Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten utan el  (läst 11314 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Vatten utan el
« Svar #20 skrivet: 28 feb-07 kl 17:21 »
Är detta verkligen möjligt med en vanlig hand- eller gårdspump? Trodde att de inte klarade mer än 8-9 meter. ??? ??? ???

Teoretiskt klarar man ca 10 m sughöjd, i praktiken 8 - 9 m. Obs detta är från vattenytan i brunnen, sedan spelar det ingen roll hur djupt det är under ytan. Däremot har jag svårt att förstå varför man gör en brunn 96 m djup, och bara sätter  en gårdspump på den. Man tappar ju fördelen med djupborrad brunn, dess relativt stora vattenmagasin etc.'

Edgar

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Vatten utan el
« Svar #21 skrivet: 28 feb-07 kl 23:27 »
Teoretiskt klarar man ca 10 m sughöjd, i praktiken 8 - 9 m. Obs detta är från vattenytan i brunnen, sedan spelar det ingen roll hur djupt det är under ytan. Däremot har jag svårt att förstå varför man gör en brunn 96 m djup, och bara sätter  en gårdspump på den. Man tappar ju fördelen med djupborrad brunn, dess relativt stora vattenmagasin etc.'

Edgar

För att utnyttja brunnsdjupet vid djupa brunnar sitter själva pumpen (det är en kolvpump) på lämpligt djup i brunnen förbunden med handtaget genom en låång stång. Ibland monteras också en motvikt på själva handtaget för att balansera upp stångens vikt. Trycka vatten kan man göra högt, även med en handpump. Vindhjulspumparna (exv www.aermotorwindmill.com) fungerar på samma sätt. Pumpen djupt nere i marken och en lång stång.

Vi har använt klassiska handpumpar vintertid utan problem. Den del av pumpen som s a s står på brunnslocket är ingen pump, utan bara ett stativ för hanttaget och utloppsrör för det upppumpade vattnet. Själva pumpen är en enkel kolvpump som sitter en bit ner i brunnen, där det normalt inte blir fryskallt. Strax ovanför själva kolvpumpen finns ett dräneringshål på röret som gör att det töms på vatten strax efter att man slutat pumpat. Själva pumpen är det dock vatten i. Annars måste man fylla på för att pumpen ska suga igen. Packningarna består av pressat läder som krymper om det blir torrt. Alla delar finns fortfarande som reservdelar till den vanliga modellen, exv hos Rinkaby rör. Att byta packning kan göra underverk om pumpen "tar" dåligt. Det är inte svårt. man brukar dock också behöva byta skruvarna som håller samman cylindern med gavlarna eftersom det brukar vara ordentligt rostiga och behöva sågas av med bågfil.

Självtrycksvatten från en brunn eller källa som ligger tillräckligt högt ovanför gården är mycket praktiskt. Vi har förmånen att ha en sådan lösning. Helt krångelfritt och oberoende av e(l)on el eloff. Ett alternativ kan vara vindpump i kombination med vattentorn (litet). Ganska ovanligt i Sverige men vanligare på andra håll i världen. De klassiska vindhjulen med tillhörande pumpar tillverkas fortfarande. Det finns både dyra amerikanska (länken ovan) och billiga kinesiska kopior.

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Vatten utan el
« Svar #22 skrivet: 01 jul-07 kl 12:57 »
förr fanns det en skojig manick i ClasOhlsson-katalogen som hette Vädur.
En fiffig pryl som man kunde "pumpa" vatten med med hjälp av låg fallhöjd.

Nån som har en ritning på en sån?
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Fridolf2

  • Gäst
Re:Vatten utan el
« Svar #23 skrivet: 01 jul-07 kl 13:39 »
Anledningen till att man inte kan pumpa upp vatten mer än från ca8 m djup är ju inget hokus-pokus direkt..det blir så med det lufttryck vi har runt oss, när man pumpar upp vatten så tar man ju helt enkelt bort vattnet  från slangen upp och skapar ett vacum och sen trycks vattnet upp. Så ska man ta vatten djupare måste pumdelen ner helt enkelt så att man istället trycker upp vattnet, vilket ,som sagts här innan, kan göras till stora höjder.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Vatten utan el
« Svar #24 skrivet: 01 jul-07 kl 14:03 »
förr fanns det en skojig manick i ClasOhlsson-katalogen som hette Vädur.
En fiffig pryl som man kunde "pumpa" vatten med med hjälp av låg fallhöjd.

Nån som har en ritning på en sån?



Finns minst en tråd om detta intressanta ämne! http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=53;action=display;threadid=11038;start=0

Edgar

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Vatten utan el
« Svar #25 skrivet: 13 jul-07 kl 16:09 »
Vi har vanlig elpump men har under vintrarna haft en del strömavbrott... vi märkte då att vår grävda brun ligger över huset så vi har ett naturligt självtryck, självklar är det inte så lätt att bara skaffa men har man den turen så...

Lycka till
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Geo-Vant

  • Inlägg: 23
  • Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
Re:Vatten utan el
« Svar #26 skrivet: 17 jan-08 kl 00:14 »
Hej.

Känner någon till nåt bra system för att få in vatten från egen brunn in i huset utan eldriven pump?

Jag vet att det finns men är dålig på terminologin...

mvh


Frågan är om inte denna skulle fungera att ha inne, beroende på lyfthöjd och avstånd till hus.
http://www.ipw.se/Pumpar/handpump.gif
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Neiklot

  • Gäst
Re:Vatten utan el
« Svar #27 skrivet: 17 jan-08 kl 19:16 »
Däremot har jag svårt att förstå varför man gör en brunn 96 m djup, och bara sätter  en gårdspump på den. Man tappar ju fördelen med djupborrad brunn, dess relativt stora vattenmagasin etc.'

Edgar


För att man saknar el? och inte har lust att sitta på en cykeldriven pump hela dagen. :)

marivio

  • Gäst
SV: Re:Vatten utan el
« Svar #28 skrivet: 03 feb-08 kl 23:51 »
Teoretiskt klarar man ca 10 m sughöjd, i praktiken 8 - 9 m. Obs detta är från vattenytan i brunnen, sedan spelar det ingen roll hur djupt det är under ytan. Däremot har jag svårt att förstå varför man gör en brunn 96 m djup, och bara sätter  en gårdspump på den. Man tappar ju fördelen med djupborrad brunn, dess relativt stora vattenmagasin etc.'

Edgar
För att det kom in smutsigt vatten längre upp. Jag hade inget hellre velat än att det skulle bli bra med en inte allt för djup brunn eftersom varje meter kostade och jag behöver inte särskilt mycket vatten. Dessutom blev de tvugna att gjuta (?) för att mutsigt vatten inte skulle komma in i det rena.

Och även när jag haft 10-15 minus ett par veckor i sträck har jag aldrig haft problem att pumpa. Metallbiten under frjädern vid pumphandtaget kan frysa fast vid regn som övergår till minusgrader, men det lossnar efter ett par pumptag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 3 användare
tuslus, LiLilja, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser