Hej
Flytten är säker redan överspelad..MEn, sent omsider. Med en normal kaninhona, så är det inga problem att flytta ungar i bolådan ett par -tre dagar efter födseln. (Kanske inte så lämpligt om det är honans första kull..kanske). Jag har gjort det någon gång, när tex honan har vippat ut vattenskålen eller grävt ur bajslådan (ingen aning varför det sker-sällan -men ändå) och en städning behövs på en gång och inte till helgen som vanligt.
Det "värsta" jag har gjort, är när en Fransk Vädurshona fick 14 ungar, och en av de tre som dog de första dagarana dog inne i bolådan med kullen. En mindre trevlig doft slog emot mig dag 4 ewfter födsel, när jag kontrollräknade (trodde ju knappt det var sant-normalt 7-9 ungar, nu 14!). Jag lyfte helt sonika ut hela lådan. Lyfte ur ungarna och det mesta av den frächa ullen. Tog en ny motsvarande låda som någon annan hona hade haft hösten innan, ner med ny halm, ull och ungar (11 kvar för övrigt) och in med lådan igen. Honan hoppade in i lådan "räknade" sina små och satte sig att mumsa på kvällsmaten...
Men, det var en fransk vädur av min egen uppfödning. Van med mig, miljö osv.
Det var mina erfarenheter
Ha det så bra
MVH B