Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skall toppen vara uppåt eller nedåt?  (läst 8289 gånger)

lilja2010

• Östergötland
skall toppen vara uppåt eller nedåt?
« skrivet: 26 maj-10 kl 13:56 »
i kläckaren,vilken del utav ägget skall vara nedåt  ???
folk i min omgivning säger olika...
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

Attes matte

• Jämtland
SV: skall toppen vara uppåt eller nedåt?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 14:25 »
Spetsen ska vara neråt. Och om man är osäker på vad som är upp och ner (ett väldigt jämn-ovalt ägg tex) så kan man lysa ägget och då ser man vilken ände luft-blåsan är. Den ska vara uppåt under förvaring och även i kläckaren.

Jag hade lyckats lägga ett ägg åt fel håll i kläckaren, och det fostret dog, ca en vecka gammal.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 14:26 »
De kan ligga på långsidan eller stå med toppen nedåt. Men aldrig ska toppen vara uppåt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lilja2010

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 14:51 »
Spetsen ska vara neråt. Och om man är osäker på vad som är upp och ner (ett väldigt jämn-ovalt ägg tex) så kan man lysa ägget och då ser man vilken ände luft-blåsan är. Den ska vara uppåt under förvaring och även i kläckaren.

Jag hade lyckats lägga ett ägg åt fel håll i kläckaren, och det fostret dog, ca en vecka gammal.

/Sara

där ser man,jag blev rekommenderad att ha den uppåt,fick fram 4 ankor utav 4 möjliga  ;D
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 15:04 »
Där ser man... ;) Men tanken är i alla fall att spetsen ska vara vänd neråt... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pappan

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 15:45 »
Ursäkta en dum fråga av en nybörjare med en Suro (som vaggar fram och tillbaka):
SKA man alltså inte lägga äggen på sidan, utan faktiskt ställa dem med toppen nedåt?

Jag har haft lite halvdåligt kläckresultat, det kanske är därför?

/ Pappan

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 18:51 »
Ursäkta en dum fråga av en nybörjare med en Suro (som vaggar fram och tillbaka):
SKA man alltså inte lägga äggen på sidan, utan faktiskt ställa dem med toppen nedåt?

Jag har haft lite halvdåligt kläckresultat, det kanske är därför?

/ Pappan

Jag lägger mina ägg, vet inte ens hur jag skulle få dem att stå upp?????
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 19:09 »
Men äggen ska ju stå upp i suron (spetsen neråt), inte ligga ner :P
På bilden ser man, det ska alltså gå i 6 stycken normala stora hönsägg i en "länga"..

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 19:35 »
Ja, jag har då mina ägg ståendes med spetsen neråt i min Suro :)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 26 maj-10 kl 20:29 »
Kan det vara så att detsamma gäller för Covatutto? Att man alltså ska lägga/ställa äggen så tätt att de håller sig ståendes?

Det torde väl vara samma för alla kläckare, eller är den här Suro-prylen speciell på nåt sätt?

Hur kan det här inverka på kläckningsresultat? Jag har lagt mina ägg rätt så glest och har haft ganska dålig kläckning...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 26 maj-10 kl 20:35 »
Kan det vara så att detsamma gäller för Covatutto? Att man alltså ska lägga/ställa äggen så tätt att de håller sig ståendes?

Det torde väl vara samma för alla kläckare, eller är den här Suro-prylen speciell på nåt sätt?

Hur kan det här inverka på kläckningsresultat? Jag har lagt mina ägg rätt så glest och har haft ganska dålig kläckning...
I Covatutton så ligger äggen, i alla fall i den jag lånade förut.
Är det liksom lösa mellanväggar som man lägger äggen emellan och drar i en pinne så att dom vänds? (Om du inte har automatisk förståss)....
 Jag hade bra resultat för det mesta  i min lånade kläckare med liggande ägg :)
                                                 Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

trallallaa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 maj-10 kl 20:44 »
och jag tror inte att man måste ha dem stående,inte i någon kläckare, men det får plats mer ägg och skickade ägg,säjs,bli bättre kläckresultat om de står med luftblåsan upp...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-10 kl 21:21 »
Men tror det fungerar helt olika med vändningarna. Suron är väl designad att äggen ska stå upp eftersom den tippar fram och tillbaka. Ägg som ligger ner i en kläckare ska väl mera vändas, eller hur jag ska förklara :P Vet inte om kläckresultatet blir sämre eller inte.
Sedan så är det ju inte bara suron som fungerar på detta sätt utan även endel andra kläckare.

Om man köper till en äggvändare brukar de fungera på samma sätt. *bild*

Men det kanske inte spelar någon roll oavsett hur de är designade för kläckreslutatet, bara vad jag får för mig :P

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 26 maj-10 kl 21:28 »
Under hönan ligger de ju ner och det brukar ju fungera bra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 26 maj-10 kl 21:45 »
jo men det är det jag menar. där vänds ju äggen, så som vi skulle vända förhand. någon kanske förstår vad jag menar  ::) så om suron inte skulle vara i sin vagga, den står alltså bara, så skulle de alltså ligga ner. fast då får man ju vända förhand..

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 26 maj-10 kl 21:47 »
I Covatutton skall de absolut ligga ner, oavsett vändningsmodell (manuell el. automatisk) Kan vara lite trixigt att få plats med 24 ägg ändå... Man kan lägga några ägg ovanpå de andra, i mitten av kläckaren så att de ej rullar iväg. Oftast är det ju ändå något klarägg vid lysningen så att alla får plats på "golvet" sen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pappan

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 27 maj-10 kl 17:58 »
Nu har jag ett pågående experiment i Suron.
12 ägg står och 12 ligger.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #17 skrivet: 27 maj-10 kl 18:11 »
De bör inte ligga ner i suron med vändingen påslagen. Detta eftersom suron vaggar äggen. Alltså kommer äggen som ligger ned att i stort sett bli stående med toppen nedåt en gång i timmen. Har man väligt få ägg i den så kan man nog klämma in dem så att de ligger med toppen/botten mot surons kortsidor. Då vickas de ju lite annorlunda. Men med så få liggande ägg så kommer de ju rulla runt i Suron när den vänder.

Suron är designad så att äggen ska stå i den med spetsen nedåt. Därav mellanväggarna som ska hjälpa äggen att stå upp. De läggs sedan ner när vädningen stängs av. Jag har lagt ner mina ägg nu och det var på håret att de ens fick plats så jag hade inte kunnat ha mina ägg liggandes hela tiden eftersom hälften då skulle ha blivit vända uppochner flera gånger om dagen.

Ska man vara så naturlg som möjligt ska ju äggen ligga ner, men då bör man ju rulla dem lite för hand några gånger/dag och alltså inte använda den automatiska vändingen i suron.

många andra maskiner har ju ett vändingssystem som rullar äggen istället, och i dessa maskiner ska de ju ligga ner för att vändas rätt..
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 18:22 av Marleéne »
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

trallallaa

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 maj-10 kl 21:25 »
Så, detta svar fick jag från P&T Poultry ang Kong Suro:

Hello the eggs can lay on their side or stand with pointed end down.
Both ways are fine but never pointed ends up.
Kind regards
P&T Poultry

och självklart lägger man inte äggen så de lutar från spetsen till den trubbiga änden,utan de läggs så de ligger längs med långsidan ,med spetsiga änden mot kortsidan av kläckaren och då hamnar försås luftblåsan mot andra kortsidan = ägget lutar inte upp och ner ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser