Kom bara i håg att alla maskar/ parasiter inte syns på träckproven och att dom testerna inte är 100%iga.
Jag litar inte på dom då jag sett med egna ögon hur fel dom hade .
Mitt sto togs ett prova masken på inne på Ulltuna ....inga direkta mängder av nåt .
Hon blev allt sjukare i kolikartade symtom o pälsavfall på ryggen ....
Till slut gick dom ner med kamera ..hela magsäcken full av styngflugans larver o lite annat äckligt som hade ätit sönder henne så hon hade stora magsår .
Lungmask syns inte heller o inte tagelmask ..nåt mera oxå men minns inte namnet nu .
Jag hade avmaskat alla o väntat 3dygn.
Det man måste tänka på är att träckproven är till för FRISKA hästar för i första hand kontroll av beteshygienen. Styngflugan behöver du inget prov för att kolla, de äggen ser du på hästens ben så där är det alltså hästägaren som brustit i sin visitering och vård av hästen om äggen inte skrapats av varje dag eller hästen avmaskats på hösten om äggen varit alltför rikliga. Vad är "annat äckligt" som ska ha ätit på hästen?
Lungmask är mycket ovanligt och smittan kommer från åsnor, så om din häst inte gått med åsnor är det inget du behöver fundera över.
Träckproven är till för inälvsparasiter, tagelmasken sitter väl ändå på utsidan?
Det är inte provet som visar fel utan förväntningarna som är felaktiga.