Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggen borta...bara så där..på några sekunder, hur?  (läst 1055 gånger)

allan7878

• Gäst
vår ena höna har lagt 10-12 ägg i sitt rede som hon var vid vår tomt, i skogskanten intill vårt hus. hon har legat där i går och idag. har sett henne ligga där hela dagen , men nu när jag skulle ut och flytta hennes rede och äggen fick jag en chock..äggen var borta...

hur och vem kan ta dom? hörde ett ljud idag en kort stund, men annars har hon legat där hela dagen. kan ett djur ha tagit äggen fast hon legat på dom?

nu har jag lagt ut nya ägg inne i ett preliminärt hus t våra höns, ska fixa det riktiga i helgen.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: äggen borta...bara så där..på några sekunder, hur?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 20:04 »
Hon kanske gick upp och skulle bajsa, äta, dricka eller något så skyndade en råtta/skata dit och tog dem? :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

allan7878

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 20:15 »
mmm..tyvärr nu när hon börjat ruva..ja jag fanns tre ägg kvar så jag la dom i ett annat rede inne nu. får hoppas hon lägger sig där.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 20:35 »
Skator är snabba. Men ni hade tur som fick behålla hönan för rävar o grävlingar letar också runt.

allan7878

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 20:39 »
ja det var tur. hur får man henne att ligga på ett annat rede inne i huset som dom är just nu?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 20:49 »
Låt henne ligga i sitt rede hon bestämt sig för. Sedan när hon ligger där tar du upp henne, täck för ögonen på henne så hon blir lugnare och inte ser att du flyttar henne. Lägg henne i sitt nya rede och hoppas på det bästa... Vissa hönor vill inte alls ligga kvar i det nya redet, andra ligger kvar men sen när de går upp och äter och sådant så tänker de inte på att gå tillbaka sen utan har sitt gamla rede i huvudet fortfarande.

Detta brukar jag lösa genom att sätta för det nya redet så hönan blir instängd i redet, gärna mörkt. Släpper sedan ut henne 2 gånger om dagen och hela tiden står jag och studerar henne om hon tänker gå tillbaka. Hon brukar få en halvtimme på sig och om hon inte gått tillbaka sätter jag in henne och stänger för. Brukar ta ca 1-3 dagar att vänja av en höna sitt gamla rede för att vilja ligga kvar och återvända till sitt nya efter raster. Då är det inte nödvändigt att hålla på och hålla henne inne i redet och öppna ett par gånger utan då kan man lugnt ta bort "säkerhetsgrejen" och lita på att hönan gör rätt sen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

semlan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 21:30 »
Men tolv ägg! Det måste ha varit världens snabbaste skata, eller en hel flock, det verkar jätteskumt!
Grävling eller nåt annat rovdjur kanske?
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

allan7878

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 21:38 »
superkonstigt, hon låg på dom vad jag såg hela dagen..sedan hörde jag något ljud sedan på kvöllen nu så var alla borta. hon lät kostigt med hönan, undrade säkert vart hennes ägg var.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser