Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grannens tackor tar saken i egna händer (klövar)?  (läst 1293 gånger)

Trollmonster

• Gäst
Grannens tackor tar saken i egna händer (klövar)?
« skrivet: 26 maj-10 kl 16:03 »
Hejsan!

Grannarna har ett gäng tackor som dom haft i några år nu. De har alltid hållit sig lugnt och stillsamt i sin hage både sommar som vinter, fram tills nu. De hoppar nu lekande lätt över sitt staket flera gånger i veckan  :-\ Saken är den att de i år inte har fått några lamm i år och jag misstänker att det är av ren och skär uttråkning som de rymmer. De kanske helt enkelt har bestämt sig för att ta saken i egna händer och leta reda på en karl själva  ;) Någon annan som varit med om nåt liknande eller har en annan teori? Vore intressant att veta  :)
« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 18:25 av Trollmonster »

Birgit

SV: Grannens tackor tar saken i egna händer (klövar)?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 19:29 »
Det är helt klart som du tror.
Kan bara nämna mina gutetackor t.ex. De som inte har lamm, framförallt ungtackor, de kan vara helt odrägliga med att ta sig ut.

Det blir en kul grej för dem, medan de nästa år med lamm inte ens funderar på att går ut.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 19:55 »
Oftast är det någon enstaka individ som drar med dom andra. Så har det varit här hemma.

Trollmonster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 maj-10 kl 11:48 »
Det låter ju skönt att höra att de lugnar ner sig nästa år när de får lamm igen  :) Vore ju synd om de var tvungna att ta bort dom för att dom rymmer hela tiden :-\

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 28 maj-10 kl 12:14 »
Jag tror du kommer att få en tuff period dessvärre. Ibland krävs ganska radikala metoder för att bryta sådana beteenden och mina erfarenheter är att det brukar handla om ett eller två "svarta får" som får de andra att dras med. Gör man inget åt det så brukar det eskalera.

Kör du med el? Annars kanske det är läge att förstärka upp hägnet med det. 30 cm ovanför mark brukar fixa det mesta.

Trollmonster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 maj-10 kl 14:05 »
Jo jag tror att det är en av tackorna som leder de andra. De går med vanligt fårstängsel utan el men jag tvivlar på att en eltråd i den höjden skulle hjälpa eftersom de hoppar över staketet. Kanske bättre att öka på höjden lite? Är ju egentligen inte mitt problem eftersom fåren inte är mina, vilket känns rätt så skönt i ett sånt här läge :)

Tack för svaren iaf :)

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 17:16 »
Själv kör jag med tråd 30 cm ovan mark så de inte trycker sönder staketet. Sen spänner jag samma sorts tråd mellan stolparna ca 20 cm ovanför staketet vid behov. Det kopplar jag aldrig in men de har respekt ändå. Eftersom det inte är jätteviktigt med att det är spänt så kan du ju lätt förlänga befintliga stolpar med tunnare spillvirke eller liknande. Kostar 200 spänn för att gå runt hagen men man gör det på en förmiddag och sen sover man mycket bättre!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 2 användare
Paradisgården, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser