Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såld sjuk kyckling  (läst 1898 gånger)

Neaa

Såld sjuk kyckling
« skrivet: 04 jun-10 kl 09:20 »
Jag sålde kycklingar igår och nu ringde hon och sa att en av dem var sjuk och den ville hon byta! Jag vill inte ha tillbaka en kyckling som har varit hos någon annans höns och dessutom var den frisk igår när den åkte! Jag frågade hur varmt hon hade och hon hade 27 grader vilket jag tycker är för kallt för 1 veckas gamla kycklingar så jag föreslog att hon skulle höja värmen så kanske den blev att må bättre! Hon blev helt rabiat och det slutade med att hon slängde på luren!!

Gjorde jag fel?? Ska man byta kycklingar som blir sjuka när de flyttat? Jag tänkte erbjuda henne att hämta en ny billigare men det kändes ju inte heller kul när hon hade för kallt!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Såld sjuk kyckling
« Svar #1 skrivet: 04 jun-10 kl 10:05 »
Det är aldrig bra att ta tillbaka höns/kycklingar från folk som köpt dem pga smittorisken.
Om nu kycklingen blev sjuk hos henne så kan ju du få smittan till dina om du tar tillbaka den..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 04 jun-10 kl 10:11 »
Om kycklingen är sjuk ska den isoleras eller avlivas.

Om köparen skött kycklingen exemplariskt kan man väl erbjuda en ny kyckling, eller till reducerat pris. Har köpare gjort fel, tex haft dem för kallt, så är säljaren inte ersättningsskyldig, men om köparen rättar till felen kan man ju sälja en ny, då till fullt pris.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 jun-10 kl 22:48 »
Den kanske är mammasjuk, såld en vecka gammal!!! Stackars liten!!!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 06 jun-10 kl 00:44 »
Den kanske är mammasjuk, såld en vecka gammal!!! Stackars liten!!!

Den kan ju vara maskinkläckt också, då har den ingen mamma att sakna. Många kycklingar säljs dagsgamla...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-10 kl 01:00 »
så länge man informerat köparen vilken temperatur kycklingarna ska ha och vad de ska äta så har man gjort rätt.... om sen köparen har det för kallt...27grader borde vara 33 för en veckas kyckling... och dessutom brukar man väl inte lämna garanti på sålda kycklingar? säljer man 10 st betyder det inte att de med all säkerhet kan hålla liv i alla 10 eller?...  vissa blir ihjältrampade av sina kamrater...händer ofta tycker jag... men säljer man 10 kycklingar och tempen varit rätt och fler än 4 dör då får man väl fundera på om man skall kompensera köparen på nåt vis...
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 06 jun-10 kl 09:30 »
så länge man informerat köparen vilken temperatur kycklingarna ska ha och vad de ska äta så har man gjort rätt.... om sen köparen har det för kallt...27grader borde vara 33 för en veckas kyckling... och dessutom brukar man väl inte lämna garanti på sålda kycklingar? säljer man 10 st betyder det inte att de med all säkerhet kan hålla liv i alla 10 eller?...  vissa blir ihjältrampade av sina kamrater...händer ofta tycker jag... men säljer man 10 kycklingar och tempen varit rätt och fler än 4 dör då får man väl fundera på om man skall kompensera köparen på nåt vis...
håller helt och hållet med..
När jag köpt små kycklingar och vaktlar förut så har jag blivit informerad om att alla kanske inte klarar sig och att någon kan dö. dock så har jag fått alla att klara sig, även att dem var dagsgamla när jag hämtat dem :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Perjons

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-10 kl 15:23 »
Har du sett länken om utfodring?! Startfoder som blev rena giftet pga för mkt salt. Kanske köparen hade sådant......

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-10 kl 15:32 »
Har du sett länken om utfodring?! Startfoder som blev rena giftet pga för mkt salt. Kanske köparen hade sådant......
Vadå för startfoder!? :O

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 08 jun-10 kl 15:34 »
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #10 skrivet: 08 jun-10 kl 15:35 »
Hehe hittade den precis :P Fy va hemskt

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #11 skrivet: 08 jun-10 kl 15:52 »
Jag köpte kycklingar för några veckor sedan och en hade ett brutet ben när jag tog upp dem ur kartongen, sannolikt redan från säljaren. Tyvärr är det sånt som händer, jag blev självklart besviken, men jag kunde inte tänk mig att begära "bytesrätt". Jag gjorde det jag behövde (avlivade stackaren) och satte upp det på erfarenhetskontot; Kolla bättre nästa gång!

Om det bara är en kyckling av flera som var sjuk så tycker jag inte man behöver "ta tillbaka" eller känna sig tvingad att ersätta (men det är alltid ett plus på goodwillkontot om man kan göra det). Skulle allihopa vara sjuka, då bör man nog överväga någon typ av "ersättning".

Ta tillbaka en sjuk kyckling är nog inget jag tycker vara en bra idé heller, pga att en smitta kan föras in om den uppstått efter leverans, bättre att köparen får avliva stackaren.
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jun-10 kl 15:56 »
Fast att en kyckling bryter benet i kartongen under transporten kan ju hända även den bäste (ren otur menar jag)och jag skulle om jag vore säljaren vilja veta och i så fall erbjuda en ny kyckling.

I af jag vill ha nöjda kunder  :)

Vem vet.. Kanske din säljare hade erbjudit dig en ny om du ringt och talat om vad som hänt?

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #13 skrivet: 08 jun-10 kl 16:02 »
Vem vet.. Kanske din säljare hade erbjudit dig en ny om du ringt och talat om vad som hänt?

Med största sannolikhet, men att åka 10 mil tur och retur för en kyckling kändes inte befogat, det vägdes in i mitt beslut att skriva upp det som en erfarenhet. (Min fru kommenterade redan vid hämtningen att "den ser inte ut att gå bra, men jag hörde inte det, jag var för upptagen med att titta på de andra kycklingarna som säljare hade, därav misstänker jag att det var så redan innan den hamnade i kartongen...)
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
alternaiv, [nomnom]

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser