Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som flämtar som en hund + hosta?  (läst 3823 gånger)

Nickan

• -
Tacka som flämtar som en hund + hosta?
« skrivet: 13 maj-10 kl 22:47 »
här om dagen byggde jag ut hagen så dem fick tillgång till mer grönt. En dag efter var tackan jätte lös i magen, det i stort sett rann där bak, dom ha fri tillgång till hö och friskt vatten varje dag! sen får de kraft + pellets. Hon höll på o hosta lite när ja byggde ut hagen men detta har fortsatt. Hon låter inte kul när hon får dessa "host attaker". Jag tog in henne tidigare idag i lagård eftersom hon inte kan gå o käka mer grönt, hon äter o äter o äter.. Är det därför hon är "full" i magen som detta flämtande kommer ifrån??

någon som känner till detta eller kan förklara för mej?? tänkte jag skulle ringa distrikten i morgon om hon inte visar förbättring över natten...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Tacka som flämtar som en hund + hosta?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-10 kl 09:18 »
Hosta o svårt att andas på våren är trolig Lungmask!
Är hon avmaskad nu?
Om inte avmaska dina får idag..

Hade det varit ett lamm hade
Lunginflamation varit troligt (hosta + flämtande).
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 maj-10 kl 09:55 »
jag tycker nog att det ska räcka med grönt nu om ni har så det räcker där du bor, kanske stödfodra med hö. Men kraft foder o pellets ska nog inte behövas nu när det blir sommarbete. men nog lutar det åt att det är lungmask. mvh Anne-lie

Nickan

• -
« Svar #3 skrivet: 14 maj-10 kl 14:28 »
har nyss börjat med får och har nu bara henne som vuxen tacka, sen har vi 4 lamm kvar. Hon är nyligen avmaskad men inte full dos då jag trodde hon vägde mindre så hon har inte fått för hela hennes vikt men det resterande kanske man kan ge i efterhand?

Nickan

• -
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 14:30 »
okej men sommarbetet har inte kommit igång än, har mycket dött torrt i hagen som är sen förra året. Jag stängde av hagen nu innan utsläppet i morse... Kanske ska till lägga att hon inte har blivit klippt än så hon blir nog också väldigt varm! (väntar på min mor som kommer med klippmaskinen nästa helg, hoppas hon står ut)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 15:52 »
Nej, du kan inte dela upp dosen på två omgångar. De ska ha hela dosen på en gång! Du får ge henne en ny dos, med rätt mängd i förhållande till hennes vikt. Hellre då lite för mycket om du inte vet vad tackan väger!

Jag tittade just på mitt avmaskningsmedel och det kräver en förhöjd dos för lungmask, så läs vad det står på ditt maskmedel.
« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 15:56 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nickan

• -
« Svar #6 skrivet: 14 maj-10 kl 19:53 »
har gett henne en full dos nu så får vi se hur hon repar sej.. Får avvakta ett par dagar och är det inte bättre får jag ringa veterinären, vill ju inte mista henne också med tanke på att jag hade en tacka som låg död på åkern här om veckan, trumsjukan...

fåren är nyköpta för bara ca 1mån sen nu och redan en tacka har dött o så nu dethär, känns absolut inget kul... får hoppas på det bästa nu.

(avmaskningen ja fått är bara för en gång så att säga)

Nickan

• -
« Svar #7 skrivet: 20 maj-10 kl 20:51 »
såhär ca en vecka efter avmaskning så hostar hon fortfarande men absolut inte som förut...
finns ju tydligen många olika arter av lungmask.?

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 20 maj-10 kl 21:30 »
Låter ju som en väldigt bra start - INTE. Har du snackat med säljaren. Hade inte släppt det alltför enkelt!  >:(

Ulla Krull

« Svar #9 skrivet: 22 maj-10 kl 06:42 »
har gett henne en full dos nu så får vi se hur hon repar sej..

(avmaskningen ja fått är bara för en gång så att säga)
Jag vet inte om du menar att du gav en ny hel dos som täcker hennes kroppsvikt med marginal eller om du bara fyllde på med det som saknades sedan förra gången?
Som flera har skrivit så är det alltid viktigt att hellre ge alldeles för hög dos än för liten om man inte vet vikten.
Skälet är att om man ger för liten dos så klarar sig de starkaste maskarna och lever vidare och förökar sig och på så vis byggs det så småningom upp en resistens hos parasiterna och medlen blir verkningslösa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser