Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varning för djurplågare!  (läst 6382 gånger)

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #20 skrivet: 15 jun-10 kl 00:09 »
Jag är lite osäker på vad du menar. Om du menar att man skulle få släppa hundar på någon i det här fallet så är nog svaret nej. Man får inte använda mera våld än vad som krävs. Då kan man åka dit själv.
Om jag har missförstått dig helt så ber jag om ursäkt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

pålle

  • Gäst
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #21 skrivet: 15 jun-10 kl 00:14 »
Jag är lite osäker på vad du menar. Om du menar att man skulle få släppa hundar på någon i det här fallet så är nog svaret nej. Man får inte använda mera våld än vad som krävs. Då kan man åka dit själv.
Om jag har missförstått dig helt så ber jag om ursäkt.
Ingen fara . Ja menar typ om nån flyr och har misshandlat ett djur typ

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #22 skrivet: 15 jun-10 kl 00:26 »
Om någon har misshandlat ett djur, så räknas det ju som djurplågeri och där finns ju fängelse med i straffskalan. Kommer man på den personen och den flyr så har man rätt att springa ikapp och gripa den förutsatt att man har haft koll på personen hela tiden. Om man har rätt att släppa hundar efter är jag tveksam till.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

pålle

  • Gäst
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #23 skrivet: 15 jun-10 kl 00:33 »
ok  men ja kan inte springa längre så då får hudarna bli mina ben
Om någon har misshandlat ett djur, så räknas det ju som djurplågeri och där finns ju fängelse med i straffskalan. Kommer man på den personen och den flyr så har man rätt att springa ikapp och gripa den förutsatt att man har haft koll på personen hela tiden. Om man har rätt att släppa hundar efter är jag tveksam till.

trassla

  • Gäst
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #24 skrivet: 15 jun-10 kl 21:20 »
Kan bara tala om att skulle jag komma på någon med att göra mina djur illa, kan inte jag stå för konsekvenserna.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #25 skrivet: 15 jun-10 kl 22:26 »
När jag gick min ordningsvakt/väktar-utbildningar sades det två år, kanske ändrat?
Att släppa hundarna är att jämställa med att avlossa ett skjutvapen.
Att tänka på är då: - att våldet som används för att avvärja ett brott kan få vara något kraftigare än det som fordras för att gripa en misstänkt gäringsman efter att brottet fullbordats.
-att våldet skall stå i proportion till det våld som gärningsmannen utövar eller den skada han kan åstadkomma genom sin brottsliga handling.
Alltså;
Ex 1: En ensam liten 14-årig tjejj ser fem välbyggda "gym-broilers" förbereda mordbrand på ett flerfamiljshus i trä, då hon kvälls rastar familjens två schäfrar. Hon kan då släppa hundarna förutsatt att hon snabbt larmar Polis.

Ex 2: En storvuxen manlig "alternativ-mupp" som är ute på sin gård hör sitt får bräka i smärta och ångest. Då han kommer runt ladugården finner han en finnig klen och kortvuxen grabb med byxorna nere som släpper ifrån sig Gute-fåret.
"Alternativ-muppen" måste då koppla sin lösgående hund eller med kommandon se till hatt hunden inte attackerar den misstänkte, under det att denne grips. Detta dels (1) för att gärningsmannen kan bedömas vara svagare, dels (2) för att ett Gutefår har ett mindre ekonomiskt värde (än ex v ett välmeriterat och dräktigt travsto, och till sist (3) därför att brottet är avslutat.

(( Men jag undrar verkligen, om jag skulle hinna tänka på allt detta, ifall någon skulle göra mina djur illa och jag skulle få se det? ???))
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

pålle

  • Gäst
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #26 skrivet: 15 jun-10 kl 22:35 »
Ja undrar nog hur många para graf vrick
När jag gick min ordningsvakt/väktar-utbildningar sades det två år, kanske ändrat?
Att släppa hundarna är att jämställa med att avlossa ett skjutvapen.
Att tänka på är då: - att våldet som används för att avvärja ett brott kan få vara något kraftigare än det som fordras för att gripa en misstänkt gäringsman efter att brottet fullbordats.
-att våldet skall stå i proportion till det våld som gärningsmannen utövar eller den skada han kan åstadkomma genom sin brottsliga handling.
Alltså;
Ex 1: En ensam liten 14-årig tjejj ser fem välbyggda "gym-broilers" förbereda mordbrand på ett flerfamiljshus i trä, då hon kvälls rastar familjens två schäfrar. Hon kan då släppa hundarna förutsatt att hon snabbt larmar Polis.

Ex 2: En storvuxen manlig "alternativ-mupp" som är ute på sin gård hör sitt får bräka i smärta och ångest. Då han kommer runt ladugården finner han en finnig klen och kortvuxen grabb med byxorna nere som släpper ifrån sig Gute-fåret.
"Alternativ-muppen" måste då koppla sin lösgående hund eller med kommandon se till hatt hunden inte attackerar den misstänkte, under det att denne grips. Detta dels (1) för att gärningsmannen kan bedömas vara svagare, dels (2) för att ett Gutefår har ett mindre ekonomiskt värde (än ex v ett välmeriterat och dräktigt travsto, och till sist (3) därför att brottet är avslutat.

(( Men jag undrar verkligen, om jag skulle hinna tänka på allt detta, ifall någon skulle göra mina djur illa och jag skulle få se det? ???))
are skulle hård dra det hela ?

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #27 skrivet: 15 jun-10 kl 22:39 »
Jag har läst och letat men inte hittat något om två år. Sista reptions utbildningen sa dom iaf att det skulle räcka med att fängelse fanns med i straffskalan.
Men jag säger inte att jag har rätt, jag kan ha missat något.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #28 skrivet: 06 okt-10 kl 11:17 »
Kommer att tänka på stoll Hans,han var en efterbliven och väldigt sexfixserad person.Han hade bla begått sexuella handlingar med en get.Någon hade då frågat på skämt "Det måste väll vara bra att ha hornen att hålla i när du skall  :-X geten,så hon inte springer sin väg" Nä nä ja ja stoppa ner bakbenen i stövelskaften,svarade då stoll Hans.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #29 skrivet: 06 okt-10 kl 17:39 »
Det är extremt dåligt omdöme att lägga ett så uruselt "skämt" på en tråd som varnar just för djurmisshandel!  >:(  >:(

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #30 skrivet: 06 okt-10 kl 21:20 »
Tack, Peer Gynt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #31 skrivet: 07 okt-10 kl 10:05 »

 Ja varsegod det var så lit så.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Varning för djurplågare!
« Svar #32 skrivet: 07 okt-10 kl 21:23 »

Att bemöta ämnen som rör så allvarliga ting som människors död genom olyckshändelse eller allvarlig sjukdom, liksom varningar för barnmisshandel och djurmisshandel med humor eller så kallade skämt är väldigt vanskligt, varför jag skulle vilja rekommendera att man avstår från att använda det.  Klarar man inte av att bemöta så svåra ämnen som dem jag räknade upp här med sund allvarsamhet och seriöst deltagande, så kanske man bör avstå från att använda datorn helt och hållet.  I annat fall avslöjar man faktiskt sin inkompetens, sitt bristande förnuft och sin empatiska oförmåga.  I övrigt bör man väl låta varje trådskapare få ha sina trådar i fred ifrån vinklingar som inte är ämnade av trådskaparen själv.

Men vanligtvis vänliga hälsningar

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser