Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massa pärlhönsägg! ;D  (läst 3272 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Massa pärlhönsägg! ;D
« skrivet: 14 maj-10 kl 21:37 »
Det här är så skojigt! Är hos min pojkvän och när jag städade deras hönshus (slav ::) haha, nä) så hittade jag några bruna små pyramidformade ägg... Tog upp de och tänkte att det går ingen dvärghöna här. Då slog det mig att det måste ju vara pärlhönsen som börjat lägga! ;D

Hittade under tiden jag var i hönshuset 7st ägg (De slarvar att plocka ägg ibland har jag märkt nu!  :-X)!
Nu ikväll har vi ätit utav de. Smakar som hönsägg som jag också läst men... Vilket otroligt hårt skal de har!  :o Har ju läst om detta med att de ska vara hårda. Men inte trodde man att de skulle vara SÅ hårda. ;D När man skulle hugga ägget mitt itu (som jag gör när jag äter ägg) så slank ju kniven undan när man träffade skalet! Och Emils lillasyster som skulle skala ägget fick det kämpigt med att knacka sönder skalet. Bara small i bordet utan att skalet sprack. :P

Aja, skulle bara dela med mig lite pärlhönsglädje (för en gång skull ::) Gaphalsarna, dock så har de blivit tystare nu sedan räven var och norpade en utav de  ???).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Massa pärlhönsägg! ;D
« Svar #1 skrivet: 14 maj-10 kl 21:51 »
Min granne säger att hon tänker skaffa pärlhöns, dock tror jag inte att hon egentligen inte alls menar pärlhöns utan någon slags dvärghöns. Jag har för mig att jag läst här någonstans att någon hönsras slarvigt kallas pärlhöns av oinsatta ibland. Vilken är det?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 14 maj-10 kl 21:51 »
Kan det vara mille fleur/sabelpoot/benbefjädrad? Eller kanske helt enkelt höns med "blommig" teckning, att det ser ut som pärlor.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 14 maj-10 kl 22:05 »
Jag tror det skulle vara någon slags dvärghöns hon menar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 22:36 »
Kan det vara mille fleur/sabelpoot/benbefjädrad? Eller kanske helt enkelt höns med "blommig" teckning, att det ser ut som pärlor.

Öländsk dvärghöna
Det mest troliga är att de öländska dvärghönsen har sitt ursprung i de gamla dvärghöns som kallades trädgårdshöns och som spreds via England. De var ofta vitspräckliga / vitprickiga och gav upphov till bl.a. standardrasen Mille Fleur. Säkert infördes de också till vårt land. Dvärghöns omnämns dock inte före 1800-talet. Förr i tiden kallades sådana dvärghöns ofta för pärlhöns. Den ras som idag går under namnet öländska dvärghöns kommer från byarna Petgärde och Asklunda. Den förra stammen kallas ibland "spitehöns".
källa: kackel.se
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Micki o Molly

• -
« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 22:50 »
pyramidformade,,,?,,,de va inte dom som hade " smal spets " i båda ändarna då  ::)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 15 maj-10 kl 00:04 »
Nä... Pyramidformade som en pyramid som står på backen. ;D Dock med avrundade kanter! Skojig form som avviker sig från vanliga tamhönsägg där de ofare har en jämnare oval form. Dessa är spetsiga upptill och sedan som kompakta i trubbiga änden. ;D Postar bild på ett ägg, respektive ett som jag lyckades hugga itu efter lite trixande. ::)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 15 maj-10 kl 00:07 »
Öländsk dvärghöna
Det mest troliga är att de öländska dvärghönsen har sitt ursprung i de gamla dvärghöns som kallades trädgårdshöns och som spreds via England. De var ofta vitspräckliga / vitprickiga och gav upphov till bl.a. standardrasen Mille Fleur. Säkert infördes de också till vårt land. Dvärghöns omnämns dock inte före 1800-talet. Förr i tiden kallades sådana dvärghöns ofta för pärlhöns. Den ras som idag går under namnet öländska dvärghöns kommer från byarna Petgärde och Asklunda. Den förra stammen kallas ibland "spitehöns".
källa: kackel.se

Tack för hjälpen, det var säkert såna hon menade, det är en gammal tant...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 15 maj-10 kl 11:05 »
Tack för hjälpen, det var säkert såna hon menade, det är en gammal tant...
var så lite så :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 21 maj-10 kl 01:18 »
hur tar sej kycklingarna ut ur så hårda ägg?? :o
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 21 maj-10 kl 20:56 »
Hej!
Ja det har jag frågat mej i alla år......Med ihärdighet ;D

Men ut kommer dom!
MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser