Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvvillig ras utan benbefjädring? Förslag?  (läst 1608 gånger)

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
Ruvvillig ras utan benbefjädring? Förslag?
« skrivet: 18 maj-10 kl 19:55 »
Hej!
Jag vill komplettera vår lilla grupp ( Isbar 1 tupp + 4 hönor och svart-koppar maran 4 unghönor) med 1-2 hönor av ruvvillig ras. Tips? Tanken är att vi ska utöka antalet Isbar, men komplettera gruppen med hönor som ger annan äggfärg, plus gärna ruvar fram så att vi slipper kläcka Isbar. Lite skoj för barnen, både med äggfärgen och höna med kycklingar. 

Jag vill att de ska vara sunda rashöns, helst stora, värpa ljusa/rosa/beige/vita ägg och inte ha någon benbefjädring. Gillar verkligen australorp, men deras ruvvillighet verkar variera. 
Tips?

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ruvvillig ras utan benbefjädring? Förslag?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-10 kl 20:00 »
Orpington är rätt så bra ruvare, de är också stora och kraftiga utan benbefjädring.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 18 maj-10 kl 20:09 »
Orpington är rätt så bra ruvare, de är också stora och kraftiga utan benbefjädring.
Ja Orpington.
Det ka ruva fram 3 kullar om året.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Jakobsson

« Svar #3 skrivet: 18 maj-10 kl 20:11 »
Åsbo är en trevlig ras som gärna ruvar, dom har ingen benbefjädring &
är tåliga. :)

//
Jakossons fru

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #4 skrivet: 18 maj-10 kl 20:41 »
Ja gul orpington skulle def. bli en färgklick i vår grupp! Verkar väldigt mysiga...

Åsbo - kunde absolut vara ett alternativ, men jag vill inte att de ska skilja för mycket i storlek jämfört med Isbar och Maran. Är inte Åsbo ganska små?

Poisan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-10 kl 23:44 »
Sussex, stora, våran höna ligger på tjugo ägg utan problem. Väldigt lugna o trevliga.

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 07:59 »
Skaffa Dorking, de är stora, trevliga och har ett bra temperament. De ruvar gärna. Finns i olika färger, jag har silver.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-10 kl 22:35 »
Ruvvilliga skulle jag säga Åsbo, jag håller på att bli galen på detta ständiga ruvande...... Men det är samtidigt helt underbart så klart!

Små!? Nja lagom skulle jag vilja säga. De är betydligt större än dvärghöns men något mindre än genomsnittet!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jun-10 kl 22:42 »
hedemora, fina trevliga höns, vackra ägg, ruvilliga så man blir galen..

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 07 jun-10 kl 14:43 »
Jag har en sussex med tolv kycklingar nu och en australorp som ligger på sin tredje omgång ägg (två kullar förra året), så det finns såna som ruvar! Det sägs finnas olika linjer av dessa raser med mer ruvvillighet. Vill du t ex ha australorp kan du ju försöka få tag på en sådan.

(jag har tyvärr ingen australorptupp, min höna ligger på blandisägg och inköpta australorpägg)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser