Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  resultat av kolla masken prov hur tyda?  (läst 10337 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
resultat av kolla masken prov hur tyda?
« skrivet: 26 maj-10 kl 17:45 »
Häst nr 1 hade noll epg
Häst nr 2 hade 25 epg
Häst nr 3 hade 50 epg
Häst nr 4 hade 125 epg
Häst nr 5 hade 400 epg

Har jag tolkat detta rätt : Häst nr 1-4 behöver inte avmaskas alls. Häst nr 4 är satt på odling för att utesluta stora blodmasken.

Häst nr 5 skall avmaskas samt invänta odlingsvar.

Hur fungerar det kan ja släppa över alla hästarna i beteshagen ett dygn efter att jag avmaskat häst nr 5? Eller måste jag invänta odlingsvaret på häst 4 och 5 innan betetsläpp?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: resultat av kolla masken prov hur tyda?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 19:54 »
Jag har för mig att det är 3 dagar innan man ska släppa över efter avmaskning (och då är det ju bra om man ser till att mocka undan skiten), man vill ju inte maska ner den förhoppningsvis parasitfria beteshagen.

Det vanliga brukar vara att man avmaskar först efter uppnådda 200 epg. Jag fick dock rådet att avmaska min unghäst som hade 100 epg eftersom det skett en ökning sedan förra kollen (kollade då jag tyckte att han blivit tunn) där han hade 0 epg.

Träckproven visar sällan om hästen har bandmasken (ibland kan det dock synas), det måste man ta andra prov på (blodprov har jag för mig). Så förekomsten av 0 epg utesluter inte bandmasken.

I ditt fall hade jag nog avmaskat häst 4 och 5 med rekommenderat medel men inte de andra.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 20:00 »
okej men de står säkert på förpackningen hur många dagar dom skall stå kvar i vinter hagen och skita ut allt innan ja släpper på dom på betet. För dom bör väll ändå stå kvar i vinterhagen dagen/dagarna efter avmaskning? Finns väll ingen mening med att släppa ut dom betet innan...

Enligt följesedeln "facit" så har häst nr 4 såpass lite mask i sig så att de behövs ej.?  Men vadå bandmask? Skall man kolla de dessutom? hur vanligt är det att man kollar den? Är den farlig?

Men ja undrar om jag måste vänta in odlingssvaret på häst 4 och 5? Innan ja släpper dom på betet?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 21:09 »
Jo, det är det jag menar med att inte släppa ut de hästar som behöver avmaskas på sommarbetet förrän 3 dagar har gått. De ska alltså gå kvar i vinterhage (jag hade gått kunnat tänka mig begränsa ytan de 3 dagaran om du inte har för vana att mocka ur hagen för du bör mocka ut "avmaskningsbajset").

Känner du dig osäker bör du ringa och fråga kunnig vetrinär eller de som gör testet, de borde ha ngn rådgivning. Jag har redan asvarat på hur jag skulle göra men jag är varken vetrinär eller har avmsakningsrådgivning som yrke! ;)
Du bör dessutom få råd om vilket avmaskningsmedel du ska använda. Och där följer du sedan avmaskningsintervallet (kan vara allt från 4-12 veckor.

Ang. bandmasken så läste jag nyligen en artikel om att 65% av alla hästar i Mellansverige var drabbade av den. Ta och googla på bandmask så får du all info ang. farlighet och hur du tar prov för den.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 21:37 »
Jag är inte säker men tar inte "passage"tiden genom en häst lite drygt 26 timmar? Det borde innebära att om du ger hästens avmaskning kl 10 dag 1 så ska hästen efter det inte gå på smittat bete = den hage där hästen gått fram tills avmaskning utan kanske stå i box? eller på annat osmittat ställe så den inte får i sig parasiter igen.. innan den vid 12tiden dag 2 släpps på nytt ( förhoppningsvis parasitfritt bete, och hur ofta inträffar det?  ::) )  Då borde vi ha en parasitfri häst, vilket givetvis inte är nödvändigt, då en frisk vuxen häst klarar en viss del parasiter.
Vad jag hört så är det extremt sällsynt att hästar är påverkade av bandmask, många har det men få är påverkade. Däremot kan föreligga risk vid avmaskning om hästen är svårt angripen, eftersom bandmaskar är stora så kan det vara svårt att få ut en massa dött material ur kroppen..
På Vidilabs svarsblankett står ett telnummer så du kan konsultera veterinär och få hjälp att tyda provsvaret.

Mvh  Annika

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 23:03 »
Kollade upp antal dagar efter avmaskning innan man släpper på bete och det stämmer.

"Avmaska alla hästar som ska gå i samma hage samtidigt 2-3 dagar innan betessläpp."

Källa http://www.regiondjursjukhuset.se/stromsholm/info.asp/id/703015

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 23:06 »
Min tanke är var hästarna står under tiden - hur mycket nya parasiter hinner de få i sig?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 23:46 »
Det bästa är om du kan ha dem i en rengjord hage och mocka den noggrannt. Vet också de som har hästen inne första dygnet.

Sedan tror jag att det är svårt att få det perfekt men ju mer noggrann man är med rengöring, träckprov och avmaskning desto bättre.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 23:48 »
fast enligt provsvaret så är det bara en av mina 5 hästar som är i behov av avmaskning. Då skall jag väll inte avmaska alla bara för att dom skall gå i samma hage.?
Jag undrar som sagt om jag behöver vänta i på odlingsvaret som skall utesluta stora blodmasken? Det skall ju ta 14 dagar så de hoppas ja inte att ja skall behöva vänta på?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-10 kl 01:00 »
Kom bara i håg att alla maskar/ parasiter inte syns på träckproven och att dom testerna inte är 100%iga.

Jag litar inte på dom då jag sett med egna ögon hur fel dom hade .
Mitt sto togs ett prova masken på inne på Ulltuna ....inga direkta mängder av nåt .
Hon blev allt sjukare i kolikartade symtom o pälsavfall på ryggen ....
Till slut gick dom ner med kamera ..hela magsäcken full av styngflugans larver o lite annat äckligt som hade ätit sönder henne så hon hade stora magsår .
Lungmask syns inte heller o inte tagelmask ..nåt mera oxå men minns inte namnet nu .
Jag hade avmaskat alla o väntat 3dygn.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 27 maj-10 kl 08:15 »
fast det är ju verkligen inte bra att avmaska om man inte behöver...  Det är ju mycket därför kolla masken testen finns. För att vi hästmänniskor avmaskar för mycket.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 08:16 »
Finns det ingen som vet hur om jag behöver vänta på odlingsvaret?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 maj-10 kl 10:58 »
Ring telefonnumret som står på svarsblanketten!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 27 maj-10 kl 11:08 »
fast enligt provsvaret så är det bara en av mina 5 hästar som är i behov av avmaskning. Då skall jag väll inte avmaska alla bara för att dom skall gå i samma hage.?
Jag undrar som sagt om jag behöver vänta i på odlingsvaret som skall utesluta stora blodmasken? Det skall ju ta 14 dagar så de hoppas ja inte att ja skall behöva vänta på?

Jag tycker absolut inte att du behöver avmaska alla hästar om inte någon skulle visa på skumma symptom.
Jag hade personligen avmaskat hästen med 400 resp 125 epg (även om den senare ligger under gränsvärdet) d.v.s. 2 av 5 hästar (häst 4 och 5). Enligt "standardmallen" skulle bara den 5:e hästen (den med 400 epg) behöva avmaskas.

Du kan släppa de övriga hästarna på bete redan nu men ha kvar de andra 2 tills 3 dagar efter avmaskning innan du släpper i beteshage.

Ring för rådgivning ang. vilken avmaskning du ska välja och så kör du på det. Behövs det någon speciell avmaskning för just stora blodmasken (skulle inte tro det, rundmask som rundmask?!) måste du förstås vänta på odlingssvar innan du vet vad du ska avmaska med.
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 11:10 av Sar »

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 27 maj-10 kl 12:28 »
faktum är att nu pratade jag med en veterinär och han tyckter jag skall avmaska alla hästarna... :-\ Känns väldigt onödigt att ha slängt ut pengar på kollamasken prov då om man ändå skall avmaska alla :( Han tycker inte att jag skall vänta på odlingsvaret ang stora blodmasken då han menar att det avmaskningmedlet han skriver ut tar även den.. men varför sätter man på odling då? ???  Men de känns som sagt väldigt underligt att avmaska även dom två som hade 0 och 25 epg.. men de tyckte han  :-\

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 27 maj-10 kl 13:00 »
En vetrinär som uppmanar att avmaska hästar (som inte visar några symptom på maskangrepp) när de har 0 el. 25 epg skulle jag inte lita på!

Det finns ingen anledning att ta träckprov om man nu rutinmässigt ska avmaska alla hästar. Anledningen till att man vill göra ett odlingsprov är för att påvisa S. vulgaris (stora blodmasken). Finns den i besättningen är det extra angeläget att avmaska också under sensommaren, hösten då larverna i krösroten skadar hästarna svårt. Avmaskningsmedlet måste ha effekt mot detta utvecklingsstadium.

Vad säger företaget som gjort träckprovsundersökningen? finns också ett frågeforum på Bukefalos ang. mask där rätt kunniga personer brukar svara.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 27 maj-10 kl 13:59 »
fast det är ju verkligen inte bra att avmaska om man inte behöver...  Det är ju mycket därför kolla masken testen finns. För att vi hästmänniskor avmaskar för mycket.
Fast hur vet du det då dom proverna inte är tillförlitliga.
Ja om en i besättningen har massa mask då smittar den ju dom andra ..sen träckprovet togs så kanske dom nu har massa parasiter .
Det vet du ju inte .
Eller ska du separera dom smittade hästarna nu o avmaska separat o vänta tre dagar innan du släpper ihop dom igen -.
Hellre att vi avmaskar lite i överkant än som i andra länder där dom skiter i det o hästarna dör pga parasiterna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pelargon

• Närke
« Svar #17 skrivet: 27 maj-10 kl 16:10 »
Jag vet också de som gjort träck-prov, och där det varit 0 på alla prov, men sedan har någon häst blivit sjuk, och fått stå på undersökning på djursjukhus och där konstaterats vara full av mask. Bl a stor och lilla blodmasken, och fått avmaska alla hästarna där hemma. Och då har provet visat noll.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 27 maj-10 kl 16:15 »
En vetrinär som uppmanar att avmaska hästar (som inte visar några symptom på maskangrepp) när de har 0 el. 25 epg skulle jag inte lita på!

Inte jag heller! Och där har jag stöd från min veterinär; avmaska bara de som behövs.

Avmaskade hästar "smittar" inte andra, den tar ju död på de vuxna parasiterna. Det är äggen de tuggar i sig på betet som smittar. (Eller styngflugan som lägger ägg på hästarna direkt.)

Här är bra och lättläst info om parasiter, avmaskningsrutiner och förebyggande åtgärder:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 27 maj-10 kl 16:17 »
Jag vet också de som gjort träck-prov, och där det varit 0 på alla prov, men sedan har någon häst blivit sjuk, och fått stå på undersökning på djursjukhus och där konstaterats vara full av mask. Bl a stor och lilla blodmasken, och fått avmaska alla hästarna där hemma. Och då har provet visat noll.

Då undrar jag NÄR i tiden de träckproven har gjorts? Görs de för tidigt eller sent på säsongen är det ju ingen vits, eftersom maskarna går i vila då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1532 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, Häggblomma, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser