Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färgning av ull  (läst 9037 gånger)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
färgning av ull
« skrivet: 08 maj-06 kl 10:55 »
Hej
Är det någon härute som kan något om att färga ull? Hur gör man för att färga okardad ull utan att det tovar ihop sig?
kan själv

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
Re:färgning av ull
« Svar #1 skrivet: 10 maj-06 kl 09:53 »
Hej,
Jag är absolut inget proffs på detta. Har inte färgat så mycket. Dock tvättat mer...

Man ska inte röra runt i ullen då den ligger i färgbadet. Inte heller krama ur vattnet ur ullen. All typ av bearbetning av ullen gör att den kan tova ihop sig.

Läs mer på Zenits hemsida: www.zenit-konst.se eller Fägrkraft: www.fargkraft.com.

/Lili

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-06 kl 18:13 »
Har du Gutefår så är det ingen hit att försöka färga ull...dödhåren går inte att färga.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hasteus

« Svar #3 skrivet: 10 maj-06 kl 21:38 »
Färgning görs i min erfarenhet och vetskap sällan av lös ull utan av färdigspunnet garn eller färdiga plagg :)

tips
Spec intressant kan vara att växtfärga redan färgade mönstrade tyger, ett av de mest lyckade jag sett var ett trist fiskbensmönstrat ylletyg i vitt och blått som färgades med indigo och blev en fantastiskt fin mjuk blå ton med mörkare "fiskben".

---
hmmm fast när man tovar lite mer färglatt så kanske ... :D
« Senast ändrad: 11 maj-06 kl 13:13 av hasteus »

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-06 kl 15:02 »
Hej
Jag har färgat ull med syrafärg för garn och ull. Det gjorde jag före kardning och var försiktig med omrörning då precis som Lili skriver, det tovar ihop sig annars. Torkade sedan ullen och kardade till flor för tovning. Blev jättefint. Syrafärger finns att köpa hos bla Gudruns ullbod: www.gudrunsullbod.com

Det går också att färga med växter och svamp om man vill det. Gudruns ullbod har även kemikalier och lite växter att starta med. Billigast är klart,blir ju att plocka själv nu under sommaren.
Lycka till
/sussa
Efter regn kommer sol :)

long_gone

• Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 23:37 »
har färgat en del ull och andvänt två tekniker.   om man utsätter ullen för temratur ändringar på över 20 grader finns risk för hopp tovning så  ett tips är att ha flera hinkar  med olika varmt vatten i  .
 när man sen ska färga så så är det tacksamt att andvända en  nät påse som man lägger ullen i..  om det inte finns brukar jag   först färga det garnn jag skall färga å sen lägga i ullen fritt i kastrullen å låta det stå och svalna. upptäckte en gång att det var fasligt svårt att fiska upp ull ur en kastrull med 80 grader varmt vatten!!
lycka till!!
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

Eriika

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 maj-07 kl 11:36 »
Hej!
Det går jättebra att färga okardad ull, det blir jättefint och spännande då man inte riktigt vet hur det kommer att bli när man sen kardar det. Ull tovar ihop sig när det kommer i kontakt med för varmt vatten, då filtar den sig så som den gör när man tovar. Det är alltså viktigt att man inte får upp för hög temperatur när man färgar ullen, oavsett om den är kardad eller inte.  Behandla bara ullen som vanligt, inte för varmt och inte med för mkt bearbetning, för det är då ullfibrerna hakar ihop sig. Låt det bara ligga i färgbadet nog länge så ska du se att det blir bra!
Mvh Erika

Grelbers-stock

« Svar #7 skrivet: 25 maj-07 kl 15:50 »
Väldigt bra ställe för syrafärger till ull är ju www.zenit-konst.se (billigare än Färgkraft (Gudruns ullbod)
Och det går utmärkt väl att färga okardad ull dock ger otvättad ull ojämnare resultat, beror på vad man är ute efter också.

Sinus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jun-07 kl 23:29 »
Vilken typ av ull du har spelar roll om den tovar sig eller inte. Jag lägger tvättad ull i nylonstrumpor och gör lättstoppade "korvar". Tänk på temeraturen och att ull lätt blir chockad vid stora temp. förändringar - den finaste ull kan bli sträv och trist. Jag växtfärgar mest och min favorit är stenlav då man inte behöver beta garnet innan och hela proccessen sker i samma gryta...och färgskalan... underbar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare
fall, LimJans, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser