Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur funkar LGF-skylt?  (läst 20367 gånger)

Weasel

• Skåne
Hur funkar LGF-skylt?
« skrivet: 07 jun-10 kl 09:38 »
Vi har en hästtransport som inte blivit besiktigad, är en del att fixa. Har nu ställt av den. Kan man hänga på en lgf-skylt och köra kortare ärenden, tex flytta djur mellan hagar med den, lagligt? Hjälper det om man tar av reg.-plåten..?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Existens?

• Gäst
SV: Hur funkar LGF-skylt?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-10 kl 09:41 »
Då ska du ju inte kunna köra fortare än som med en traktor..

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jun-10 kl 09:46 »
Då ska du ju inte kunna köra fortare än som med en traktor..

Inte kunna eller inte göra? Vi kan visst dra den med traktorn om det skulle vara nödvändigt, men det var att köra långsamt med bilen vi helst skulle göra.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jun-10 kl 09:56 »
Jag tänkte på vad jag skrev.. ;)  Inte kunna...  Kör du med bilen så skulle ju alla kunna säga att dom kör bara sakta, och därför inte behöver besiktiga släpet..

Sen vet du ju bäst själv hur tätt frekventerat det är med poliser just hos dig.. :)

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 jun-10 kl 09:59 »
Okej!

Får väl hänga en lgf-skylt på bilen också och säga att det är en epa-traktor ;)

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #5 skrivet: 07 jun-10 kl 11:26 »
I praktiken går det nog bra, men ska du följa reglerna får man inte göra så.

Är kärran registrerad och avfjädrad ska den vara besiktad för att få användas.
Ett efterfordon får inte ha fjädring och det får heller inte vara en släpvagn som man kan transportera vad som helst på (ordalydelsen är att ett efterfordon inte ska vara avsett för godstransport). En djurtransportkärra med körförbud försedd med LGF-skylt är bara just en kärra med körförbud som försetts med en skylt på ett sätt som man inte får.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Efterfordon

Vill du vara laglig så borde du
1 - Avregistrera transportsläpet
2 - Steloperera axeln
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Imp

« Svar #6 skrivet: 08 jun-10 kl 16:04 »
"Undantagna från förbudet om godstransport är efterfordon utan fjädring om de är husvagnar, tankvagnar eller är avsedda för båttransport"

Svaret är nej.Du får dra den med traktor enbart om den är obesiktigad.
Men som sagt,har ni mycket poliser?

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 jun-10 kl 19:11 »
En möjlighet är att kalla efterfordonet (hästdriven)cementblandare, det finns inga riktlinjer för hur en sån ska få se ut.  ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 08 jun-10 kl 19:46 »
I princip så går det inte.
Detta för att det är ett lastfordon som skall rulla i 80 km på allmän väg.
Men, drar du vagnen med traktor så är det inga större problem.
Eller om dina transportsträckor e korta och på bakvägar så skulle jag dra med personbilen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 09 jun-10 kl 21:10 »
Jag har en hel uppsättning med kärror och en bil som har körförbud. De är dock inte avställda och skatt samt försäkring är betald. De använder jag ganska frekvent i husets direkta närhet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 09 jun-10 kl 21:14 »
Det skiter sig rejält om man blir inblandad i nått. Även om man inte är vållande egentligen kan det hamna på dig istället då man tycks resonera att om du följt reglerna och inte släpat ut vagnen på vägen så hade olyckan aldrig hänt.

Men det är väl bara att konstatera att man sällan blir stoppad eller är inblandad i olyckor!  ;)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jun-10 kl 21:43 »
Jag har en hel uppsättning med kärror och en bil som har körförbud. De är dock inte avställda och skatt samt försäkring är betald. De använder jag ganska frekvent i husets direkta närhet.
Många gör så utan att tänka på vilka följder det kan få. Tänk dig att du skadar en bil i miljonklassen och ska betala allt själv. (Ingen försäkring gäller) Eller ännu värre om det blir en olycka där någon dör eller blir invalid. Det där kan lätt kosta mer än det smakar

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 09 jun-10 kl 21:49 »
Många gör så utan att tänka på vilka följder det kan få. Tänk dig att du skadar en bil i miljonklassen och ska betala allt själv. (Ingen försäkring gäller) Eller ännu värre om det blir en olycka där någon dör eller blir invalid. Det där kan lätt kosta mer än det smakar

Skada på motparten betalar försäkringen, sedan kan försäkringen klä av mig om de har lust. Vi pratar här dock om grusvägar kring direkta gården och inga grusvägar som är genomgående. Störst chans att krocka är nog med nån annan från vårt hushåll på väg åt andra hållet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jun-10 kl 21:53 »
Skada på motparten betalar försäkringen, sedan kan försäkringen klä av mig om de har lust. Vi pratar här dock om grusvägar kring direkta gården och inga grusvägar som är genomgående. Störst chans att krocka är nog med nån annan från vårt hushåll på väg åt andra hållet.
Helt rätt. Ditt försäkringbolag betaler inledningsvis, men du blir krävd på varenda krona i efterhand. Vill man ta den risken, så är det väl upp till var och en. Men jag hade inte gjort det

emeralda

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 06 nov-10 kl 21:38 »
Kan man göra om en gammal hästtransport till ett långsamtgående fordon och använda den som spånkärra? Dvs åka och hämta spån på allmän väg? 

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 06 nov-10 kl 22:19 »
Kan man göra om en gammal hästtransport till ett långsamtgående fordon och använda den som spånkärra? Dvs åka och hämta spån på allmän väg?

Se #5 i den här tråden.
Man kan tillägga att ett "ful-alternativ" till avregistrering är att avlägsna all identitetsmärkning (instansade chassinummer osv) från fordonet.
För att steloperera fjädringen är det enklaste sättet att ersätta stötdämparna med stumma stag (t ex fyrkantrör med hål borrade i båda ändar så att man kan montera dem med samma gummibussningar som de gamla stötdämparna). Då kan man ju återställa fjädringen om man skulle vilja göra det någon gång i framtiden.

Men jag tycker för min del att om en gammal risig släpvagn inte längre låter sig godkännas vid besiktning så bör man ta en närmare funderare på vad det är för slags fel som hindrar besiktningen. Om det är saker som är svåra, dyra eller omöjliga att reparera och som gör vagnen trafikfarlig även om man bara kör 20 km/h (t ex havererade hjullager, sprickor i bärande delar, övergången mellan länkarm och länkarmslager sönderrostad) så är det ändå ingen bra idé att försöka avregistrera den och bara köra den hemmavid.
Rör det sig om andra slags fel (t ex problem med lyse eller bromsar) så är det ofta lika enkelt att fixa till vagnen så att den går att besiktiga.

Jorlan

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 nov-10 kl 17:04 »
Släpvagnar måste registreras och kontrollbesiktigas. Det räknas som släpvagn om det är avsett för att transportera gods.
Det går alltså inte att bara ta av skylten och hänga på en lgf på ett gammalt släp.

Finns lite mer info här : http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1567/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf

Och här om man orkar : http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 nov-10 kl 17:48 »
Släpvagnar måste registreras och kontrollbesiktigas. Det räknas som släpvagn om det är avsett för att transportera gods.
Det går alltså inte att bara ta av skylten och hänga på en lgf på ett gammalt släp.

Finns lite mer info här : http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1567/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf

Och här om man orkar : http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf
Ok om ja har fatta sken rätt då så får ja dera med traktor en villa vagn då  på 8*3.1m?

Jorlan

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 nov-10 kl 23:09 »
Ok om ja har fatta sken rätt då så får ja dera med traktor en villa vagn då  på 8*3.1m?

När det gäller traktorer har jag ingen egentlig koll, men det verkar kunna stämma.
Häng på belysning också. Och läs på om bred last. Det är mitt förslag.

EDIT : Nej föressten, 2.60 står det ju i den foldern. Men å andra sidan så ser man ju manskapsbodar i rullning lite då och då. Du får nog läsa på speciellt om bred last.
« Senast ändrad: 07 nov-10 kl 23:26 av Jorlan »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 07 nov-10 kl 23:31 »
När det gäller traktorer har jag ingen egentlig koll, men det verkar kunna stämma.
Häng på belysning också. Och läs på om bred last. Det är mitt förslag.

EDIT : Nej föressten, 2.60 står det ju i den foldern. Men å andra sidan så ser man ju manskapsbodar i rullning lite då och då. Du får nog läsa på speciellt om bred last.

I det här fallet är det ju fordonet självt som är för brett, inte lasten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser