Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket Elfårnät?  (läst 2792 gånger)

Lolli

• Dalarna
Vilket Elfårnät?
« skrivet: 16 maj-10 kl 16:38 »
Vilka elnät köper ni ?? och vad kostar dom?

Har sett att både Bole, LG och Granngården har, själv har jag tittat på d orange som heter Titan(granngården) men d finns tydligen ett svart Titan också hos LG. Några skillnader??

Är det  mindre risk att fåren trasslar in sig om man använder lammnät som har mindre rutor??

vallhunden

• Västergötland
SV: Vilket Elfårnät?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 16:57 »
Jag använder LG´s elnät som har två pinnar som går ner i backen. Jag tycker att det blir bättre stadga i det nätet än de som bara har en pinne i backen.  Heter "100cm med dubbelfot".

Hel grejen med elnät är att vara väldigt nogrann när man sätter ut dom och framförallt när man tar ner dom igen.  Det är så sabla lätt att de trasslar sig och då är det ett helsike att reda ut dom igen. Systematisk hantering alltså ;) ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Hylsa

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 16 maj-10 kl 17:06 »
Använt granngårdens....Trodde jag skulle bli idiot efter en stund, det är inte alltid "rätt" packat när det kommer från affär.
Med lite extra uppstadgning så stod det riktigt trevligt men det krävdes lite mer än vad som följde med i "påsen", och som "vallhunden" skrev; Ta ner det försiktigt och nogrannt, ett tips det kan jag lova ;) Learing by doing! ;)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-10 kl 19:02 »
Jag kompletterar med trästolpe med en "kryssfot" som jag slagit i en isolator i höjd med översta tråden på elnätet. De använder jag när det är skarpa hörn på nätet, jag bara hakar i översta nättråden vid plaststolpen i en isolator så står den stadigt. Likaså använder jag stolpen när det lutar för att "lyfta nätet" så att det inte blir häng på det i mitten. Kryssfoten är också oumbärlig när man råkar ut för berg så stolpen står ostadigt. Då ställer man trästolpen nära elstolpen och lägger stora stenar på foten. Då står det jättestadigt!

Jag tycker det är en genial lösning  ;D
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 19:59 »
Jag har köpt elstänselstolp i vit plast med många olika hakar på. Hög stolpe på Granngården. Det sätter jag i som extra stöd vid ojämnheter. Jag sätter den också t ex i hörn.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 20:24 »
 Dom bästa näten jag har är dom Svart/Vita AlfaLaval (är det väl?!?) näten från Granngården, jag tror dom finns fortfarande? Men dom är svindyra... Fast bra, jag har fått mina i födelsedagspresent :-[
 Stela vertikala "plastskenor" som håller nätet rakt och stark övrig tråd i nätet, det enda man kan gnälla lite på är att "Toppisolatorerna" där översta tråden är fäst är lite klen och kan gå sönder... Men stolparna är så stadiga att dom fungerar även i hörn om man lutar dom lite utåt.
 Dom andra näten jag har är orange med gröna stela vertikala trådar från Bole Artnr1330630 Pris:838 kr med moms om man köper 6 stycken kostar dom 813 kr.
 Dom är också hållbara och bra men stolparna är lite mjukare så att jag får använda Boleplastsolpar i hörnen.
 Det jag gillar med näten med styva vertikala trådar är att dom inte blir "säckiga" och lägger sig mot marken, jag tycker det är värt att dom kostar mer... Det är lätt att få dom sträckta och bra.  Det borde vara större risk för intrassling om nätet är vikt lite mot marken.
 När marken är ojämn brukar jag använda tältpinnar från ett par gamla kasserade tält och sätta i den nedersta strömlösa tråden så att den hålls ner mot marken.
 Hur gör ni när ni samlar ihop näten? Jag brukar rulla ihop dom för att få minst trassel.
 Jag har aldrig använt speciella lammnät så jag vet inte hur dom är, det har fungerat bra med vanliga nät till mina lamm också...
                                             Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 16 maj-10 kl 20:27 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 16 maj-10 kl 20:47 »
Ang. trassel så brukar jag ta upp dom så här;

Ta up stolparna, en för en och lägg ner på backen så nätet ligger utsträckt helt nere

Lyft den första stolpen och dra över den till stolpe nr 2, då viker sig nätet mellan 1 o 2 fint. Sen tar jag dom två stolpar som ligger nu på varandra och drar till stolpe nr 3.

So fortsätter jag hela vägen och i slutet så ligger alla stolpar ihop och nätet är vikt bakom i ett stycke. Detta nät-stycke rullar man då ihop försiktigt och binder fast med rem.

När man sen ska använda det så är det bara att rulla ut stycket igen, lyfta upp första pinnen och börja gå ut det.

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 17 maj-10 kl 23:40 »
Håller helt med Charlotte om att de med stela vertikala plastskenor mellan pinnarna är de bästa. De finns även på willab i annan färg (grön/orange) och till en billigare penning.

När jag lindar in dem går jag bara och drar upp dem med höger hand och plockar över till vänster, i vilken jag håller första pinnen och ja... slutligen hela nätet. I början lade jag det alltid på backen och gjorde som Fritjoff, men upptäckte sedan att det gick lika bra att ta dem direkt när man gick första gången och drog ur pinnarna. Håller pinnarna parallelt med marken så att nätet hänger fritt, funkar bra, tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare
Ljunghonung, alternaiv, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser