Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sota själv kurs  (läst 6158 gånger)

Digger

sota själv kurs
« skrivet: 15 maj-10 kl 19:15 »
gick en sån nyligen, så nu väntar jag på papper att jag är godkännd för att sota själv, var bara lite pappersjobb på räddningstjänsten som de ska fylla i o skicka till mig.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

bo_i_dala

SV: sota själv kurs
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 18:20 »
Hej!
Har en bekant som är sotare- han säger att du ska kolla med ditt försäkringsbolag så försäkringen gäller vid brand orsakad av soteld osv nu när du ska sota själv!!
Han säger också att vanligaste felet självsotare gör är att man inte fyller i sotningsjournalen på rätt sätt (eller det vanligaste- inte alls)- annars tycker han det är OK!
MVH

Digger

« Svar #2 skrivet: 16 maj-10 kl 18:52 »
ska kolla det, men det är räddningstjänsten som håller i sotarna, och just därför håller de en kurs som räddningstjänsten håller i och de lämnar sen dispens till fastighetsägaren. Och det finns inge samband med att sota själv o ökade bränder som börjat i eldstaden eller soteld.

Soteld tillsammans med dålig hantering av askan är de vanligaste brandorsakerna.

Och japp, man ska fylla en lista på när man sotat, och det får ej vara längre mellan sotningarna än vad som gäller för den typ av eldstad man nu har
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-10 kl 04:54 »
Det later ju hur kul och ekonomiskt som helst att sota sjalv. Nu kommer foljdfragan, om man anda gor det sjalv kan man ju sota ratt ofta, ar det mojligt att sota for mycket?

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 20 maj-10 kl 22:42 »
Hej!
Möjligen skulle sotningen "slita" på pannans/skorstenens material så man till slut nöter hål... Finns ingen anledning att sota varje dag!
Jag sotar min pannas värmeväxlingsdel varje vecka under höst/vinter, varannan vecka övrig tid, Sotaren får ta skorstenen o:)
mvh

Pelargon

• Närke
« Svar #5 skrivet: 21 maj-10 kl 12:23 »
Här hade sotaren precis varit och sotat. Bara 2 veckor sedan. Men jag kände att det luktade sot och tjära, jag ligger precis bredvid muren. Och jag sade det till min man, men han kände inget. Till slut så fick jag honom till att gå opp och sota och han fick bära ut 4 stora murhinkar med sot.
När sotaren var här så var han oppe på taket i 5 min. Så min man funderar också på att gå den där sotarkursen. Det kommer att komma en brandinspektör och kolla om man sotar själv. Det gör det ju nu också vart 7 eller 8:e år. (:)
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 16:34 av Pelargon »
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Digger

« Svar #6 skrivet: 21 maj-10 kl 18:14 »
olika bränslen och pannor sotar olika mycke också, och hur spjällen är ställda påverkar väldigt mycke.

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-10 kl 06:35 »
Vart kan man gå den kursen och lära sig sota själv? Räddningstjänsten?
Efter regn kommer sol :)

Digger

« Svar #8 skrivet: 04 jul-10 kl 22:23 »
japp, bara ringa o anmäla sig

Johnny

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 nov-10 kl 21:07 »
Har absolut inget förtroende för de sotare jag har träffat.

Den senaste var här och sotade alldeles försent mot normalt tid.
Jag har begärt minst två gånger och han kom inte en en gång om året.
Detta berodde på att han hade lite körigt enligt han själv.
När han ände var här så gjorde han också en besiktning med kamera.
Jag fick två olika räkningar på detta, en för sotning och en för brandskydd.

Extakt en vecka efter fick jag sotbrand.
Jag blev tvungen att ringa brandkåren då jag inte hade en egen viska att rensa med.
Kanalen var så tät att vi nästan inte fick hål på den.
De frågade när sotarna var här senast och jag svarade för en vecka sedan.
Detta trodde de inte på förrän jag visade fakturan. Brandmästaren ringde upp sotaren och sa välvarda ord.
Jag har nu köpt en egen viska och sotaren har forfarande inte varit här under året.
/Johnny

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 25 nov-10 kl 23:41 »
Har också gått kurs och väntar på papper/tillstånd.
Min slutsats från kursen blev dessvärre sota själv och sota ofta, vare sig sotaren kommer eller inte.
Det största problemet/faran med skorstenen är soteld, det undviks genom att sota.
Så ingen, sota så ofta du orkar och hinner.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Pelargon

• Närke
« Svar #11 skrivet: 26 nov-10 kl 13:59 »
Ja, man kan ju undra hur de sotar när de är oppe på taket i 5 minuter.  >:(
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser