Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burmått för köttkaniner  (läst 12781 gånger)

gustos

SV: Burmått för köttkaniner
« Svar #20 skrivet: 01 apr-11 kl 21:03 »
Om man använder pallkragar som yttervägg, tänk då på att kragens tjocklek "äter upp" en del av golvytan då kragens innermått oftast inte överstiger 116 x 76 cm, som ger en golvyta på ca 0,88 kvm.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 apr-11 kl 21:25 »
Med tanke på att jag kan visa dem offentligt och att jag skriver att dom är med marginal godkända för både höns och kaniner, så skulle det nog vara rätt underligt om jag inte läst regelverket innan jag byggde. Faktum är att jag bygger även dessa till försäljning och det skulle nog gå riktigt åt skogen, om dom inte höll måtten.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 02 apr-11 kl 19:40 »
Jag säger bara att "köttkaniner" kan vara allt från Liten rex till belgisk jätte, och det är olika krav för olika viktgrupper.

Buren såg ju ut att vara godkänd för Liten-rexar iaf.
//Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 02 apr-11 kl 23:54 »
Jag säger bara att "köttkaniner" kan vara allt från Liten rex till belgisk jätte, och det är olika krav för olika viktgrupper.

Buren såg ju ut att vara godkänd för Liten-rexar iaf.
Om du läser i min länk ovan, så ser du att 0,9 m2 är kravet för att få ha en kanin eller hona med ungar i en bur, när kaninen väger över 5 kg. Något krav på större bur finns inte, oavsett storlek på kaninen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #24 skrivet: 04 apr-11 kl 21:08 »
Finns i dagsläget inga fastställda mått på bursystem gällande produktionskaniner.
Djurskyddslagen är det som gäller. Tyvärr tolkas den väldigt olika i olika län. (21 tolkningar (:))
branschens rekommendation om minsta mått är 600 x 1200 x 600 mm (DxBxH) för köttraserna med vikt ca 5 kg.
Skulle jag i dag bygga nytt så erfarenhetsmässigt skulle jag använda måtten 600 x 1400 x 600 mm.
Italien har burhöjd 400 mm 500 mm djup 900 mm bredd = 0,45 kvadratmeter för hona med kull. Tillkommer en redlåda på 300 x 400 mm = 0,12 kvadrat för ungarna första 3 veckorna.
Alla burar har spaltgolv alt. nätgolv.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 04 apr-11 kl 21:43 »
Det är inte många som har "äkta" produktionskaniner dock, krävs tillstånd för länsstyrelsen och så ska man väl ha F-skatt för det också =)?

Och så länge man inte har professionell uppfödning av produktionskaniner, så går man under L80.
//Lina

Gösta

« Svar #26 skrivet: 07 apr-11 kl 22:08 »
Det finns tre olika användningsområden eller vad man ska kalla det för kaniner.
1. Sällskapsdjur innefattar utställning kaninhoppning och liknande
2. Produktionsdjur innafattar kött päls och ull
3. Försöksdjur. Djur som är avsedda för djurförsök.
För samtliga krävs tillstånd av olika grad. Det har ingenting med företagsform eller skattesatser utan är helt avhängt på antal och användning.
För 1:an gäller L80 samt förprövning och tillstånd från 5:e (?) kaninen
För 2:an gäller förprövning och tillstånd från första kaninen
För 3.an gäller specialtillstånd för att hålla försöksdjur
Vid kombination av flera användningsområden gäller den del som har strängaste regeln eller kombination av regelverket. Då gäller det alla kaniner på gården.
Visst jag vet att detta inte fungerar i verkligheten men så säger lagen och det är den jag hänvisar till.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 07 apr-11 kl 22:28 »
Man behöver inte förprövning och tillstånd för sällskaps/hobbykaniner så länge som huvudsyftet är egen produktion. Om man börjar ta kullar i syfte att tjäna pengar så måste man ha tillstånd. Jag har pratat med flera kommuner och länsstyrelser om det här, man behöver inte tillstånd om man så har 100 kaniner, bara man har dom för eget syfte (såsom utställningsavel).

Man behöver också tillstånd om man föder upp för att sälja till privatpersoner/zoobutik som huvudsyfte, har sommarkaninsuthyrningsverksamhet (från sjätte djuret) eller kaninpensionat (från sjätte djuret).
//Lina

Gösta

« Svar #28 skrivet: 08 apr-11 kl 10:06 »
Skiesabove, jag önskade att du hade rätt men tyvärr :-\ reglerna gäller syfte inte ekonomi. Det är SJV som sätter regelverket inte kommun eller länsstyrelse. De skall kontrollera att regelverket följs.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 08 apr-11 kl 10:34 »
Jo, men det är en tolkningsfråga. Jag sitter på mobilen nu men vet att det stycket är formulerat så att utställnings- och hoppuppfödare får ett kryphål.
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 08 apr-11 kl 10:44 »
Skiesabove, jag önskade att du hade rätt men tyvärr :-\ reglerna gäller syfte inte ekonomi. Det är SJV som sätter regelverket inte kommun eller länsstyrelse. De skall kontrollera att regelverket följs.
Gösta

Denna diskussion har vi redan haft i flera trådar, och jag är övertygad om att du tolkar texten fel. Vi tar det en gång till, och det kan passa i denna tråden då burmåtten helt beror på vilken typ av kaninverksamhet man kan anses ha.

Här är länken: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000885/DFS_2004-05.pdf

Kursiveringarna har jag gjort.
Citera
Inledande bestämmelser
1 § I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på
tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp,
upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur eller hästar för förvaring eller
utfodring, eller använder hästar i ridskoleverksamhet.
I dessa föreskrifter finns bestämmelser om när en verksamhet som avses i
första stycket ska anses vara av större omfattning samt vilka verksamheter som
är undantagna från kravet på tillstånd.

2 § I dessa föreskrifter avses med
foderdjur: ryggradsdjur som är avsedda att användas som föda till
köttätande djur,
förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigt
och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i
syfte att förmedla dem,
hållande av djur: att ha hand om egna eller andras djur,
sällskapsdjur: ryggradsdjur som används eller ska användas som
sällskaps-, hobby- eller foderdjur
, inklusive alla typer av hundar och katter,
samt
upplåtande av djur: verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut
djur.

Sällskapsdjur utom hund och katt
6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses
vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller
fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
år.
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd.
Detta undantag omfattar dock inte
verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
foderdjur.

Denna text går inte att tolka på annat sätt än att man inte behöver ha tillstånd om man har kaninerna för eget bruk, och inte säljer dem som foderdjur. Verksamheten kan vara av större omfattning så länge den inte är yrkesmässig, dvs så länge man inte har djuren som arbete.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #31 skrivet: 08 apr-11 kl 11:22 »
Tyvärr är din tolkning av texten inte korrekt enligt SJV.
Som du kanske känner till så sitter jag med i de förhandlingar som pågår gällande hållande av kaniner både som sällskap men framför allt när det gäller som produktionsdjur.
Läser du texten en gång till så ser du själv att det inte stämmer.
Kött från första kaninen.
Sällskap från 6:e kaninen.
Gösta

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 08 apr-11 kl 11:36 »
Tyvärr är din tolkning av texten inte korrekt enligt SJV.
Som du kanske känner till så sitter jag med i de förhandlingar som pågår gällande hållande av kaniner både som sällskap men framför allt när det gäller som produktionsdjur.
Läser du texten en gång till så ser du själv att det inte stämmer.
Kött från första kaninen.
Sällskap från 6:e kaninen.
Gösta
Nej, har jag kaninerna själv så passar det inte under §6:1, då jag inte upplåter några djur, det passar inte under §6:3, förvaring eller utfodring, då det är mina djur och inte någon annans. Däremot passar det under §7 hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, som undantas från kravet på tillstånd.

Förklara gärna hur du läser texten på annat sätt. §6 berör bara djur som jag inte själv äger, eller som jag lånar ut till andra, inte dem som jag själv har hemma. Det står tydligt på ren svenska. Inte ägande av mer än 6 sällskapsdjur, utan upplåtande = verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut djur. (se §2), eller förvaring eller utfodring = verksamhet som innebär att samtidigt och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i syfte att förmedla dem (se §2).
« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 12:40 av ieenilorac »

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #33 skrivet: 08 apr-11 kl 12:36 »
Jag ringde till Jordbruksverket för ett par veckor sedan för att fråga om begreppen och vad som skiljer en produktionskanin från en sällskaps/hobbykanin. Jag har skrivit om det i en annan tråd tror jag.

Hur som... Killen på sällskapsdjursavdelningen blev intresserad av min frågeställning och dryftade det med kollegor som har hand om produktionsdjuren och återkom till mig. Svaret är att det är syftet som skiljer.

Om jag tar 20 kullar om året med 6 ungar i varje kull (120 ungar) och bara sparar 10 för utställning och vidare avel och slaktar resterande 110 med motiveringen att de inte var snygga/trevliga/friska nog för min smak eller att jag helt enkelt hade för många kaniner och måste göra mig av med några är dessa kaniner hobbykaniner.

Om min granne köper en enda kaninunge som hon tänkt slakta när den växt upp är det en produktionskanin.

Helt vrickat om jag ska säga vad jag tycker, men så är det. Det spelar tydligen inte heller någon roll om jag äter mitt överskott på 110 kaniner själv eller om jag säljer dem till slakt. Den springande punkten är att de inte föddes för att bli mat, utan föddes för att förhoppningsvis bli utställnings/avels/hobbykaniner.

Killen på SJV höll med om att det är en underlig definition av begreppen och att det skulle vara ganska lätt att gå runt den om man vill. Hävdar man bara att man tycker kaniner är söta och fina men man inte har möjlighet att husa så många över vintern utan man slaktar dem och tar fram nya ungar, som ju är så gulliga, till nästa år är man ju i hamn. Syftet är inte att äta dem, utan att klappa dem för att de är rara.

Att man behöver tillstånd för att äga mer än sex kaniner stämmer inte. Det står UTTRYCKLIGEN att det gäller om man hyr ut, har nån form kaninpensionat eller eller köper in djur i syfte att sälja dem och dessa verksamheter omfattar mer än sex kaniner per år.

Det står också UTTRYCKLIGEN att verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 apr-11 kl 13:12 »
En spontan reflektion är att det borde vara enhetliga regler för kaniner oavsett vad de skall gå för öde till mötes efter döden.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 08 apr-11 kl 14:12 »
En spontan reflektion är att det borde vara enhetliga regler för kaniner oavsett vad de skall gå för öde till mötes efter döden.
Det kan man tycka, men följer man reglerna för sällskapskaniner, så följer man den hårdaste regeln i alla fall. Det är burar som är rimligt stora om man har normalstora produktionskaniner, som väger ca 5 kg som vuxna.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #36 skrivet: 08 apr-11 kl 14:19 »

Skillnaden ligger inte vad de går för öde till mötes efter döden, inte ens varför de ska dö. Skillnaden är av vilken anledning de alls lever från första början.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 09 apr-11 kl 21:01 »
Är på djurskyddskurs just nu och kan bekräfta min och dixietowns tolkning. Bland annat Helena Striwing och Mikael Åström och Kalmars länsveterinär. Men tar man kullar för annat mål än rasbevarande/förädlande/prestation så behöver man söka tillstånd. Och om man har andra verksamheter som uthyrning omplacering inackordering.

Men om man har fler djur än vad man kan ta hand om kan man ju få begränsande djurförbud på maxantal (eller helt djurförbud).
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser