Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prislista!  (läst 4016 gånger)

Linus.C

• Bohuslän
Prislista!
« skrivet: 29 maj-10 kl 19:30 »
Undrar om någon skulle kunna skriva typ en prislista över alla kostnander med får om man börjar från grunden.

vallhunden

• Västergötland
SV: Prislista!
« Svar #1 skrivet: 29 maj-10 kl 19:45 »
Jo, om jag hade typ 5 timmar till övers.... är det inte bättre att du ringer någon och frågar (så kan du göra skrivandet själv :))
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 maj-10 kl 20:47 »
En 60-sekunderslista, det första som dök upp i mitt huvud:

Fårsax 2000,
diverse grindar 500 kr /st,
får 1000 /styck,
stängsel 10 kr/metern,
grovfoder 3-600 kr/500 kg ensilage, (en tacka äter ca 1000 kg ensilage på en vinter),
ett vet-besök om året minst 1000 spänn,
hyra släp till slakt 300 spänn,
slakt+ styck 500/lamm,
skinbnerednign 400/skinn,
strö 1 kr/kg, en klövsax (200?).
diverse remmar, jodopax, heosansalva, olja till fårsaxen,
 maskmedel 300 spänn/år,
träckprov 1200/år

LGprodukter säljer fårtillbehör

just det, ett elaggregat för 4000 spänn också.
jrodspett till det 500 spänn
matarkablar 1000 spänn

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 29 maj-10 kl 22:23 »
En 60-sekunderslista, det första som dök upp i mitt huvud:

Fårsax 2000,
diverse grindar 500 kr /st,
får 1000 /styck,
stängsel 10 kr/metern,
grovfoder 3-600 kr/500 kg ensilage, (en tacka äter ca 1000 kg ensilage på en vinter),
ett vet-besök om året minst 1000 spänn,
hyra släp till slakt 300 spänn,
slakt+ styck 500/lamm,
skinbnerednign 400/skinn,
strö 1 kr/kg, en klövsax (200?).
diverse remmar, jodopax, heosansalva, olja till fårsaxen,
 maskmedel 300 spänn/år,
träckprov 1200/år

LGprodukter säljer fårtillbehör

just det, ett elaggregat för 4000 spänn också.
jrodspett till det 500 spänn
matarkablar 1000 spänn

mycket ordnar jag gratis tex all slakt kommer ske hemma aggregat lånar jag matarkablar fixar jag själv fårsax lånar jag grindar behöver jag inte till två får.   

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-10 kl 23:50 »
1000 kg ensilage per tacka ,då har den nog trampat ner hälften.Eller är det nog oktoberregn ensilage tror jag.

600 kr Stabon kostar en bal hos dig så mycket ,det låter absurt.Jag antager att det priset var när du körde på ekovarianten .Men den är en svår väg att gå och de eko får och lamm jag sett ser ju många undernärda och maskangripna ut.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 maj-10 kl 11:14 »
Jag har inte sagt en bal kostar det hos mig. Jag skrev att ensilage kostar mellan 300 och 600 och avsåg då Sverige. Prisskillnaden styrs av geografi, eko/konventionell bland annat.

Norna

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 maj-10 kl 15:49 »
mycket ordnar jag gratis tex all slakt kommer ske hemma aggregat lånar jag matarkablar fixar jag själv fårsax lånar jag grindar behöver jag inte till två får.

Grindar kan nog vara bra ändå om du tex. behöver göra en sjukbox.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 30 maj-10 kl 15:53 »
Grindar är överkurs, sjukbox/lammboxar mm går bra att smälla ihop av plankor, eu-pallar eller annat som finns tillgängligt.  ::)

Vissa kostnader iom slakt kan vara svåra att komma ifrån, även vid hemslakt blir det ju spill som ska tas om hand. Vad jag vet så får du inte gräva ner/bränna etc, utan det ska omhändertas? (Rätta mig gärna om jag har fel här)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #8 skrivet: 30 maj-10 kl 16:00 »
Jordspett behövs inte trots att elstängseltillverkarna hävdar det 8 mm armeringsjärn slås ner 50-60 cm i marken(5-6 st med 30 cm mellan) kopplas ihop med eltråd(slipa med vinkelslip där tråden lindas på armeringsjärnen och linda eltejp över) håller i 10 år minst...
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 30 maj-10 kl 20:52 »
Grindar är överkurs, sjukbox/lammboxar mm går bra att smälla ihop av plankor, eu-pallar eller annat som finns tillgängligt.  ::)

Vissa kostnader iom slakt kan vara svåra att komma ifrån, även vid hemslakt blir det ju spill som ska tas om hand. Vad jag vet så får du inte gräva ner/bränna etc, utan det ska omhändertas? (Rätta mig gärna om jag har fel här)

det var så jag hade tänkt och till tre får behövs det ju inte så mycket.

Jacob

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-10 kl 21:20 »

Visst är grindar aldrig ett måste men det underlättar betydligt när man har några riktiga fårgrindar jämfört med E-pallar som ska knytas och fixas med, iaf om man värdesätter sin tid i pengar.
Köttfår

Norna

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 30 maj-10 kl 21:41 »
Visst är grindar aldrig ett måste men det underlättar betydligt när man har några riktiga fårgrindar jämfört med E-pallar som ska knytas och fixas med, iaf om man värdesätter sin tid i pengar.

Ja, och pallar är ju ofta tunga och meckiga att bära runt. Och dessutom för låga. Och sätter man dem på höjden blir boxen för liten. Mina tackor hoppar över pallarna  :-[ Men visst, det GÅR utan fårgrindar:) Och de i metall är ju ofta ganska dyra. Våra tillverkade vi själva av trä.
« Senast ändrad: 30 maj-10 kl 21:43 av Norna »
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 30 maj-10 kl 23:01 »

Håller helt med, grindar är en av de bästa investeringar vi har gjort. Men, det är klart att det inte är ett måste och kanske inte alls nödvändigt med bara tre får.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 maj-10 kl 06:31 »
Byggde fårgrindar efter modell från boken Får av virke som blivit över från ett bröstpanelprojekt på 80-talet och sedan följt med vid varje flytt. Funkar utmärkt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #14 skrivet: 31 maj-10 kl 08:33 »
Jordspett behövs inte trots att elstängseltillverkarna hävdar det 8 mm armeringsjärn slås ner 50-60 cm i marken(5-6 st med 30 cm mellan) kopplas ihop med eltråd(slipa med vinkelslip där tråden lindas på armeringsjärnen och linda eltejp över) håller i 10 år minst...

antingen har du en jäkla tur och får jord eller har du väldigt dågligt med ström i trådarna...
har du mätat spänningen på jorden ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 maj-10 kl 10:46 »
Grindar är väl överkurs med 3 får, men det är sjukt tungt att bära trägrindar som stått ute i regn.

Själv har jag 6 får och förbannar alla dessa trägrindar, satan vad tungt det är. Och nån vettig fästanordning för att haka dem i varandra har jag inte, det blir spännremmar och mycket stolp i backen.

Men annars är lastpallar rätt grymma (fast ännu tyngre..). Jag ställer dem på höjden och kör in hässjestörar som håller ihop dem. Funkar rätt bra. Men många pallar går sönder också, så man får springa och hålla koll på utstickande spikar.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 31 maj-10 kl 11:12 »
Jo visst är grindar super att ha, men inget måste, särskilt inte när man som ts vill hålla det enkelt och billigt, och därtill bara tre får.

Själv har jag i skrivandes stund 21 tackor+ 23 lamm, 1 bagge samt en trasig rygg, och börjar verkligen önska mig metallgrindar kan jag säga  ::) Hoppas att vi kommer ha råd att investera i detta till nästa säsong!

(jag vet dock flera häromkring med mellan 20 och 40 tackor, som kört med dessa hemmabygda lösningar åtskilliga år, och tycker det går alldeles utmärkt. Så det är inte säkert att man över huvud taget känner ett behov av att byta upp sig sedan heller)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 31 maj-10 kl 11:57 »
Vad använder ni grindarna till? Än (efter 3 veckor med får) har jag inga behövt....

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 31 maj-10 kl 12:46 »
Vad använder ni grindarna till? Än (efter 3 veckor med får) har jag inga behövt....

om ett får blir sjukt eller lammar kan det behöva stå för sig.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 maj-10 kl 12:46 »
Samla in för klippning, klävverkning,avmaskning, sjukbox som pers. ovan sa, lamningar som går fel och tackan behöver egen box.

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 3 användare (1 dolda)
kackelmann, Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser