Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindskydd till får?  (läst 12724 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Vindskydd till får?
« skrivet: 26 maj-10 kl 07:21 »
Har en diskussion just nu huruvida vi måste bygga vindskydd i hagarna till fåren. Just nu har de så de kan gå in i sitt fårhus, men när betet där är slut måste vi flytta dem till andra beten och där finns ju inga hus, dock en hel del träd och buskar. Här är ganska regnigt och kallt just nu, och lammen är 1,5 - 2 mån gamla. Inte har väl ni hus i varenda hage mitt i sommaren?

gurkan

SV: Vindskydd till får?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 07:30 »
Onej, det behöver du inte ha på sommaren!  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 09:59 »
Jag har transporterat mina tackor och lamm till sommarhagen. Här är också kallt och regnigt och jag har mått dåligt hela tiden sedan i lördags för fårens skull. Jag önskar att jag hade ett vindskydd i hagen. Men där finns stora träd (som inte är "färdiglövade" ännu) men också några stora granar, som ger skydd för regnet. Jag brukar nog känna likadant varje år i början, hoppas bara att de inte får lunginflammation.
Åsenfår, hundar och katter

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 10:13 »
Vi brukar ställa in en balvagn ,med press över, eller ett släp som de kan komma under,eller som nu,två sågbockar med plåt, på och på sidorna. Vad som helst som ger skydd för sol och regn och de går faktis in i skyddet vid regn och lägger sig vid skuggsidan,då det är sol.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 11:03 »
Först, det finns inga regler för att man måste ha skydd mer än på vinterhalvåret.
Sedan är får gjorda för ett liv utomhus. De mår oftast sämre inomhus på vintern.
Däremot är det alltid bra om beteshagen innehåller vissa naturliga skydd, som träd och stenar/kullar m.m. för läskydd.
Även små lamm klarar lite dåligt väder normalt om de är friska och får ordentligt med mat.

hustran

« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 13:32 »
Finns det något datum för vindskydd? Vad räknas som vinterhalvåret? Vi försöker ha fåren ute på skogsbete så länge som möjligt så det vore fint att veta så man inte blir anmäld. :) ???

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 13:59 »
Finns det något datum för vindskydd? Vad räknas som vinterhalvåret? Vi försöker ha fåren ute på skogsbete så länge som möjligt så det vore fint att veta så man inte blir anmäld. :) ???

så här står det i jordbruksverkets föreskrifter (saknr L100)
36 § Utegångsdjur ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Länk till hela dokumentet:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.6b0af7e81284865248a80002467/2010-015.pdf
« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 14:07 av Kajjsa »

Birgit

« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 14:54 »
Så det varierar i olika delar av landet, samt mellan olika år!
Sedan finns det kontrollanter som har egna regler 8)

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 26 maj-10 kl 19:58 »
Kanske det finns nån "handbok" som tar upp rekommendationer att det ska finnas vindskydd även om inte "lagen" säger så. Se bara till att de har möjlighet att komma undan från solen varma dagar.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 maj-10 kl 11:39 »
Utrymme... fritt ur minnet;
KRAV säger 2m2 per individ (tacka med lamm = 1 individ).
Myndigheterna vill ha 1m2.

Min erfarenhet säger att de ligger tätt ihop men nån gång vill någon komma nån meter ifrån de andra så lite plats bör det allt finnas. Kyla har mina Gutar inget emot men regn tycker de är lite otäckt vilket ändå inte hindrar dem att beta ett tag i ösren för att den gå in och idissla.

Sen tycker jag det borde bero mycket på vilken typ av hållning man har, ras, lammning vintertid, mängd djur etc.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 27 maj-10 kl 12:32 »
Här står måttkraven från jordbruksverket.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html

Liten tacka med lamm: total yta 1.7 m2, liggyta 1.2 m2
Stor tacka med lamm: total yta 1.9 m2, liggyta 1.35 m2

Här finns KRAVs regler:

http://www.krav.se/KravRegler/Bilagor/

Måtten för "liggyta" är samma och så tillkommer mått på rastgård.
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 12:39 av Kajjsa »

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 13:14 »
Jag har ett litet skjul i en hage som är ca 2 kvm. Där går ju lätt in 3 fullvuxna tackor.

Ibland ännu fler.  :)

Birgit

« Svar #12 skrivet: 27 maj-10 kl 13:57 »
Mina tolv roslagstackor och deras tolv lamm ryms på 5 kvm utan problem. Det är långt under rek.  8)

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 27 maj-10 kl 14:20 »
Jag har ett litet skjul i en hage som är ca 2 kvm. Där går ju lätt in 3 fullvuxna tackor.

Ibland ännu fler.  :)
Men vad som går att klämma in och vad som är lagstadgat minimått för ligghall är ju inte samma sak  ;)

Birgit

« Svar #14 skrivet: 27 maj-10 kl 15:47 »
Nä, men får begriper ju inte att de inte får ligga så tätt packade, för att de då överskrider reglerna 8)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #15 skrivet: 27 maj-10 kl 16:18 »
Har man en hage med träd och buskar så tycker jag att det är ett dåligt alternativ att sätta upp vindskydd, eftersom marken runt och i det ofta blir väldigt söndertrampat och till slut ohygieniskt. Så vindskydd skulle jag bara sätta upp som allra sista alternativ.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 27 maj-10 kl 21:36 »
Ja man är väl lite sjåpig med de små... man får verkligen hoppas att vädret vänder!
Tack för era synpunkter!

Falin

• -
« Svar #17 skrivet: 29 maj-10 kl 19:20 »
De tackor som går hemma hos mina föräldrar på sommarbete har vindskydd, och de används flitigt! Dels vid regn och dels vid stark sol och värme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser