Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta kaninhona med unge  (läst 1857 gånger)

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
flytta kaninhona med unge
« skrivet: 05 maj-06 kl 10:37 »
Hur gammal bör kaninungen vara innan jag kan flytta den med mamma.
Skulle vilja flytta över honan till en box i stallet,men vill ju inte att honan ska bli orolig och ge sig på den lilla!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:flytta kaninhona med unge
« Svar #1 skrivet: 05 maj-06 kl 10:50 »
Hej!

Hur gamla är ungarna?

Ska också flyttar en hona med ungar.. men nu har de hunnit lämna lådan första gången ig?r, så det blir nog inget problem....

Tidspunkt bero lite på honans temperament och om hon har haft ungar tidigare.. skulle minst vänta till de är en drygg vecka.. lite större och med päls. Sedan ta hela bolådan  med innehåll    Vad tycker alla ni andra?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 05 maj-06 kl 11:30 »
Jag flyttade hona med ungar som var knappt 3 veckor nyligen, tog med lite päls från gamla boet och installerade dem i den nya buren, inga problem. Detta var en nybörjarhona, men hon är mycket lugn och behaglig i humöret.

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Beorn

« Svar #3 skrivet: 15 maj-06 kl 21:45 »
Hej
Flytten är säker redan överspelad..MEn, sent omsider. Med en normal kaninhona, så är det inga problem att flytta ungar i bolådan ett par -tre dagar efter födseln. (Kanske inte så lämpligt om det är honans första kull..kanske). Jag har gjort det någon gång, när tex honan har vippat ut vattenskålen  eller grävt ur bajslådan (ingen aning varför det sker-sällan -men ändå) och en städning behövs på en gång och inte till helgen som vanligt.
Det "värsta" jag har gjort, är när en Fransk Vädurshona fick 14 ungar, och en av de tre som dog de första dagarana  dog inne i bolådan med kullen. En mindre trevlig doft slog emot mig dag 4 ewfter födsel, när jag kontrollräknade (trodde ju knappt det var sant-normalt 7-9 ungar, nu 14!). Jag lyfte helt sonika ut hela lådan. Lyfte ur ungarna och det mesta av den frächa ullen. Tog en ny motsvarande låda som någon annan hona hade haft hösten innan, ner med ny halm, ull och ungar (11 kvar för övrigt) och in med lådan igen. Honan hoppade in i lådan "räknade" sina små och satte sig att mumsa på kvällsmaten...
Men, det var en fransk vädur av min egen uppfödning. Van med mig, miljö osv.
Det var mina erfarenheter
Ha det så bra
MVH B

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser