Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ATV, luktar bensin om motoroljan  (läst 7839 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
ATV, luktar bensin om motoroljan
« skrivet: 29 maj-10 kl 16:19 »
Morsning
Slängde in denna fråga på Maskinisten men jag kan ju testa här med, det finns ju en hel del duktiga mekaniker här också.

Kollade oljan i fyrhjulingen idag (en Yamaha Kodiak 440 -95) och det var väldigt lite olja i den, plus att oljan luktade bensin och var ganska tunn.

Läste lite på nätet om liknande problem till bilar och det stod bland annat att det kunde bero på vevhusventilationen.. Finns det sådant på en ATV också?
Vad mer skulle det kunna bero på?

Den går ju förvisso bra, har inte märkt av några konstigheter alls.

Jag kör den ju i princip bara korta sträckor, typ för att åka ut och kolla djuren i hagarna o.s.v., det kanske kan påverka också eller?

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: ATV, luktar bensin om motoroljan
« Svar #1 skrivet: 29 maj-10 kl 23:21 »
Det är fullt normalt att det anrikas bensin i motoroljan om en fyrtaktsmotor bara går i korta perioder så att oljan aldrig hinner bli så varm att den bensin som sköljs ner vid kallstart och varmkörning hinner avdunsta och gå ut i vevhusventilationen. Det är precis därför som biltillverkarna åtminstone förr i tiden rekommenderade oljebyten dubbelt så ofta som vanligt på bilar som bara gick i stadstrafik vintertid.

Det brukar ta mycket längre tid för oljan att bli varm än för att cylinder, topplock och kylvatten ska värmas upp. På en personbil kan det behövas uppåt en halvtimmes landsvägskörning innan oljan är uppe i full drifttemperatur och sedan en timme till innan bensinen från senaste veckans småkörningar har avdunstat fullständigt.

Alla fyrtaktsmotorer har vevhusventilation, men på småmotorer som t ex i fyrhjulingar är det inget lagkrav att vevhusgaserna ska ledas tillbaka till insugningsröret som det har varit på bilar sedan mitten av 60-talet. En- och tvåcylindriga motorer brukar ha en backventil (billigaste lösningen, förekommer t ex på gräsklipparmotorer) eller en slidventil manövrerad av kamaxeln (bättre lösning, finns på gamla småbilar med tvåcylindrig motor som t ex Lloyd 600 och Citroën 2CV) i vevhusventilationen för att hålla undertryck i vevhuset och minska risken för oljeläckage.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: ATV, luktar bensin om motoroljan
« Svar #2 skrivet: 30 maj-10 kl 19:16 »
Ok. Tackar för svaren! Så det är alltså inget jag behöver bekymra mig över alltså?

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: ATV, luktar bensin om motoroljan
« Svar #3 skrivet: 30 maj-10 kl 22:04 »
Nej, det är nog inget fel på motorn som orsakar det. Men det är ju inte bra att köra omkring med alltför tunn och bensinblandad olja heller, så det är bra om du antingen byter olja relativt ofta eller kan regelbundet använda fyrhjulingen för tung och långvarig körning så att oljan blir så varm att bensinen dunstar bort.

Om oljeförbrukningen ständigt är otrevligt hög eller om det börjar läcka ut olja på konstiga ställen på motorn kan det vara dags att titta till vevhusventilationen - kolla att eventuella backventiler fungerar som de ska, att oljeavskiljare är rena så att insatsen fyller sin uppgift att fånga upp oljedroppar och låta dem rinna tillbaka ner i oljetråget, slangar hela och o-igensatta osv.

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
SV: ATV, luktar bensin om motoroljan
« Svar #4 skrivet: 31 maj-10 kl 12:38 »
Hej ! hade samma symptom på min åkgräsklippare oljan var tunn o stank bensin. lämnade in den på verkstad och dom satte ditt en bensin kran på ledningen från tanken så att man kunde stänga när man satte den och efter det så är allt ok.  ;D
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 2 användare
Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser