Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rex kanin  (läst 4403 gånger)

Svala

• Ångermanland
Rex kanin
« skrivet: 08 jun-10 kl 22:00 »

Vem här har en rex kanin o ha lite kunskap om denna defekt.  :-\
Min är en gotland rex..   ???
Jag vet inte nåt om detta mera än de som stod på hemsida
för rasen.  ;)

Min fråga är ? klara dom kyla sämre eller är de något annat dom kan få problem med
all fakta är välkommen, så jag kan förstå detta bättre med rex håret.   ;)
Dom ha i alla fall söta små morrhår krulliga o fina.  :)

Attes matte

• Jämtland
SV: Rex kanin
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 23:37 »
Defekt? Jag vet inte om jag skulle kalla det en defekt, det är en mutation, precis samma som alla kaniner av rasen Rex har.

Dom klarar kyla lika bra, men inte väta. Annars är dom som helt vanliga kaniner. ;)

Och just ja, båda ungens föräldrar bär på rex-anlaget, bara så du vet. ;)

/Sara

Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 jun-10 kl 17:27 »
Hej!

För gotlandskaniner är det inget önskvärt anlag - defekt eftersom det är en mutation som avviker fran normala anlaget och det sägs medför mindre köldtalighet.

Fragan besvaras kanske bäst av en som har normalpälsade och rexkaniner?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-10 kl 19:20 »
Hej!

För gotlandskaniner är det inget önskvärt anlag - defekt eftersom det är en mutation som avviker fran normala anlaget och det sägs medför mindre köldtalighet.

Fragan besvaras kanske bäst av en som har normalpälsade och rexkaniner?

Januschka

Men gotlandskaninen är ju godkänd som rexpälsad, så då är det ju lite fel att säga att det inte är önskvärt. Däremot vill man ju inte att man parar två rexpälsade gottisar eftersom det då blir väldigt många rexar...

/Sara

Januschka

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-10 kl 20:46 »
Den är godkänt yes, men om jag minns rätt är det en hänvisning att inte para 2 rexar för att inte förstärker anlaget.

Jag minns rasramen  att gotlandskaninen är normalpälsad MEN att rexar finns. -> är undantag fran majoriteten av rasen. DOCK har det bestämts att rexpälsen i sig är inget 'fel' som uteslutar en gotlandskanin fran registrering eller användning i aveln om inte andra hinder tillkommer.

Nagon som har dokumenten hemma? Kan inte hitta mina just nu  ::)

Januschka

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jun-10 kl 22:04 »
Önskvärt eller ej på en ras så är det INTE en defekt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-10 kl 00:40 »
Önskvärt eller ej på en ras så är det INTE en defekt.

Precis... ;)

/Sara

Januschka

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-10 kl 01:57 »
Whatsoever...

defekt eller ej, vilken skylt nu passar..

grundfragan var om nagon vet  hur det är med köldtalighet och där kan jag bara säger att literaturen säger att den är nedsatt och att jag kan höra runt med erfarna rexägare hur det är med den saken.

Januschka

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 20 jun-10 kl 07:24 »
Ett problem som kan uppstå är att hårstrån krullar sig in i ögonen vilket leder till skav och inflammation/infektion. Det händer iaf på andra djurarter med rex-päls (t ex guldhamster och katt).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 20 jun-10 kl 12:28 »
Whatsoever...

defekt eller ej, vilken skylt nu passar..

grundfragan var om nagon vet  hur det är med köldtalighet och där kan jag bara säger att literaturen säger att den är nedsatt och att jag kan höra runt med erfarna rexägare hur det är med den saken.

Januschka

Men jag skrev ju att dom klarar kyla lika bra, men inte väta. Den rex-uppfödare jag har mest kontakt med har sina ute i kall-stall utanför Luleå. Inte ovanligt med -30 långa perioder, och det är aldrig några problem. Det är ju underullen på kaninen som skyddar mot kylan, och rexen har ju BARA underull. ;)

/Sara

Kanna

« Svar #10 skrivet: 20 jun-10 kl 22:00 »
Jag har en rexkanin (rasen rex, inte gottlänning) och han verkar klara kylan lika bra som mina andra kaniner som jag haft. Jag bor i Skellefteå, 80 mil norr om Stockholm. Här är det ofta -20 och ibland upp till -30 eller kallare.

Jag tycker inte att man kan kalla rexpälsen en defekt. Det är inget kaninerna lider av. Det är en mutation, altså en förändring i generna som ger rexpäls. Fast alla olika färger utom viltgrå samt andra pälstyper är ochså mutationer. Så länge kaninen inte mår dåligt av det är det inte en defekt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 20 jun-10 kl 22:11 »
Håller med!  :)

/Sara

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #12 skrivet: 22 jun-10 kl 16:24 »
Rexmutasjonen er en defekt som alle andre mutasjoner, som anlaget som gir svarta, blåa, bruna, gula, vita, brokiga, satinpels, vädurar osv ;) Så om man kaller rexanlaget for en defekt måste man omtala alla dessa anlag for defekter, da alla gir kaniner som skiljer seg från vilda kaniner.

Om kaninen har en dårlig rexpels, dvs en tunn og sträv pels, kan den nok ha svårigheter med kyld. Men en god rexpels, som på rasen rex, er minst like god på vinteren som vanlig pels, då den er tät, tjock og står rakt upp = tjockt lager med luft som isolerer!

Jeg har rex, minirex og hermelinrex siden 10 år tilbake, og har aldri erfart dårligere tålighet for kulde på mine rexer, har aldri hatt frostskader heller.

Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 26 jun-10 kl 12:07 »
Lite OT men jag tycker inte en mutation behöver vara en defekt. Synonymt för defekt= bristfällig, felaktig, ofullständig, inkomplett, trasig, behäftad med fel, dålig, subst. brist, fel, skada, skavank, vank, ofullkomlighet, missbildning, deformitet, lyte, kroppslyte, skönhetsfläck
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser