Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpa nässlor enklast och snabbast  (läst 25216 gånger)

ulfg

  • Inlägg: 1006
Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« skrivet: 08 jun-10 kl 18:34 »
Hej alla kunniga proffs. Kan jag få lite förslag på hur bekämpa alltför mycket brännässla i gammal vall (över)betad av får? Hinner inte bryta upp och så in ny vall i år. Harva, riva upp, så in rajgräs och putsa, putsa? Fler förslag?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

  • Gäst
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 18:59 »
om du har en betsputs låter det ju smart att köra över skiten. Innan de blommar/fröar, annars sår de sig.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 19:21 »
Nässlor sprider sig inte enbart med frö, de har ett utbrett rotsystem och det enklaste är nog att klippa, klippa - hålla det kort, då finns det möjlighet att de inte kommer att dominera.

Jag har sett ett vildvuxet fält, med över meterhöga nässlor, där man sen höll det kort, och fick tillbaka en gräsyta på några år, utan en enda nässla kvar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 19:38 »
Bearbetning av nässlor är effektivt. Slå av dem ofta, så brukar de försvinna. Även mycket tramp på dem hjälper.
Släppte hästarna i en fårhage med massor av nässlor, för ett par år sedan. Året efter var nästan alla nässlor borta ;)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #4 skrivet: 09 jun-10 kl 20:37 »
Tack för alla svar. Men även om jag putsar och det är effektivt på nässlor skulle jag vilja ha förslag på strategi för att renovera befintlig vall från ogräs utan att bryta upp vallen helt. Bara för att lära mig mer. För övrigt har jag ingen betesputs. Jag har traktor, harv, plog, vält och en röjsåg.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #5 skrivet: 10 jun-10 kl 07:34 »
Det funkar väl med röjsåg?  Ja de beror givetvis på hur stor yta det gäller.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pålle

  • Gäst
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #6 skrivet: 10 jun-10 kl 10:03 »
du kan även använda slag hack

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #7 skrivet: 10 jun-10 kl 17:17 »
Tack för alla svar. Men även om jag putsar och det är effektivt på nässlor skulle jag vilja ha förslag på strategi för att renovera befintlig vall från ogräs utan att bryta upp vallen helt. Bara för att lära mig mer. För övrigt har jag ingen betesputs. Jag har traktor, harv, plog, vält och en röjsåg.
Skaffa en lie o slå av dem med o frakta bort dem. Slå nässlor fodrar inte så himla vasst lieblad o så grova växter som nässlor fodrar inte heller någon perfekt teknik på slåttern. Att slå av o frakta bort tröttar ut rotogräs så småningom.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #8 skrivet: 10 jun-10 kl 17:20 »
Slå av nässlorna, efter något dygn så kan dom användas som foder eller komposteras.

I större skala kan du slå dom regelbundet och gärna kombinera detta med harvning.

Boström

  • Inlägg: 159
    • Småland
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #9 skrivet: 10 jun-10 kl 20:26 »
Det är svårt att utrota nässlor. Vi har bott här i 9 år och varje år har jag gått med lie i ena hagen där det växer så att de knakar. Hästarna går där på vintern och tidig vår men nässlorna har överlevt både tramp och lien. Men skam den som ger sig :)
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #10 skrivet: 13 jun-10 kl 10:23 »
Nässlor är ett gissel, har samma problem här hos oss. vi slår ned dem med röjsåg/snöret och låter fåren äta upp dem när de torkat, de tycker torra nässlor är gott. Givetvis innan de har gått i blom för annars så hjälper fåren bara till att sprida ut dem på fler platser med sin spillning. ;)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #11 skrivet: 13 jun-10 kl 10:33 »
Klipp ner ..lägg över svart plast ..sen dör allt ....
Inget lever utan ljus eller hur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #12 skrivet: 13 jun-10 kl 10:38 »
örnbräken då? Hur blir man av med den?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #13 skrivet: 13 jun-10 kl 10:39 »
Allt som växer kräver ljus o vatten ...ta bort ljus o det dör ...Så brukar jag fixa mina rabatter o dyl .
Jag hatar att rensa ogräs o skit .
Men nässlorna skördar jag med glädje o ger djuren under vintern.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

  • Gäst
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #14 skrivet: 13 jun-10 kl 10:50 »
Nässlor är ett gissel, har samma problem här hos oss. vi slår ned dem med röjsåg/snöret och låter fåren äta upp dem när de torkat, de tycker torra nässlor är gott. Givetvis innan de har gått i blom för annars så hjälper fåren bara till att sprida ut dem på fler platser med sin spillning. ;)
   Nä nässlor är mat får både folk och fä :D

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #15 skrivet: 13 jun-10 kl 10:57 »
örnbräken då? Hur blir man av med den?
Det skulle jag bra gärna också vilja veta, de är ett minst lika stort gissel där de har etablerat sig riktigt.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #16 skrivet: 13 jun-10 kl 17:34 »
Hej!
Nässlorna hos oss är i princip ett minne blott sen betesputsen köptes för 3 år sen, jag slog av nässlorna, hästarna käkade rötterna osv

Om man täcker m svart plast dör ALLT!

Ormbräken borde inte vara så svårdödat (tror jag som aldrig provat)! Vad händer om man slår det nu- kommer det pånytt??

MVH

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #17 skrivet: 22 jun-10 kl 20:50 »
Roundup ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Kallas gardAnita

  • Inlägg: 39
    • Dalsland
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #18 skrivet: 26 jun-10 kl 00:42 »
Var just i dag, eller ska en säga i går och slog nässlor med lie, så lastade vi på hästvagnen min dotter och jag, och nässlor in i ladan för att torka i mörker. Små nässlor klipper jag med saks och torkar inomhus till te och mat. Färska i pizza, soppor och i annat gott!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bekämpa nässlor enklast och snabbast
« Svar #19 skrivet: 28 jun-10 kl 21:23 »
Nån som undrade hur man har kål på örnbräken. Örnbräken knäcker man stjälken på utan att bryta av den, bara böjer till den så att den viker ner sig. Då självdör den långsamt. Hugga nyttar inget till, det bara sprutar upp igen. Krossa den med vält är också effektivt, men funkar ofta inte på naturbete, skogsbete som det oftast handlar om. Tack i övrigt för alla goda råd om att bekämpa nässlor. Det där med plast, att täcka över funkar dock inte på jordbruksmark, vi snackar många kvadratmeter ute på vallarna. Inne i lilla trädgården är det dock ofta en bra strategi. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 4 användare (2 dolda)
Hans Hultén, Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser