Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åter, den smutsiga ullen  (läst 3899 gånger)

adahl

• Uppland
Åter, den smutsiga ullen
« skrivet: 22 maj-10 kl 21:14 »
Jag har fått två kilo lammull som jag vill spinna. Det är första gången jag börjar från "scratch"! Jag kan spinna och karda. Men!

Ullen är smutsigt grå och brun. Och luktar. Som sig bör! Men jag vill få den hyffsat ren innan jag sätter igång. Läste det som stod om att tvätta ull i tidigare trådar. Men jag fick den inte riktigt ren. Det är fortfarande skit i topparna på lockarna. Någon som har något bra tips? Jag vill ju inte ta i alltför mycket, så fettet försvinner.

Edit:

Och hur är det om jag vill färga ullen? Är det hårdare tvätt som gäller? Mer avfettning?
« Senast ändrad: 22 maj-10 kl 21:18 av adahl »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Åter, den smutsiga ullen
« Svar #1 skrivet: 22 maj-10 kl 21:19 »
Sådär brukar det bli. Jag brukar karda o spinna ullen även om den inte är perfekt ren och sedan tvätta det färdiga garnet med lite diskmedel om jag ska färga det eller så.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 22 maj-10 kl 21:27 »
JAg ahr fått ett erbjudande om gratis ull. Någon intresserad?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 22 maj-10 kl 21:40 »

Vad är det för sorts ull?

vattenpuss

• Sund själ i en sund kropp
« Svar #4 skrivet: 22 maj-10 kl 21:53 »
Hur lär man sig spinna? :)
Tillsammans reser vi oss, tillsammans vi falla.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-10 kl 21:59 »
Jag har tvättat min ull i tvättpåsar i maskin på 30 grader med lite lite tvättmedel. sedan torkat den på ett lakan på torkställning sedan rensat lite för hand.........    hoppas nu på att få lära mig karda och spinna !  och även tova   har inte tvättat all min ull!

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 22 maj-10 kl 22:02 »
Vad är det för sorts ull?

Från får, antar jag. Kan ta reda på mer.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 22 maj-10 kl 22:07 »
Hur lär man sig spinna? :)

Man letar upp nån hyfsat närbelägen alternativare som kan visa. Sen är det bara öva, öva, öva!

adahl

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-10 kl 22:23 »

Jo, gratis är ju alltid gott! Bor du i närheten av Sthlm?

adahl

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-10 kl 22:23 »

Och tack för tipsen! Då kör jag på hårt med resten av ullen så är jag fit for fight med två kardor i varsin hand!

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-10 kl 16:26 »
Jag spinner alltid av smutsig ull. Tar bara den bästa ullen av fåren som ryggullen övrigt kastas. Sen rensar jag bort ytterligare de värsta partierna och sen när man kardar så rensas ännu mer bort.....

Ni kan se en sjal som jag stickat under galleriet här eller på min wevshop: www.skinnarbo.se

Jag bor i Tärnsjö, Uppland och lär gärna ut hur man spinner. Kan tänka mig att ha en spånadskurs om nån annan står för logistiken och jag bara behöver vara ledare. har haft flera tovningskurser och är utb. lärare.

stinasjostrom

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 08 okt-10 kl 10:45 »
Prova Eucalan som är miljövänligt och berikat med lanolin.
http://www.textera.se/se/grp/eucalan.php
/Stina

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 okt-10 kl 10:10 »
Ett tips! Gör rent ullen så gott det går innan ni börjar karda och spinna och tova ullen.
En bekant som är textilare fick skabb av sin ull som hon hört skulle gå bra att använda till tovning utan att rengöra först.
Hon blev brun på insidan av händerna och fick en väldig klåda och skabb (djur under huden) enligt hudläkaren. Så tvätta ullen först, skabb finns i ullfettet. Använd handskar! Bättre resultat om man rengjort den i förväg. Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 30 jan-11 kl 11:59 »
Ett tips! Gör rent ullen så gott det går innan ni börjar karda och spinna och tova ullen.
En bekant som är textilare fick skabb av sin ull som hon hört skulle gå bra att använda till tovning utan att rengöra först.
Hon blev brun på insidan av händerna och fick en väldig klåda och skabb (djur under huden) enligt hudläkaren. Så tvätta ullen först, skabb finns i ullfettet. Använd handskar! Bättre resultat om man rengjort den i förväg. Lycka till!

OOps  :o
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #14 skrivet: 30 jan-11 kl 12:11 »
Jag har gammal ingrodd ull jag testar med just nu. Jag tog lite som rymdes i en pepparkaksburk av plast, sköljde väl med kallt vatten, sen lät jag ullen ligga och dra i kallt vatten med två teskedar bakpulver i två veckor.

Den blev riktigt ren, mjuk och det gula och smutsiga topparna blev vita, jag har lite ull kvar och tänker prova med mer för att se om det var en bra metod. Någon annan som provat med bakpulver och kallt vatten?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 30 jan-11 kl 13:40 »

Jag är intresserad är det långt från GBG?
Länk till mina lamm 2012

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 02 okt-11 kl 10:09 »
Jag har gammal ingrodd ull jag testar med just nu. Jag tog lite som rymdes i en pepparkaksburk av plast, sköljde väl med kallt vatten, sen lät jag ullen ligga och dra i kallt vatten med två teskedar bakpulver i två veckor.

Den blev riktigt ren, mjuk och det gula och smutsiga topparna blev vita, jag har lite ull kvar och tänker prova med mer för att se om det var en bra metod. Någon annan som provat med bakpulver och kallt vatten?

Men vilken funktion har bakpulvret? Blekar det eller?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 02 okt-11 kl 19:27 »
bakpulver bildar med fårets eget fett rengöringsmedel (tvål)
Länk till mina lamm 2012

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser