Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burmått för köttkaniner  (läst 12780 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Burmått för köttkaniner
« skrivet: 07 jun-10 kl 00:04 »
Jag gjorde en sökning på burmått, men fick bara fram en gammal tråd som säger att det inte finns några regler för burmått för kanin som hålls för köttproduktion.

På jordbruksverkets hemsida kan man läsa under Så sköter du dina sällskapskaniner

Citera
Miljön där kaninerna hålls

Minsta utrymme

Kaniner behöver plats att röra sig på. Djurskyddslagen anger hur stor yta en kanin minst ska ha. Ett utrymme för kaniner får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellen nedan.
Minimimått för utrymmen där kaniner hålls
Rasstorlek

Minsta tillåtna yta

Minsta yta per djur vid grupphållning

Minsta yta per avels- hona med kull vid grupphållning

Minsta mått på kortaste sidan

Minsta höjd
Liten (under 3 kg)    0,5 m²    0,25 m²    0,5 m²    0,5 m    0,5 m
Medelstor (3-5 kg)    0,7 m²    0,35 m²    0,7 m²    0,6 m    0,6 m
Stor (över 5 kg)    0,9 m²    0,45 m²    0,9 m²    0,7 m    0,7 m
Inredning i utrymmet där kaninen hålls

Kaniner behöver både möjlighet att hoppa omkring och att gömma sig för att må bra. I kaninens bur eller annat utrymme ska det finns en hylla som djuren dels kan sitta på, dels gömma sig under. Storleken på hyllan ska anpassas efter antalet kaniner och alla djur i buren ska kunna sitta samtidigt på hyllan.

Hyllan kan exempelvis vara taket på en bolåda. Botten i en kaninbur ska vara täckt med lämpligt strömedel. Nätgolv är bara tillåtet om djuren hålls utomhus i betesbur.

Gäller dessa regler om man håller kaniner för köttproduktion, eller finns det andra regler för det?

Ingenstans står det hur höga burarna ska vara, finns det regler för det, eller är det godtyckligt? Ni som har kanier, hur högt har ni i tak?

Inte så att jag vill ha för lågt i tak, men om man ska ha våningsburar så vill man kunna nå att sköta den översta, och jag vill gärna ha tre på höjden. Några ska jag dessutom ha i en bod, så där finns ju en takhöjd att ta hänsyn till. Så då är det bra att veta vad som gäller.

I en annan tråd läste jag om att man för kortare tid kan ha kaniner i betydligt mindre utrymmen, typ en transportbur. Vad gäller för sådant? Jag tänker om någon blir sjuk, och man behöver isolera tills man vet om det är smittsamt. Jag är annars för att ha stora utrymmen till djuren, och det kommer de att ha i stora betesburar, men ibland behöver man isolera nyköpta djur, eller har kortvarigt extra trångt, och då är det bra att veta vad som gäller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Burmått för köttkaniner
« Svar #1 skrivet: 07 jun-10 kl 08:23 »
Sista siffrorna i din tabell är höjden.

Ännu finns det inte regler för produktionsdjuren, men vi i kaninproducenterna rekommenderar att man bygger med minstamått enligt L80 som finns på jordbruksverkets hemsida, och som din tabell visar.

Edgar

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 07 jun-10 kl 08:50 »
Det är bra när man kan läsa innantill i en tabell  :-[. Jag har ju bar läst några år på Teknisk högskola, så sådant är ju inte nödvändig kunskap  :-[. Jag skyller på att det var sent på kvällen, och att jag egentligen är en morgonmänniska.

Så för slaktkaniner som slaktas vid en levandevikt på strax över tre kilo så gäller 60 cm, men den höjden duger inte till avelsdjuren som är fransk vädur. Har även stora silver, och till dem ska 60 cm räcka. Fast det är bäst att köra på 70 cm rakt över, då blir burarna mest flexibla.

Beroende på takhöjd kan det tänkas att mina inneburar får bli två på 70 och en på 60 i höjden, jag har inte mätt takhöjden, men den är inte så hög, och materialet i buren bygger ju också lite. Dessutom vill man helst ha en luftspalt under understa golvet, för att undvika fuktproblem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-10 kl 22:25 »
på en plyfa skiva får du en bur... 120lång...60bred...60hög...på framsidan gör du 2 luckor med nät som öppnas åt varsitt håll... ca200kr+nät,gångjärn o läkt per bur....lättstädat...

av pallkragar 3st ...samt en bit plyfa i botten och en bit plyfa som lock/tak får du rejäla burar.. lucka tas ur framtill..
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 07 jun-10 kl 22:49 »
Jo, plywood är bra till burar inomhus.  Utomhus går det åt en del färg för att de ska hålla.

Och tyvärr är måtten för små för fransk vädur, de väger över 5 kg. 1,20* 0,60=0,72, vilket är mer än 0,7, som är måttet för kaniner upp till 5 kg, men mindre än 0,9 som gäller för kaniner på över 5 kg. Även om de reglerna inte gäller för slaktkaniner, bara för keldjur. Knassverige.

Pallkragar är ju en bra idé, sådana har jag några på lager. Kan ju monteras itu och ta liten plats när man inte använder dem. Fast återigen lite liten till avelshona med ungar. Fast jag ska nog ha fler stora silver. Eller blå wiener. Eller nzw. Har bara lite svårt att bestämma mig  :-[. Jag ska jämföra FV med stora silver i år i alla fall, lite statistik på antal ungar, tillväxt per foderenhet, slaktålder, slaktvikt och utbyte vore ju intressant.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-10 kl 22:51 »
Fast jag ska nog ha fler stora silver. Eller blå wiener. Eller nzw. Har bara lite svårt att bestämma mig  :-[. Jag ska jämföra FV med stora silver i år i alla fall, lite statistik på antal ungar, tillväxt per foderenhet, slaktålder, slaktvikt och utbyte vore ju intressant.

Och när du kommit fram till nånting så delar du väl med dig av kunskaperna?  ;) Jag tycker du ska testa nzw... Har en känsla av att dom är mest ekonomiska om inte annat.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

staffan.r

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-10 kl 23:48 »
väduren ger i regel mindre kullar,och en högre fethalt än de
andra raserna.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 08 jun-10 kl 06:56 »
Det har jag hört från flera olika källor. Nu fick jag ett bra erbjudande på fv, så för att komma igång med en produktion börjar jag med dem. Troligen, beroende på resultat, byts de gradvis ut under de kommande åren, mot antingen stora silver, som jag redan har ungdjur av och som jag därmed kan spara honor av redan i år, eller mot någon annan ras.

Vad tror ni, blir köttet bättre om jag använder min stora silver hane till fv-honorna? För i så fall kan jag göra mig av med hanarna som följer med, har dåligt med plats till dem just nu, eftersom inköpen gick lite snabbare än planerat. Det blir en massa bursnickrande de kommande veckorna.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 jun-10 kl 07:05 »
Jo, plywood är bra till burar inomhus.  Utomhus går det åt en del färg för att de ska hålla.

Och tyvärr är måtten för små för fransk vädur, de väger över 5 kg. 1,20* 0,60=0,72, vilket är mer än 0,7, som är måttet för kaniner upp till 5 kg, men mindre än 0,9 som gäller för kaniner på över 5 kg. Även om de reglerna inte gäller för slaktkaniner, bara för keldjur. Knassverige.

Pallkragar är ju en bra idé, sådana har jag några på lager. Kan ju monteras itu och ta liten plats när man inte använder dem. Fast återigen lite liten till avelshona med ungar. Fast jag ska nog ha fler stora silver. Eller blå wiener. Eller nzw. Har bara lite svårt att bestämma mig  :-[. Jag ska jämföra FV med stora silver i år i alla fall, lite statistik på antal ungar, tillväxt per foderenhet, slaktålder, slaktvikt och utbyte vore ju intressant.
Om du använder kragar till en Eurpall, så är den pallen 800*1200 mm i storlek, brädtjockleken på kragen är 22 mm, så det bör väl bli stort nog?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 08 jun-10 kl 08:16 »
Om du använder kragar till en Eurpall, så är den pallen 800*1200 mm i storlek, brädtjockleken på kragen är 22 mm, så det bör väl bli stort nog?
:-[ Har inte koll på måtten ju. 1,2*0,8 = 0,96, vilket är stort nog. I mitt huvud var måtten 600*1200, men två i bredd blir ju inte kvadratiskt när jag tänker efter. Har mest använt pallkragarna till att odla i, och då ställer jag dem intill varandra så att bädden blir lagom lång, och bredden blir 1200, så det var det måttet jag hade stenkoll på. På andra hållet har det ju blivit vad som får plats, eller vad som behövs (vilket oftast är vad som får plats).

Då är ju faktiskt pallkragar ett ganska smidigt alternativ, man kan montera fast en botten på lagom antal kragar, med byggbeslag eller med lister, och sedan fylla på med pallkragar till rätt höjd. Löser man bara monteringen av dörren, så att den går att ta loss, kan man sedan fälla ihop alla andra kragar, utom de med botten, och då tar burarna liten plats när de inte används. Smidigt om antalet kaniner variera över tid. Tex om man inte har ungar över vintern, så kan man ställa pallkragarna under tak, eller dra en presenning över. Då håller de bättre med.

Det tål att kluras på, kunde bli billiga och smidiga burar, lätt att byta ut någon del om den blir dålig.

Och skulle man i framtiden ha fler honor av lite mindre ras, så skadar det inte att de har lite mer plats, samtidigt som man kan ha stora kaniner om man vill.

Många bra svar och idéer, tack, och kom gärna med fler.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jun-10 kl 21:35 »
:-[ Har inte koll på måtten ju. 1,2*0,8 = 0,96, vilket är stort nog. I mitt huvud var måtten 600*1200, men två i bredd blir ju inte kvadratiskt när jag tänker efter. Har mest använt pallkragarna till att odla i, och då ställer jag dem intill varandra så att bädden blir lagom lång, och bredden blir 1200, så det var det måttet jag hade stenkoll på. På andra hållet har det ju blivit vad som får plats, eller vad som behövs (vilket oftast är vad som får plats).

Då är ju faktiskt pallkragar ett ganska smidigt alternativ, man kan montera fast en botten på lagom antal kragar, med byggbeslag eller med lister, och sedan fylla på med pallkragar till rätt höjd. Löser man bara monteringen av dörren, så att den går att ta loss, kan man sedan fälla ihop alla andra kragar, utom de med botten, och då tar burarna liten plats när de inte används. Smidigt om antalet kaniner variera över tid. Tex om man inte har ungar över vintern, så kan man ställa pallkragarna under tak, eller dra en presenning över. Då håller de bättre med.

Det tål att kluras på, kunde bli billiga och smidiga burar, lätt att byta ut någon del om den blir dålig.

Och skulle man i framtiden ha fler honor av lite mindre ras, så skadar det inte att de har lite mer plats, samtidigt som man kan ha stora kaniner om man vill.

Många bra svar och idéer, tack, och kom gärna med fler.
Det vill till att man kan få tag i kragar billigt då. Nya kostar dom minst 100kr/st

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 jun-10 kl 21:38 »
Det vill till att man kan få tag i kragar billigt då. Nya kostar dom minst 100kr/st
på blocket fanns det för 25kr st i förra veckan...
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jun-10 kl 21:40 »
på blocket fanns det för 25kr st i förra veckan...

Det är ett ok pris. Det tillverkas nya i Yxenhult (söder om Markaryd) och då hamnar priset mycket högre

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 08 jun-10 kl 22:52 »
Och ibland kan man få dem gratis, om man frågar snällt, och de har smärre defekter. Nya är knappast nödvändigt för kaninburar, man har ju inte djur i dem annars, så den skit som finns på dem lär vara ofarlig.

Fast det är klart, man bygger mer lättskötta burar på annat sätt. Dessutom är pallkragar ganska fult. Men som sagt, om man har ett varierande antal kaniner så kan det vara bra om burarna går att montera isär när de inte används.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jun-10 kl 21:25 »
Och ibland kan man få dem gratis, om man frågar snällt, och de har smärre defekter. Nya är knappast nödvändigt för kaninburar, man har ju inte djur i dem annars, så den skit som finns på dem lär vara ofarlig.

Fast det är klart, man bygger mer lättskötta burar på annat sätt. Dessutom är pallkragar ganska fult. Men som sagt, om man har ett varierande antal kaniner så kan det vara bra om burarna går att montera isär när de inte används.

Det tål att tänka på. Kanske inte vore så dumt, om man kan montera upp och ner efter behov

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 jun-10 kl 21:34 »
3 kragar i höjd är lagom...  2 burar på varann i långa rader... har man öppningarna mot varann så kan man slänga på takstolar och tak... kör skottkärra mellan raderna vid matning och städning.. som ett långhus för mink typ...
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 mar-11 kl 21:22 »
Vi har gjort burar av denna modellen. Dom är konstruerade, så att man kan ha olika djurslag i dem och dom är med marginal godkända till både höns och kaniner.'På bilden är det dock ett provisoriskt tak pålagt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 31 mar-11 kl 21:25 »
Vi har gjort burar av denna modellen. Dom är konstruerade, så att man kan ha olika djurslag i dem och dom är med marginal godkända till både höns och kaniner.'På bilden är det dock ett provisoriskt tak pålagt.

Beror ju på vilka kaniner. Dom ser inte ut att vara godkända för kaniner över 5 kg, kanske inte över 3kg heller.

Jag är en ivrig förespråkare av "ju större ju bättre". Kaninen mår bättre, man behöver inte städa lika ofta för att hålla en god hygien (jag städar 1 gång i veckan och mina burar ser nästan nystädade ut hela veckan), man behöver aldrig oroa sig för en inspektion. Jag har 120x60cm (50cm takhöjd) som minimum till mina hermeliner som snittar 1kg. Mina rexar har jag i kompostgallerhagar som är 1,5kvm-3kvm stora.
« Senast ändrad: 31 mar-11 kl 21:27 av skiesabove »
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 31 mar-11 kl 22:05 »
Här finns reglerna för kaninerna igen: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Burar som är så stora som en pall, dvs 80*120 cm är 0,96 kvadratmeter. De är alltså godkända för kaniner över 5 kg, och även godkända för avelshona med kull.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 31 mar-11 kl 22:17 »
Bara om höjden är över 70cm på lägsta stället =).
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser