Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor  (läst 1380 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Nybörjarfrågor
« skrivet: 15 maj-10 kl 20:13 »
Våra första får kom i morse! :) Så nu kommer frågorna.... vad ger ni kraftfodret i? Några slags rännor skulle nog vara bra....ge i spann är ju inget bra, när bara en kan äta åt gången. Hur har ni det med tak över huvudet, kan de gå in och ut som de vill? Kravet är väl endast vintertid? De får vara inne nu första veckan, så vi kan bekanta oss med varandra tänkte vi. Och lära sig vad kraftfoderspannen är! Vi köpte mineraler, trodde att det var en hård "kaka" i spannen, men det visade sig vara pulver - hur ger ni sånt?

Nickan

• -
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 15 maj-10 kl 23:26 »
Vad ger ni kraftfodret i?  (ett foder tråg) kan lätt göras med ett par plankor om inte annat...
ge inte i en hink för dom ska ju ha lika mycket var dom ska ju inte slåss om vem som ska stoppa ned huvudet först, kan lätt bli bråk i vissa fall kan de skada varandra!

Vi har våra får i ett stall, där kommer dom in även om dem går på bete... Nu när solen varit så skarp måste dem nästan kunna ta skydd från den?
Stänger till och med in dem på nätterna eftersom vi har rätt mycket Lo här och jag är lite rädd om lammen än så länge.

Vi köpte mineraler, trodde att det var en hård "kaka" i spannen, men det visade sig vara pulver - hur ger ni sånt? (räcker det inte med saltsten?)

Om man inte vill göra ett eget foder tråg till fåren så finns det ju att köpa på blocket eller säkerligen på Granngården.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 16 maj-10 kl 11:22 »
Våra första får kom i morse! :) Så nu kommer frågorna.... vad ger ni kraftfodret i? Några slags rännor skulle nog vara bra....ge i spann är ju inget bra, när bara en kan äta åt gången. Hur har ni det med tak över huvudet, kan de gå in och ut som de vill? Kravet är väl endast vintertid? De får vara inne nu första veckan, så vi kan bekanta oss med varandra tänkte vi. Och lära sig vad kraftfoderspannen är! Vi köpte mineraler, trodde att det var en hård "kaka" i spannen, men det visade sig vara pulver - hur ger ni sånt?

Vad jag har hört ska dem ha 10 gram mineraler om dagen.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 16 maj-10 kl 11:24 »

här kan du få en del tips oxå: http://www.vaxteko.nu/html/sll/lst_o_lan/utan_serietitel_lst_o_lan/UST99-13/UST99-13.HTM

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 18:29 »
Jag har faktiskt gett mina tackor kraftfoder i varsin spann (samtidigt), då vet man precis vad var och en får i sig och kan styra lite! Men det funkar bara om man har max 5 tackor.  ;D

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 08:12 »
Vi hittade faktiskt en gammal ränna hopslagen av några brädor....den får duga till kraftfodret så länge! Mineralerna får jag klura vidare på... Tack för länken!
Förresten, en tacka har inte lammat ännu...de andra lammade 15/3-15/4.....hur kan man se att hon ö.h.t är dräktig? På juvret syns inget...

Ingrid68

• -
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 09:47 »
Första året hade vi 12 tackor. Vi spikade upp vanliga hängrännor på väggen. Fungerade faktiskt bra.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 2 användare
Paradisgården, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser