Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Buhuu, jag är en mördare!  (läst 3592 gånger)

semlan

• Södermanland
Buhuu, jag är en mördare!
« skrivet: 17 maj-10 kl 22:29 »
Åh så himla dumt!!!
Tre av mina Åsbohöns har legat på ägg jättelänge nu, en av dem i ca 35 dagar och inga kycklingar har kommit ut fast äggen blivit lysta ett par gånger och definitivt hade ämnen i sig.
Så ikväll tänkte jag att jag måste ta bort äggen från hon som legat längst, hon har ju inte fått frisk luft och ljus på så länge nu och hon visar inga tendenser att ge upp sina ägg.
Först tog jag bara bort ett ägg och tänkte ta sönder det för att se hur långt det hade kommit innan den hade dött, vilket jag var helt säker på att den gjort eftersom det gått så lång tid.
Jag har läst alla tänkbara inlägg här för att få lite hopp, men alla jag hittat verkade överens om att efter dag 28 är det kört.
Men.... när jag tog sönder skalet kom det blod och där låg en liten kyckling och rörde sig! Fast den var ju inte färdigutvecklad och det fanns lite av gulan kvar som den inte hunnit äta upp, så troligen hade den bara några dagar kvar i ägget .
Nu dog den ju förstås!
Jag ville ju bara hjälpa min höna, men om jag bara låtit ägget vara så hade allt troligtvis gått  bra. Åh vad jag ångrar att jag skulle lägga mig i!
Men är det inte lite konstigt att äggen utvecklas så jättesakta? Är det kanske vanligt hos vissa höns? Nu låter jag alla andra ägg ligga kvar i alla fall. HOppas att inte det här var den enda levande bara!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Buhuu, jag är en mördare!
« Svar #1 skrivet: 17 maj-10 kl 22:37 »
Aww. :(

Men 35 dagar låter otroligt långt för en höna att ruva. Du tror inte att några har smugglat under ägg senare under henne utan att veta om? Om jag vore du skulle jag nog lysa restrerande ägg. Jag lyser alltid ägg innan jag knäcker eller kastar dem för att vara säker på att det är dött.

Håller tummarna för att det är fler små liv under din höna och att det snart tittar fram några dunbollar! Olyckor sker ju ibland. Har själv gjort samma misstag en gång FAST jag lös innan. Var dag 7 på ägget och jag såg ingen spindel... Ingenting. Så knäckte ägget och då låg en liten kyckling där i ändå!!  :'( Fattar inte... Den måste ha som kapslat in sig i centrum av ägget, eller väldigt tjockt skal... Hm...  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 maj-10 kl 22:38 »
Det är inte så att du har räknat fel på dagarna?? Frågar för jag har själv gjort det vid ett tillfälle... :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 maj-10 kl 22:48 »
Innan vi slänger äggen som legat under höna eller i kläckare så gör vi vattentestet. Fingervarm/ljummet vatten (se upp, får inte vara hett) och håll ögona på äggen. De som guppar har levande kycklingar i och de som flyter stilla har ingen levande kyckling i.

Klippa

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-10 kl 22:53 »
Innan vi slänger äggen som legat under höna eller i kläckare så gör vi vattentestet. Fingervarm/ljummet vatten (se upp, får inte vara hett) och håll ögona på äggen. De som guppar har levande kycklingar i och de som flyter stilla har ingen levande kyckling i.
Det hade jag ingen aning om! Jätte bra att veta ju! Tack så mycket!  ;D

semlan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 22:55 »
Jag borde inte ha räknat fel om jag inte skrev in fel i almanackan när hon lade sig, men det tror jag inte.
Andra höns kan inte heller ha tagit sig in och lagt nya ägg för det är kompostgaller runt hennes lilla område.
Nu har jag bara en vanlig ficklampa att lysa med men det har ändå varit lätt att se "spindeln", men nu var det bara mörkt i ägget och inga pip. Måste skaffa en bättre lampa!
Vattentestet låter som en jättebra lösning också, det har jag aldrig hört förut!
Tack snälla för era svar och hoppas hoppas att jag snart kan berätta att det fanns fler levande som får kläckas i fred!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 23:58 »
Jag gjorde samma tabbe just o dom äggen har legat i 5 v ....blääääää,,,,
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 18 maj-10 kl 00:11 »
Skumt, är det något konstigt med kläckningarna i år. Jag slängde själv ett kalkonägg fem dagar efter det skulle kläckts och till min förskräckelse var där en levande kyckling som dog såklart. Sedan kläcktes ytterligare sex kalkoner under hönan. Nu var kalkonhönan så knäpp så hon ruvade ihjäl ungarna.

Min Åsbohöna som är en mycket bra ruvare kläckte kycklingar tre dagar efter de skulle kläckts. Tre kycklingar lyckades inte ta sig helt ur ägget utan dog. Konstigt.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 00:39 »
Jag har skrivit tidigare om en jättelång ruvning som tog över 30 dagar.

Den enda förklaringen som jag kan komma på är att hönan måste ha varit ifrån äggen ganska mycket under någon period, under tider då jag inte såg på. Då skulle väl äggen kylas av en del och utvecklas långsammare?

Så ge inte upp utan vidare... Gupptestet verkar suverän. TACK!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 maj-10 kl 07:35 »
vattentestet ska användas här med , sprid ordet om det .
Ja jag hade inte en tanke på att det kunde finnas nåt liv i mina ägg o det går ju inte att se igenom mina mörkgröna heller .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 18 maj-10 kl 08:23 »
Det där med ruvande hönor är lite knepigt vad det gäller dagen D för verklig ruvning. Jag kan se att en av de mina surar men då får hon fejkade ägg under ca en vecka tills jag vet att hon inte bara provkör ;). För så som jag upplever det så ser de ruvande ut från start men sedan tar det ca en vecka innan de verkligen ligger fast. Därför tar jag in ägg varje dag och så får de fejkägg att ruva på tills jag ser att de verkligen bestämt sig. Det brukar ta drygt en vecka och då får de riktiga ägg! Då brukar de 21 dagarna stämma på pricken!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Jakobsson

« Svar #11 skrivet: 18 maj-10 kl 08:40 »
Det där med ruvande hönor är lite knepigt vad det gäller dagen D för verklig ruvning. Jag kan se att en av de mina surar men då får hon fejkade ägg under ca en vecka tills jag vet att hon inte bara provkör ;). För så som jag upplever det så ser de ruvande ut från start men sedan tar det ca en vecka innan de verkligen ligger fast. Därför tar jag in ägg varje dag och så får de fejkägg att ruva på tills jag ser att de verkligen bestämt sig. Det brukar ta drygt en vecka och då får de riktiga ägg! Då brukar de 21 dagarna stämma på pricken!

Ungefär så gör jag med. Jag väntar 5 dagar & ser så att dom verkligen ligger
där innan jag lägger under ägg som jag vill ska kläckas! Det brukar gå bra här med :)

//
Jakobssons fru

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 18 maj-10 kl 09:00 »
Dråpare heter det när du tar någon av daga med överilad brutalitet snarare än med viljes.

I ditt fall kommer du undan med "vållande till annas död".

fauve

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 maj-10 kl 09:01 »

Så gjorde jag på min suris nu också. I 1½ veckas tid fick hon bara ligga på gipsägg och varje dag låg hon lite längre tid på dem, men klev alltid upp och lämnade under dagen. Nu ligger hon plattare än platt på 9 riktiga ägg och har så gjort i 4 dagar. Har vad jag kan se inte varit av äggen nån längre stund (om ens något).

Hon har en yta där hon kan sträcka på benen, bajsa, äta och dricka vatten, men det ser tämligen likt ut på den ytan som det gjorde för 4 dagar sedan...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #14 skrivet: 18 maj-10 kl 09:53 »
Så gjorde jag på min suris nu också. I 1½ veckas tid fick hon bara ligga på gipsägg och varje dag låg hon lite längre tid på dem, men klev alltid upp och lämnade under dagen. Nu ligger hon plattare än platt på 9 riktiga ägg och har så gjort i 4 dagar. Har vad jag kan se inte varit av äggen nån längre stund (om ens något).

Hon har en yta där hon kan sträcka på benen, bajsa, äta och dricka vatten, men det ser tämligen likt ut på den ytan som det gjorde för 4 dagar sedan...

Precis! Så om man inte gör så utan räknar dag 1 som den dagen man först såg dem ruva så blir ju liggtiden längre i våra ögon. Då kan man se dem ruva i långt mer än 21 dagar. Så tror jag  ;)!
« Senast ändrad: 18 maj-10 kl 09:58 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 18 maj-10 kl 09:57 »
Min låg över 5veckor ,,,,,,,,,,,,,o ändå ,,,,,,,,,, jag fattar noll faktiskt .
'Ska vattentesta hädanefter.

Nina K

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 18 maj-10 kl 17:44 »
Det har hänt även hos oss att kycklingar/gäss/ankor inte inte kläckts det datum vi beräknat. Låter dem va 3-5 dagar till och sen kollar vi dem i vattentestet. De som inte rört sig markerar vi och gör test igen dagen efter för att vara säkra. Vissa kan vara lite "sömniga" och inte gunga så man ser gungningen.   ;) Ha tålamod när ni lagt i äggen i vattnet. Om äggen är lite kalla/svala så brukar de ofta börja gunga strax efter att de kommer i den varma vattnet. Medan ägg som kommer direkt från värmen kan ta lite tid innan de gungar till.  o:) Bara hålla tummarna då på att de orkar ta sig ut.

Om ni vill vara säka så skulle jag rekomendera att göra vattentest två gånger (två dagar) innan de tas bort.

/Nina

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 18 maj-10 kl 19:32 »
Åh så himla dumt!!!
Tre av mina Åsbohöns har legat på ägg jättelänge nu, en av dem i ca 35 dagar och inga kycklingar har kommit ut fast äggen blivit lysta ett par gånger och definitivt hade ämnen i sig.
Så ikväll tänkte jag att jag måste ta bort äggen från hon som legat längst, hon har ju inte fått frisk luft och ljus på så länge nu och hon visar inga tendenser att ge upp sina ägg.
Först tog jag bara bort ett ägg och tänkte ta sönder det för att se hur långt det hade kommit innan den hade dött, vilket jag var helt säker på att den gjort eftersom det gått så lång tid.
Jag har läst alla tänkbara inlägg här för att få lite hopp, men alla jag hittat verkade överens om att efter dag 28 är det kört.
Men.... när jag tog sönder skalet kom det blod och där låg en liten kyckling och rörde sig! Fast den var ju inte färdigutvecklad och det fanns lite av gulan kvar som den inte hunnit äta upp, så troligen hade den bara några dagar kvar i ägget .
Nu dog den ju förstås!
Jag ville ju bara hjälpa min höna, men om jag bara låtit ägget vara så hade allt troligtvis gått  bra. Åh vad jag ångrar att jag skulle lägga mig i!
Men är det inte lite konstigt att äggen utvecklas så jättesakta? Är det kanske vanligt hos vissa höns? Nu låter jag alla andra ägg ligga kvar i alla fall. HOppas att inte det här var den enda levande bara!

Gråt inte över spilld mjölk. Tråkigt när sådant här händer men man lär ju sig av sina misstag. Det kan inte vara så att hon har värpt egna ägg i redet eller?

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 18 maj-10 kl 20:24 »
Gud s¨skönt att höra att det finns hopp minhöna  har legat stadigt i (vad jag tycker är) 23 dagar nu och jag gick in på Alternativ nu för att se om det fanns någon tråd som kunde ge mig litet hopp och det gjorde det! Tack! I mitt fall vet jag dessutom att de andra hönorna la dit nya ägg de första dagarna innan jag kom på att märka äggen. Hon fortsätter att acceptera nya ägg men nu plockar jag bort dem varje dag. De är våra första kycklingar och jag har inte lyst dem dels pga av att jag inte har någon lampa och dels för att hon blir så orolig när jag är där och grejar.
Hoppas, hoppas, hoppas!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

semlan

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 18 maj-10 kl 23:22 »
Oj vad många svar, tack för allt stöd och alla tips och teorier!
Jag tror att det kan vara så som några sa, att de inte alltid ligger på heltid precis i början, och sen har det ju varit en så kall vår om nu det kan ha med saken att göra.
Och från och med nu ska vattentestet bli min bästa vän innan jag göra något överilat!
Under över alla under så har det faktiskt pipit lite under hönan i kväll, så någonting verkar definitivt vara på gång nu. Jag var i hönshuset hundra gånger minst i kväll och tittade men hönan lyfte aldrig på sig utan sträckte bara lite på sig varje gång det pep.
Men nu får jag väl lita på att hon klarar av det själv, hoppas på något resultat i morgon bitti.

Och Suresh, lite galghumor var fakiskt ganska uppiggande :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser