Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handsömnad  (läst 6613 gånger)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
Handsömnad
« skrivet: 22 maj-10 kl 23:35 »
Hej!

Skulle vilja börja sy egna kläder och väskor och kanske något segel om några år. Men vad använder man för stygn som håller bra för kläder och väskor, har läst om kaststygn som verkar enkelt och bra. Är det något man kan använda?
Lever livet Utan E nr så gott det går!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Handsömnad
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 11:44 »
Jag skulle föredra efterstygn för sömmarna och kaststygn för att det inte ska repa upp sig.

Här har du en översikt.

http://enkelochprisvard.blogspot.com/2007/11/sy-ltt-sy-rtt.html

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-10 kl 13:26 »
Tack så mycket, ska testa redan ikväll att sy en väska, typ sjömanssäck.

EvBrSt

« Svar #3 skrivet: 23 maj-10 kl 17:55 »
Lycka till med sjömanssäcken! Försök få tag i sytråd för handkviltning, den är mycket starkare än vanlig sytråd.
Längtar ut på landet.

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 19:47 »
Tack för tipset, vet du var jag hittar sådan tråd?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 08:16 »
Jag hade liknande planer för länge sen och fick då fin fina tips här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=30714.msg266992#msg266992
Knyppelgarn ska gå bra att sy med. Det är en lintråd som är vaxad. Finns t.ex. här http://www.asvavgarner.se/index.php?produkt=21.

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 09:25 »
Hej!

Har börjat öva på eftersömnadsstygn nu på en vanlig tygbit. De är svårt att få det rakt men lite övning ger väl färdighet som det heter. Ska till en lokal butik idag o se vad dom har.

Tack för alla fina tips!

Lucy

• Ett skogstroll i Tallinn
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 28 maj-10 kl 19:08 »
Jag har en (o)vana att sy saker som bör tåla mycket med björntråd, helst riktigt björntråd som man kan hitta på loppis...men det blir inte så vackert:P  eller så vaxar jag knyppelgarn med bivax. Vanligt " syvax" är mjukare och lättare men luktar petroliumolja... Om du vaxar knyppelgarn själv, dra gärna garnet genom en bit tjockt tyg innan du syr, så att vaxet fördelar sig jämt. Utan vax går knyppelgarnet av fort. Hemslöjden borde ha material och veta, men de är ju knappast billigast.

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 19:20 »
Funkar även bra att köpa grov tråd för smygsömnad hos tapetseraren. Köp en klump bivax där oxå. Inget för de mest skira klosterarbetena, men funkar bra för grövre tyger.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 21:38 »
Tigergarn funkar på kaftiga tyger och skinn, läder så det bör väl hålla även där påfrestningen är stor.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser