Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lockar jag till ruvning?  (läst 1524 gånger)

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Hur lockar jag till ruvning?
« skrivet: 17 maj-10 kl 22:47 »
Har ni några tips på hur jag kan locka mina hönor att vilja lägga sig/sura?
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

fauve

• Gäst
SV: Hur lockar jag till ruvning?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-10 kl 06:03 »
Ett mysigt rede, gärna på en lite undanskymd plats och en knippe gips/plastägg där i kan locka  fram ruvandet.

helgo

« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 10:24 »
Har också problem att få mina Hedemorahönor att lägga sig å ruva.
Hörde idag att det kan bero på att dem är rätt unga. Ca 2 år.
Är det någon som vet om det stämmer?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-10 kl 19:11 »
Det stämmer inte. Ruvbenägna hönor ruvar redan  under sin första värpomgång.
 Är de två år och aldrig har ruvat, är det troligt att de aldrig kommer att göra det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 maj-10 kl 19:39 »
Min suris är från i fjol och när hon lade sig för en dryg vecka sedan för första gången i sitt liv, så nog visste hon vad som krävs.. Hon har fortfarande inte lämnat redet = matte får se till att hon äter och dricker några ggr/dag  :)

Det märktes tydligt på henne att det var på gång, eftersom hon började ligga kvar längre stund på äggen efter att hon värpt och var allmänt grinig, men under förstadiet där så låg hon nån timme och sedan klev hon av och liggtiden utökades för var dag och när hon låg platt och skorrade illavarslande med utspända nackfjädrar så visste jag att det var läge att lägga in de ägg hon skulle ruva istället för gipsäggen hon låg och tryckte på och förhoppningsvis så kommer det några dunbollar om 12 dagar  :-[

siken

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 24 maj-10 kl 20:54 »
fauve skrev: Hon har fortfarande inte lämnat redet =matte får se till att hon äter och dricker några ggr/dag 

Det är viktigt att hon lämnar redet när hon skall äta och dricka, annars är det stor risk att hon skiter på äggen , och då kvävs forstren. För övrigt behöver de inte äta mer än högst en gång per dag. Vissa höns är inte och ute och äter mer än kanske tre gånger i veckan.

Men tillbaks till ämnet: För att locka höns att ruva behövs ägg i redet. Vissa höns vill ruva när de värpt 30-40 ägg även om det bara finns ett par ägg i redet, medan andra behöver ha haft 15 ägg i redet i flera veckor innan hormonnivåerna för ruvning blivit så höga att de blir liggande (då måste man märka äggen och plocka undan de äldsta efter hand). Soligt och varmt väder hjälper också att trigga igång höns att blir ruvbenägna, men det avgörande är mängden ägg som hönan känner mot huden när hon ligger i redet. Om jag inte minns helt fel så är hormonet oxytocin inblandat (trots att det för däggdjur ger mjölknedsläppning och livmodersammandragningar). 
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #6 skrivet: 27 maj-10 kl 16:41 »
Jag vill bara berätta att min yngsta höna, inte ett år en gång, nu lagt sig och fått nio ägg under sig (som jag sparade ihop) Hon lockades av att jag lät äggen som värptes ligga kvar i ett rede (kanske det blev sex-sju, innan hon la sig.) Dessa bytte jag sen ut till de no ägg hon ligger på nu. Om två veckor väntar jag tillökning :D
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser