Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spisen ryker in :(  (läst 15270 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Spisen ryker in :(
« Svar #20 skrivet: 28 maj-10 kl 12:07 »
Jag håller på och sotar nu och det är en tjock kaka några millimeter under alla plattor, biten mellan plattorna och en del aska under spisen. Men inte alls så mycket som jag skulle tro behövs för att påverka draget men det kanske inte behövs så mycket för att störa? Har köpt bruk nu att gjuta med uppepå spisen. Enligt lokal förmåga skulle det vara bra för draget att forma kakan uppepå spisen lite aerodynamiskt om ni förstår. Vad tros om det?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

ca

« Svar #21 skrivet: 28 maj-10 kl 19:10 »
Tron kan göra mycket men för draget hjälper den inte. Här gäller det att få  röken att ,mot naturlagen,först gå nedåt och under bakugnen innan den kommer ut i skorstenen som i sin tur måste bli varm innan den termiska dragkraften börjar verka och spisen slutar ryka in. Status Q...Leran som läggs ovanpå ugnen är till för att jämna ut temperaturen så det skall bli värme kvar till att även grädda brödkakan på undersidan. Eldas det en stund i den lilla sotluckan under bakugnen slipper röken åtminstone denna stund att trotsa naturlagen och skorstenen kan förhoppningsvis under tiden kommit upp några grader över utetemperaturen vilket krävs för att det skall börjadra. En vanlig kamin brukar lättare kunna tändas då röken bara behöver sträva uppåt för att bli kvitt "kallproppen" i röret men även där gäller en varm skorsten för att få ordentligt drag och högre verkningsgrad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 28 maj-10 kl 23:46 »
Har du tänkt på att sota till höger om ugnen där röken ska passera nedåt också?

Finns det något spjäll i spisens rökstos? I så fall, fungerar manövreringen av det eller har någonting hoppat loss eller gått sönder så spjället kan ställa sig i vilket läge som helst?

På tal om täthet i spisen så är ett kritiskt ställe vid ugnens högersida, skarven mellan ugnsbottnen och ugnens sidoplåt. Om sidoplåten är en vanlig stålplåt (alltså inte gjutjärn) så kan den slå sig med tiden så det blir flera millimeters glipa mellan den och de stummare gjutjärnsdelarna intill. Som provisorisk reparation kan du göra rent ordentligt (stålborsta osv) och täta med avgaspasta (finns på större mackar eller biltillbehörsfirmor).

Snickarn

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 29 maj-10 kl 09:00 »
Ska testa att dammsuga rent med en grovis idag runt överallt inne i spisen och stålborsta allt jag kommer åt så får vi se vad som händer :) Har allvarliga funderingar på att bygga in skorstenen på utsidan men nu ha rjag bara tillgång till gullfiber vilket kanske inte är optimalt för att isolera den så jag kanske får investera i skorstensisolering med nät. Kanske lika bra.

En fråga jag har är hur stor skorsten ska vara i förhållande till spisen. Alltså diametern på skorstensröret. Den lilla stump av fastsvetsad skorsten som sitter på spisen är 100mm och jag har skarvat på ett spirorör provisoriskt uppepå det som är 130mm. Ska jag gå ner till 100mm i storlek på det med? Vill gärna slippa öppna inbyggnaden för att röret visade sig vara för stort :P
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #24 skrivet: 29 maj-10 kl 11:04 »
Om man jämför med en murad skorsten så är det snarast för trångt. Det är en rätt stor spis du har. Men det borde funka.

Om du inte har tätt i skarvar så innebär det i stort sett att skorstenen inte är så mycket längre än fram till skarven. Det sugs ju in kall luft där som motverkar draget i resten av röret. Och se till att ha isolerat/dubbelt rör! Ett rör i ett annat, grövre, så att röken kan hålla sig varm. Räcker med stillastående luft emellan rören, bara det är tätt.

Normalt bygger man så att skorstenen går inne i rummet man värmer upp. Då minskar man problemen med kall skorsten rätt rejält, och får mycket mer värme in i rummet. Men kanske det skulle bli för varmt för dig då.

En murad skorsten fungerar också dåligt om den är kall. Om man eldar sällan är ofta teglet dessutom blött/fuktigt och då kan det ta flera dagars kontinuerligt problemfyllt eldande innan skorstenen torkar upp tillräckligt för att bli så varm att den ger bra drag. Typiskt problem sommartid, när man bara eldar ibland.

1. Tät skorsten, utan läckande skarvar.
2. Isolera skorstenen. (Dubbelt rör.)
3. Förläng skorstenen. (4 meter.)
« Senast ändrad: 29 maj-10 kl 11:07 av (sɹǝpuɐ) »

Snickarn

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 29 maj-10 kl 12:14 »
Så du tror inte det behövs någon isolering runtom? Det vore ju smidigt att slippa det :)

Nu är heeeeela spisen genomgången och jag har gjutit med eldfast lera med järnfilspån uppepå ungen :) Något jag märkte då var att det var ett litet hål i ungsdelen så där har det ju hindrat draget så att säga. Nu är det ju tätt pga bruket så jag tror att det kommer bli en stor skillnad bara av det :)
//Snickarn

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #26 skrivet: 29 maj-10 kl 12:38 »
Så du tror inte det behövs någon isolering runtom? Det vore ju smidigt att slippa det :)

Jo, det behövs isolering runt hela. Men det borde räcka med isoleringen som du får med ett dubbelt rör med isolerande luft emellan. Och att det är tätt så att den isolerande luften stannar kvar. Borde gå fint att klippa upp lite av det grövre röret och vika in runt/över det mindre. Då får du dessutom det hela att hänga ihop bra. Popnita?

Då blir det också enklare att ta bort i samband med att du flyttar ditt hus.
« Senast ändrad: 29 maj-10 kl 12:41 av (sɹǝpuɐ) »

Eleganten

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 15 jun-10 kl 13:38 »
100 rör låter som sagt väl trångt. en murad pipa är 120 i sida.
Har du röret går vågrätt en bit efter spisen och i så fall hur långt?. Vågräta kanaler kan ha en mkt negativ inverkan på draget.
Estetiken framför allt

Snickarn

• Dalarna
Ahhhhhhhhhhh! Ger fan upp!!! :(
« Svar #28 skrivet: 02 sep-10 kl 11:35 »
Alltså... nu börjar det bli kallare så nu måste jag snart börja elda... Har inte gjort det sen jag gick igenom spisen. Idag har jag testat med en längre skorsten. Det funkar men inte särskilt bra tyvärr :(

Jag börjar känna mig beredd att begå självmord men tänker att det kanske vore dumt trots allt. Nu funderar jag på att göra om hela jävla skiten och dra om rökröret från spisen och sätta den uppepå spisen istället för bakpå. Det finns ett hål för det så det är "bara" att flytta den röret. Frågan då är ju om det räcker med 100 rör eller om jag ska uppdimensionera på en gång. Det konstiga är ju att röret som går från spisen och hålet i spisen är mindre än 100 så om det vore en faktor att räkna med är ju alltså spisen felkonstruerad och det verkar ju underligt? Det är en norrahammar 627...

Tänker alltså dra röret invändigt och rakt ut genom taket som man "brukar" göra. Vad tros om det? Eller ska jag helt enkelt försöka med en annan spis?
//Snickarn

tinna.m

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 02 sep-10 kl 12:12 »
Börja med att få rökröret varmt! Kallt rökrör ryker ALLTID in!
Eftersom du kan stopp papper in i röret och tutta på kan du förvärma för att minska problemet, eller ställ ett par värmeljus i röret, nåt.
Om du har ström(hade du inte va?) använd varmluftspistol!
Röken tar lättaste -varmast- vägen ut/upp, sk termik -cirklande rovfåglar & sånt.
När du tänder, ha luckan på glänt samt dörr/fönster öppet.
Spinkeved när du tänder för det brinner fort.
Ge dig inte! Hela Alternativ.nu hejar på dej! :D
Aldrig bensin! Aldrig bensin!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Granbackstove

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 02 sep-10 kl 12:37 »
Kall skorsten är ju ett vanligt problem och antagligen främsta orsaken till att det ryker in hos var och varannan vedspisägare. Lite papper först, för att värma luften i skorstenen, och sedan "riktig" eld kan hjälpa (men med ett oisolerat rör som skorsten lär ju skorstensluften vara tokkall större delen av året).

Kolla även att du inte har sot i spisen. Röken går runt ugnen innan den, röken, går ut, så damma noga över och bakom ugnen. Plocka bort spisringarna så kommer du åt ordentligt. Och så får du förstås kolla att spisen är tät. Annars kvittar det vad du hittar på.
Manna skriver som jag hade tänkt. Varmare inne än ute = bra drag. Varmare ute än inne = stillestånd i rökröret. Förvärm med värmeljus etc. om du vill vara säker innan du tänder! Sotig spis = inrökning. Kolla om det finns en liten lucka under ugnen, raka ur därifrån och förundras över mängderna sot som ansamlas på kort tid...

Alla (? tror jag i alla fall...) vedspisar har rökröret bakåt. Vitsen är ju att elden/rökgaserna ska ta sig hela varvet runt ugnsdelen innan de transporteras ut. Vill du ha lite större värmelagringsförmåga hos spisen kan du fylla den med en täljstensinsats, eller tegel (om du inte använder den för matlagning, förstås!). Detta leder även till att uppkommet drag bibehålls längre. Isolera rökröret kan nog också vara en idé inför kommande vinter. (På vintern är det dessutom väldigt tråkigt att öppna dörrar och fönster för att vädra...)
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 02 sep-10 kl 12:51 »
Skillnaden är att min vedspis har ett rökrör bakåt som är kanske 60cm långt innan det viker av uppåt... Är det också standard? Hursomhelst tror jag inte att jag kan få skorsten varm nog eftersom det är på utsidan. Klart jag kan få drag om jag gör allt ni föreslår men grejen är ju att jag aldrig i livet skulle palla det varje morgon och varje kväll. Hålla på med spisen i en halvtimme är inte kul för att kunna elda i två timmar.
Tror att skorsten på insidan är den enklaste och bästa lösningen... Vad tror ni?
//Snickarn

Granbackstove

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 02 sep-10 kl 12:58 »
Hursomhelst tror jag inte att jag kan få skorsten varm nog eftersom det är på utsidan.

Tror att skorsten på insidan är den enklaste och bästa lösningen... Vad tror ni?
OJ! Det fattade inte jag! Att i princip hela röret var på utsidan. Då måste man ju börja om från början varje gång. Kontakta sotaren och kolla om du får ha röret på insidan och placera det där sedan!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 08 sep-10 kl 06:24 »
Skillnaden är att min vedspis har ett rökrör bakåt som är kanske 60cm långt innan det viker av uppåt...

Nej man skall aldrig tvinga röken att gå horisontellt, minst 45 graders lutning skall det vara.
Så fixa det, dimensionera upp rökröret till 120, flytta in skorstenen och sen är det bara att elda.

Estetiken framför allt

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 sep-10 kl 13:09 »
Jag har också ett horisontellt rör bakåt, ut genom väggen och sedan skorstenen där ute. Funkar perfekt för mig  ???

Eleganten

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 09 sep-10 kl 17:30 »
Det må så vara men det som jag räknat upp är klassiska misstag som med största sannorlikhet leder till problem med draget.
Sen står det var och en fritt att göra som man vill. Jag bara berättar hur det är.
Estetiken framför allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser