Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten utan el  (läst 11315 gånger)

wikhall

  • Gäst
Vatten utan el
« skrivet: 08 maj-06 kl 13:50 »
Hej.

Känner någon till nåt bra system för att få in vatten från egen brunn in i huset utan eldriven pump?

Jag vet att det finns men är dålig på terminologin...

mvh

Bo

  • Inlägg: 4238
Man slänger en hink i brunnen
« Svar #1 skrivet: 08 maj-06 kl 18:38 »
men får inte glömma att knyta fast ett rep först så att man sedan kan hissa upp den igen. - Har man gjort rätt, är den då full med vatten.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Vatten utan el
« Svar #2 skrivet: 08 maj-06 kl 19:24 »
Då är den alltså uppe, hinken.
Har man en hink till fyller man även denna på samma vis.
Det är bra för balansen att bära två fulla hinkar, en i var näve.
För att underlätta transporten kan man nyttja ett ok.
http://susning.nu/Ok
För att få vattnet in i huset styr man lämpligen kosan dithän och stannar vid önskad slutdestination.
För att slippa gå tillbaka bör man ej glömma att medtaga de tvenne vattenfyllda hinkarna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vatten utan el
« Svar #3 skrivet: 08 maj-06 kl 23:15 »
På 60-talet gjordes en dokumentär om hur farbror Melker och Tjorven installerar vattenledning till köket. Mycket lärorik. Bland annat visade det sig vara svårt att fylla köket mer än till tröskeln.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Vatten utan el
« Svar #4 skrivet: 09 maj-06 kl 12:56 »
En handpump på köksbänken som beskrivs i en gammal tråd. Den är flera dagar gammal så den är lätt att hitta genom att bara titta på rubrikerna. annars följ länken.
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=66;action=display;threadid=9080
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Durandahl

  • Inlägg: 12
Re:Vatten utan el
« Svar #5 skrivet: 09 maj-06 kl 23:14 »
Det kan finnas handpumpar på ÖB i lite olika storlekar ( och anv.grad ) men det brukar vara hållbara grejor, annars är det inte så svårt att byta packningar i dem, i min är dom gjorda av ca 5mm tjocka läderremsor som bara sitter inkilade i spår. Min satt redan bultad i bänken vid stugköpet, men jag har som sagt sett en och annan på just ÖB

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vatten utan el
« Svar #6 skrivet: 04 okt-06 kl 22:14 »
Från hur djupt kan man pumpa upp vatten ur en brunn med en traditionell "handpump"?


Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

marivio

  • Gäst
Re:Vatten utan el
« Svar #7 skrivet: 07 okt-06 kl 14:42 »
Från hur djupt kan man pumpa upp vatten ur en brunn med en traditionell "handpump"?



Min brunn är 96 m djup och jag pumpar hur lätt som helst!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vatten utan el
« Svar #8 skrivet: 09 okt-06 kl 21:04 »
Min brunn är 96 m djup och jag pumpar hur lätt som helst!

Använder du din pump även på vintern?

Klarar själva pumpdelen av minusgrader eller kan den spricka?


Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Vatten utan el
« Svar #9 skrivet: 09 okt-06 kl 21:20 »
Jag tänker på "Gårdspump"! Pumpar 45 m

Men man får bära in vattnet själv i spann om man inte har byggt huset över brunnen.

Om inte djupet är mer än 6-7 m finns handpumpar som:

http://www.blocket.se/vi/7792595.htm?ca=15_s&l=1


Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vatten utan el
« Svar #10 skrivet: 09 okt-06 kl 23:12 »
"Gårdspump", så heter det. Det var precis det jag menade, men inte skrev. :-[

-------------------------------------------------------------------------------------

Kan man använda en gårdspump även när det är minusgrader eller kan den spricka då?


Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vatten utan el
« Svar #11 skrivet: 23 okt-06 kl 10:20 »
Finns det någon som vet om det finns risk att en gårdspump kan spricka vid minusgrader? Går det att få upp vatten överhuvudtaget på vintern med en sådan pump?


Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Vatten utan el
« Svar #12 skrivet: 23 okt-06 kl 22:28 »
Lugn bara lugn. Gårdspumpen har historia vilket innebär en del fördelar. Människor som funnit att pumpen frusit har kommit med synpunkter till sin leverantör som då klurat och kommit med en ändrad kontruktion.

Hemligheten är att pumpen inte har något vatten i pumpsystemet en stund sedan man slutat pumpa. Det läcker ut vatten i röret ned till pumphuset. Pumphuset ligger under vatten, förhoppningsvis på frostfritt djup.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vatten utan el
« Svar #13 skrivet: 24 okt-06 kl 12:56 »
Tack för att du svarade ollebolle.

Allt är lugnt. 8)

Jo, vattnet rinner ju ner igen när man slutat pumpa. Men, okunnig som jag är, hur blir det med den fukt som ändå blir kvar i pumpdelen ovan jord, som kan (?) frysa till och som byggs på varje gång man använder den på vintern? Jag tänker mig daglig användning av den.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vatten utan el
« Svar #14 skrivet: 24 okt-06 kl 13:21 »
Vi har en kanna med varmt vatten med oss varje gång vi hämtar vatten på vintern. Byggs inte på något då.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vatten utan el
« Svar #15 skrivet: 24 okt-06 kl 13:53 »
Gruff, berätta mer.

En ny värld öppnar sig för mig...

Kanna med varmt vatten som ni häller i innan ni börjar pumma upp vatten ur brunnen?
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Vatten utan el
« Svar #16 skrivet: 24 okt-06 kl 22:29 »
Har för mig att jag sett pumpar som har varit påklädda på vintern. Om man isolerar pumpen så har brunnsvattnet lättare att tina upp islagret som tidigare bildats.

Risken för nedisning ökar förstås med sjunkande temperatur vilket jag inte tänkte på.

Ett lager gamla kläder kan komma väl till pass som ett köldskyddande lager.

martijn

  • Inlägg: 52
Re:Vatten utan el
« Svar #17 skrivet: 15 nov-06 kl 19:35 »
har levt ett par vintrar med -30 med gårdspump (j*vligt kallt att skölja tvätten i snöstorm var det) hade aldrig några problem vatttnet sjunk som andra sa ner till nivån i brunnen sen suger pumpen upp det på några slag igen
på sommaren hade vi ett badkar under pumpen som låg lite högre än huset och därifrån en slang till en kran i köket! ( eller grönsakslandet..) Numer har vi det ännu lyxigare med brunn långt upp på berget och självtryck ( ca 3 bar)rätt in i flera hus på gården funkar alltid!! ;D

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vatten utan el
« Svar #18 skrivet: 16 nov-06 kl 01:04 »
Hej martijn och välkommen till forumet.

Tack för informationen. Jag har varit rädd att pumpen ska frysa sönder, men som du skriver så funkar det alltså.
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

codo

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Re:Vatten utan el
« Svar #19 skrivet: 28 feb-07 kl 15:52 »
Min brunn är 96 m djup och jag pumpar hur lätt som helst!

Är detta verkligen möjligt med en vanlig hand- eller gårdspump? Trodde att de inte klarade mer än 8-9 meter. ??? ??? ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 4 användare (2 dolda)
Anders Flix, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser