Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikansk Yngelröta finns i Göteborg och på Öland  (läst 2043 gånger)

Sanntos

• Gäst
Amerikansk Yngelröta finns i Göteborg och på Öland
« skrivet: 09 jun-10 kl 20:16 »
Amerikansk yngelröta (American foulbrood, AFB), kan finnas i Göteborg. Sporer finns i många bigårdar, minst 10% av alla samhällen kan vara smittade, och AFB kan finnas i honung från Öland. Frågan är nu, borde honung från Göteborg och Öland få säljas?

ersam

• -
SV: Amerikansk Yngelröta finns i Göteborg och på Öland
« Svar #1 skrivet: 09 jun-10 kl 21:10 »
Amerikansk yngelröta (American foulbrood, AFB), kan finnas i Göteborg. Sporer finns i många bigårdar, minst 10% av alla samhällen kan vara smittade, och AFB kan finnas i honung från Öland. Frågan är nu, borde honung från Göteborg och Öland få säljas?

Jag hänvisade i annat inlägg vilka församlingar som är smittförklarade och där ingår samtliga församlingar i exempelvis Västra Götalands län, Skåne län och Stockholms län.

Lär vara mycket att förbjuda i så fall!  ;)

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001220/2006-034.pdf

Rune H

« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 18:20 »
Vem har gjort uppskattningen att 10% kan vara smittade ?
Rune

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 10 jun-10 kl 18:50 »
Så länge du inte ger bina av honung med sporer så är den ofarlig.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sanntos

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jun-10 kl 09:15 »
Vem har gjort uppskattningen att 10% kan vara smittade ?
Rune
Hittar tyvärr inte det nu, antagligen länge sen jag läste det.. men jordbruksverket skriver att yngelröta är allmänt förekommande, så helt fel är nog inte den siffran.. men min poäng var att försöka visa att det är fel att hänga ut enskilda orter här på forumet. Jag tycker moderatorn ska plocka bort sådana inlägg.

Johannes

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jun-10 kl 09:47 »

Nej det är viktigt att få kunskap om var yngelrötan finns så seriösa uppgifter och tips på vad som kan göras och vad som skall göras är nog inte bara välkomna utan nödvändiga!
Ingen onödig censur alltså!

Sanntos

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jun-10 kl 11:00 »
Om man vill ha reda på var yngelröta finns så behöver man inte lita på tillfälliga, mer eller mindre sanna, rubriker här, det är väl mycket bättre i så fall att titta på jordbruksverkets sida.
Jag tänker så här - en rapport om yngelröta kan skada en verksamhet allvarligt, så det finns skäl att vara återhållsam, nästa gång är det du själv som drabbas av ett rykte. Och vi behöver aldrig någonsin vara rädda att yngelrötan inte tas om hand, de hårda föreskrifterna är till för att hindra spridning.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 11 jun-10 kl 11:43 »
Om man vill ha reda på var yngelröta finns så behöver man inte lita på tillfälliga, mer eller mindre sanna, rubriker här, det är väl mycket bättre i så fall att titta på jordbruksverkets sida.
Jag tänker så här - en rapport om yngelröta kan skada en verksamhet allvarligt, så det finns skäl att vara återhållsam, nästa gång är det du själv som drabbas av ett rykte. Och vi behöver aldrig någonsin vara rädda att yngelrötan inte tas om hand, de hårda föreskrifterna är till för att hindra spridning.

Bra poäng men jag tror inte att din ironi gick fram. Jag såg den inte....:)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rune H

« Svar #8 skrivet: 14 jun-10 kl 00:34 »
Jag förstår inte varför det skulle finnas någon koppling mellan AFB och saluförande av honung. ABF-sporer i honung påverkar inte människor, om du inte tar honungen intravenöst.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 14 jun-10 kl 14:58 »
ABF-sporer i honung påverkar inte människor, om du inte tar honungen intravenöst.

Tror du verkligen det är problemet om du skulle börja pumpa in honung i blodomloppet?  ???

Tips - undvik det!  (:)

Rune H

« Svar #10 skrivet: 15 jun-10 kl 22:50 »
Tror du verkligen det är problemet om du skulle börja pumpa in honung i blodomloppet?  ???

Tips - undvik det!  (:)

De som pumpar in honung i blodomloppet har onekligen andra - större - problem, men det har dokumenterats fall där de smittats av amerikansk yngelröta.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 15 jun-10 kl 23:04 »
Måste väl vara amerikanare som lyckas med det konststycket!

Förstår nu varför det heter Amerikansk yngelröta!  ;D
« Senast ändrad: 15 jun-10 kl 23:10 av ersam »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1093 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser