Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  resultat av kolla masken prov hur tyda?  (läst 10339 gånger)

Pelargon

• Närke
SV: resultat av kolla masken prov hur tyda?
« Svar #20 skrivet: 27 maj-10 kl 16:22 »
Det är nog gjort som det ska.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Madick

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 11 sep-13 kl 09:49 »
Kom bara i håg att alla maskar/ parasiter inte syns på träckproven och att dom testerna inte är 100%iga.

Jag litar inte på dom då jag sett med egna ögon hur fel dom hade .
Mitt sto togs ett prova masken på inne på Ulltuna ....inga direkta mängder av nåt .
Hon blev allt sjukare i kolikartade symtom o pälsavfall på ryggen ....
Till slut gick dom ner med kamera ..hela magsäcken full av styngflugans larver o lite annat äckligt som hade ätit sönder henne så hon hade stora magsår .
Lungmask syns inte heller o inte tagelmask ..nåt mera oxå men minns inte namnet nu .
Jag hade avmaskat alla o väntat 3dygn.

Det man måste tänka på är att träckproven är till för FRISKA hästar för i första hand kontroll av beteshygienen. Styngflugan behöver du inget prov för att kolla, de äggen ser du på hästens ben så där är det alltså hästägaren som brustit i sin visitering och vård av hästen om äggen inte skrapats av varje dag eller hästen avmaskats på hösten om äggen varit alltför rikliga. Vad är "annat äckligt" som ska ha ätit på hästen?

Lungmask är mycket ovanligt och smittan kommer från åsnor, så om din häst inte gått med åsnor är det inget du behöver fundera över.
Träckproven är till för inälvsparasiter, tagelmasken sitter väl ändå på utsidan?

Det är inte provet som visar fel utan förväntningarna som är felaktiga.

EMJ

• -
« Svar #22 skrivet: 01 jun-14 kl 16:10 »
Styngflugan kan du aldrig se i ett träckprov då deras ägg sitter utanpå hästens kropp. Det gula prickarna man ser, det är ägg...Märkligt att många tycks tro fortfarande att träckprov måste vara missvisande bara för man inte ser ägg...och just styngflugeägg som faktiskt inte ligger i hästens bajs ;)

EMJ

• -
« Svar #23 skrivet: 01 jun-14 kl 16:12 »
Häst nr 1 hade noll epg
Häst nr 2 hade 25 epg
Häst nr 3 hade 50 epg
Häst nr 4 hade 125 epg
Häst nr 5 hade 400 epg

Har jag tolkat detta rätt : Häst nr 1-4 behöver inte avmaskas alls. Häst nr 4 är satt på odling för att utesluta stora blodmasken.

Häst nr 5 skall avmaskas samt invänta odlingsvar.

Ja, du har tolkat det alldeles rätt. Man brukar hålla kvar hästar som ska ha maskmedel 3-4 dagar i gamla hagen om hästarna skall släppas på RENT bete...ska dom inte det finns ingen anledning att göra det. Maskarna dör kort tid efter du gett maskmedel, men det kan finnas ägg som kommer ut med träcken. Dom vill man inte ha på bete.

Hur fungerar det kan ja släppa över alla hästarna i beteshagen ett dygn efter att jag avmaskat häst nr 5? Eller måste jag invänta odlingsvaret på häst 4 och 5 innan betetsläpp?

EMJ

• -
« Svar #24 skrivet: 01 jun-14 kl 16:14 »
Jag vet också de som gjort träck-prov, och där det varit 0 på alla prov, men sedan har någon häst blivit sjuk, och fått stå på undersökning på djursjukhus och där konstaterats vara full av mask. Bl a stor och lilla blodmasken, och fått avmaska alla hästarna där hemma. Och då har provet visat noll.

Detta beror på att när provet tog, så fanns inga vuxna äggläggande larver. Maskarna måste ju vara könsmogna för att kunna avge ägg...är dom inte det vid provtagningstillfället..ja då kan man givetvis inte hitta ägg...eller hur ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1562 gäster, 3 användare
torbjorn, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser