så att det blir lite mildare smak...?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jun-10 kl 15:41 »
Annars, värm mjölk till 22-25 gr. Ha i pyttelite löpe, låt stå i 24 timmar. Häng i duk 2-3 timmar. Blanda sedan i salt 1-1,5 msk per 10l. Tex 3 klyftor vitlök per 10 l. Supergott. Kan man dippa i eller ha till bakad potatis. Håller 2-3 veckor i kyl. Går att frysa.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 13 jun-10 kl 15:44 »
Jag brukar hälla filmjölk genom kaffefilter, utan uppvärmning. Med uppvärmning inbillar jag mig att det blir grynigare? När det stått några timmar har det runnit ut 'vatten' så att kanske en fjärdedel av filen är kvar, härligt philadelphiaostkonsistens på den! Inte samma smak naturellt men med kryddor i kan man inte känna skillnad, suveränt på knäckemacka!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Guld

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 jun-10 kl 00:16 »
En fråga bara, blir osten starkare för var dag om man har vitlök i från dag ett eller bör man lägga i en stund innan man ska äta? Har för mig att dip kan bli väl smakrik om den får stå för länge...

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jun-10 kl 11:33 »
Nej den blir inte starkare med tiden. Det är ju bara precis när den tillverkas som det tar ett tag innan man känner smaken.

Visigot

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 jun-10 kl 22:05 »
Har flera gånger gjort färskost av den enkla typen (av filmjölk och mjölk) och den blir god.  :)
Det vill säga om man äter den när den är färsk, dagen efter tycker jag osten liknar och smakar som en seg gummiboll.  :P
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

AK Corall

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 jun-10 kl 22:10 »
Min brukar hålla sig bra i flera veckor i lufttäta burkar, men den blir lite "smulig". Ska prova att inte värma upp filen som Rakadero föreslog nästa gång och se om den blir krämigare.

Guld

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-10 kl 23:12 »
Jag gjorde osten igår och jag värmde den och den blev smågrynig som knappnålsstora klumpar. Har inte smakat på den. Ska göra en med självrunnen fil får se om den blir slätare som någon skrev. Har någon blandat lättgrynig och "slät"?
 Är det någon som blandat i grädde efteråt för att få den smidig?
« Senast ändrad: 16 jun-10 kl 23:15 av Guld »

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 okt-10 kl 09:41 »
Ta med msk av färskosten och rulla den i färska hackade kryddor. Lägg "bollen" i glasburk och fyll på med olivolja.
Har inte provat själv men det låter ju spännande och det bör ju öka hållbarheten.

Sussen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 02 okt-10 kl 09:51 »
Jag gjorde osten igår och jag värmde den och den blev smågrynig som knappnålsstora klumpar. Har inte smakat på den. Ska göra en med självrunnen fil får se om den blir slätare som någon skrev. Har någon blandat lättgrynig och "slät"?
 Är det någon som blandat i grädde efteråt för att få den smidig?

Jag körde hemmagjord färskost med lite vitlök i en mixer - då blev den superkrämig och god! Men volymen minskade rätt mycket.
Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #13 skrivet: 02 okt-10 kl 16:19 »
Jag brukar koka upp filen, och då blir den rejält grynig. Man kan även ta naturell youghurt eller till och med grek eller turk youghurt. För mig blir det oftast en blandning.

Ju högre värme desto grynigare blir det. Vill man få mer krämighet kan man tillsätta Creme Friache efter man filtrerat filen.

Kryddningar jag gillar är chili/paprika, diverse örter, eller kummin.

Tror att man kan göra på mjölk med citronsaft också, men det har jag aldrig provat.

Tips är att blanda den okryddade färskosten med förvälld spenat, mangold eller grönkål och servera till riktigt kryddstarka rätter. Det är vanligt i Etiopien, och mildrar mycket av chilihettan i deras såser.

LimJans

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 04 dec-10 kl 20:55 »
Hur länge håller sig dessa ostar i kylskåp? Hur förvarar man dem bäst?

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #15 skrivet: 06 dec-10 kl 19:45 »
Håller ca 14 dagar åtminstone om man förvarar i en vanlig burk i kylen. Den blir dock lite torrare allteftersom.

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
« Svar #16 skrivet: 02 jan-11 kl 20:48 »
Dum fråga kanske men när man ska sila filen genom duken ska den vara i kyl eller rumsvärme?  :)
Längtar, planerar och drömmer <3

Lottarosa

• Lycka!!
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 10 feb-11 kl 09:02 »
Vi brukar rinna av fil i rumstemperatur, inbillar mig att det går lättare ju varmare det är. Men vi har också haft det i kylskåp, det funkade det med. :)
Här på gården Liljedal finns man och jag, sex barn, jämtgetter, åsenfår, jerseykor, hästar, hund, katter och säkert ett och annat småknytt! Odlar, gillar självhushållning, hantverk, strävar bort från konsumtionssamhället. Är optimist!

Chinisiba

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 10 mar-11 kl 16:32 »
Fungerar utmärkt med gammal mjölk också. Har den skurit sig redan behöver man inte koka den, bara att filtrera. :)
Är jag lite otålig av mig häller jag av så mkt av vätskan jag kan, sedan lägger upp massan på en ren duk, viker ihop duken och kramar ut vätskan.
Därefter viker upp duken, hackar å rör om massan lite sedan viker ihop och fortsätter krama ut mer vätska. Sedan repeterar tills det inte kommer mer vätska, smaksätta med salt och dill, vitlök, oregano eller annat också lägga upp på ett fat eller i en kopp som man skickar in i kylen.
Vätskan som blir över fungerar fint att (bl.a) baka på.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 maj-11 kl 08:10 »
Vad är egentligen poängen med att koka filen?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser