Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taggtråd! Enkät/åsikter!?  (läst 10214 gånger)

Pelargon

• Närke
SV: Taggtråd! Enkät/åsikter!?
« Svar #40 skrivet: 13 maj-10 kl 13:20 »
Sen vill jag ge travelerhorses beröm för en så fin häst. Den är verkligen vacker.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 13 maj-10 kl 14:54 »
Komsi! Fyll bilen!  :D

Pja, vi har ju ett deal om söndag morgon, right?
Men det kanske är smartare att komma och skörda taggtråd när jag faktiskt flyttat ner.. med tanke på att bilen blir kvar i söder när jag åker upp igen.. 'funderar'
Låtom oss surra om detta nästa gång vi är i chatten samtidigt.  :D

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #42 skrivet: 13 maj-10 kl 18:37 »
Disskutionen här inne gällde ju taggtråd och inte elband.
Men om man läser inne jordbruksverket så står det att man ska använda eltråd och inte elband. Elband kan ju som många säger orsaka fruktansvärda skador
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 13 maj-10 kl 18:43 »
Sen vill jag ge travelerhorses beröm för en så fin häst. Den är verkligen vacker.
Tack , han är min ögonsten  :-[
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #44 skrivet: 13 maj-10 kl 19:27 »
Hej!
lite undringar........
Är det vanligt att ni ser eller har hästar stängslade med taggtråd??

Häruppe där jag bor verkar det vara ytterst ovanligt! Har nästan aldrig sett det, jag har dock fått känslan av att det är betydligt vanligare nedåt landet.

Jag gillar ju horseguardbandet men billig kan man inte beskylla den för att vara...

Klipper in en sida från dem ang. "farliga" stängsel http://www.gilo.se/farliga.htm
« Senast ändrad: 13 maj-10 kl 19:40 av Sar »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 13 maj-10 kl 19:53 »
Något förbud mot elband finns inte i L101.

Sosso-98

• Närke
« Svar #46 skrivet: 13 maj-10 kl 20:29 »
hej igen :D såg bilden och vad fin liten häst  du har :-[ mvh sofia
Djurintresserad tjej född-98 :)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #47 skrivet: 13 maj-10 kl 22:40 »
Något förbud mot elband finns inte i L101.

Nej, det är väl bara rekomenderat. Det är väl en tolkningsfråga när det står att man inte får ha stängsel som kan orsaka skada.
www.dissolve.blogg.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 maj-10 kl 23:52 »
Nej, det är väl bara rekomenderat. Det är väl en tolkningsfråga när det står att man inte får ha stängsel som kan orsaka skada.

Tolkar man texten bokstavligt framstår det som om endast tråd och nät måste vara spända, medan andra stängsel kan hänga och fladdra. Ännu ett exempel på jordbruksverkets formuleringskonst.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #49 skrivet: 14 maj-10 kl 00:04 »
Tolkar man texten bokstavligt framstår det som om endast tråd och nät måste vara spända, medan andra stängsel kan hänga och fladdra. Ännu ett exempel på jordbruksverkets formuleringskonst.

ja jag står på din sida där men,
däremot vet jag att skulle man få besök av länsstyrelsen så förväntas man tolka texterna just bokstavligt talat.
www.dissolve.blogg.se

pålle

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 14 maj-10 kl 01:57 »
ja jag står på din sida där men,
däremot vet jag att skulle man få besök av länsstyrelsen så förväntas man tolka texterna just bokstavligt talat.
Ja för kan dom inte läsa innan till så existerar inte det hela för myndig heten

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #51 skrivet: 14 maj-10 kl 07:40 »
Här finns  ingen taggtråd i våra hästhagar!

Det fanns på mark som jag lånar till bete, men de har jag samlat ihop och åkt till skroten med för flera år sedan(sorry LottaLuvin).

Jag hade förra året fler lånehagar och där fanns taggtråd.  Det är av den anledningen jag inte lånar dem mer....
På tok för otäckt att ha dem med taggtråd, och på tok för stora hagar för att jag ska vilja dra om allt när det  inte är min mark.

Dessutom har jag ju annat bete, så jag klarar mig utan dem!

Min ena häst väntar ju föl nu alldeles snart, och skulle aldrig våga ha ett föl i taggtrådshagar.
Har en gång sett en vidrig skada med taggtråd och föl!

Det räckte med att se det en gång.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Katharina K

• Västergötland
« Senast ändrad: 30 maj-10 kl 20:42 av Katharina K »

Amamfa

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 01 jun-10 kl 19:15 »
Sorry, men jag tycker att det är ett löjligt förbud. Ett välskött taggtrådstaket är inte farligare än ett elstaket för en gammal lugn häst.

Jag har sett skärskador efter eltråd som inte va så himla mumsiga.

Taggtråden skulle vara borta efter första januari 2010.

JBF

• Småland
« Svar #54 skrivet: 01 jun-10 kl 19:54 »
Det vet vi....  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #55 skrivet: 01 jun-10 kl 22:46 »

Förtydligande, bara i hästhagar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #56 skrivet: 29 jun-10 kl 19:28 »
Citera
    *
    * Antal inlägg: 198
    *
          o Visa profil
          o E-post
          o Privat meddelande (Utloggad)

« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 14:06 »

* Citera

Här ser man aldrig djur innanför taggtrådsstängsel. Fast här ser man knappt betesgående djur ö h t, förstås.
Den taggtråd som finns här uppe ligger oftast här och där ute i naturen då folk verkar ha släppt vad de haft för händerna (plus att man kastat allt möjligt skräp i naturen) då de slutat med djurhållning/flyttat etc.
Det är väl detta som orsakar de största skadorna på vilda djur (samt tama). Har själv ett antal gånger på vår och grannes mark snubblat över taggtråd som lämnats att "självdö" i skogsplanteringar.
Men precis som JBF hävdar, så är de flesta stängsel ok om de är rätt uppsatta för djurslaget.
Håller också med om att stora marker med naturbeten är näst intill omöjliga att stängsla in med el. Dels att få styrka nog på väldigt långa sträckor, sedan allt röjande. Dessutom drar ju stängslen el hela tiden, något jag tycker man ska minska beroendet av.

Vi hade under många år taggtråd till våra hästar. Arrende mark som vi inte fick ändra stängslingen på. Vi har aldrig haft en häst som skadat sig på det. Inte på fårnät heller. Framförallt tror jag vikten av stora hagar är avgörande. Däremot älskar jag inte taggtråd själv heller, men tycker lika illa om el. Hade faktiskt en häst som sprang igenom eltråden (stål) och jo, den gick av. Men hästen fick den snodd runt benet och det skar rejält kan jag tillägga.

Dessutom fattar jag inte varför det skulle vara värre för en häst som panikar genom taggtråd än en ko? Gör väl lika ont på båda? Men kanske försäkringsvärdet som spökar?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #57 skrivet: 29 jun-10 kl 19:43 »
Dessutom fattar jag inte varför det skulle vara värre för en häst som panikar genom taggtråd än en ko? Gör väl lika ont på båda? Men kanske försäkringsvärdet som spökar?

Tror inte det är värre med en häst än för en ko men, gissar på att hästar panikar lite oftare än vad kor gör.  ::) Dessutom så håller ju många hästar i små hagar så att de har närmre till stängslet så att säga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sano

• Bohuslän
« Svar #58 skrivet: 29 jun-10 kl 19:55 »
Här, i sydvästra Sverige, är det, tyvärr, vanligt med taggtråd till häst. Även taggtråd med el i...

Anledningen till att det är förbjudet för häst men inte ko är just hästarnas flyktbeteende som gör att de löper mycket större risk att skadas allvarligt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

JBF

• Småland
« Svar #59 skrivet: 29 jun-10 kl 21:48 »
Här, i sydvästra Sverige, är det, tyvärr, vanligt med taggtråd till häst. Även taggtråd med el i...

Anledningen till att det är förbjudet för häst men inte ko är just hästarnas flyktbeteende som gör att de löper mycket större risk att skadas allvarligt.
Ja, samma här i västra småland. Elförande taggtråd utmed en vältrafikerad 90-väg.. Ingen verkar se nånting. Elförande taggtråd ser jag varenda dag. Dåligt uppsatta stängsel med långt mellan stolparna och låg trådhöjd för alla djurslag. Däremot såg jag ett väldigt vackert stängsel häromdagen, i Värnamo. Kommunen har stängslat en stor hage åt nötkreatur, rejäla ekstolpar (15-20 cm diameter) 4 taggtrådar, välspända, översta tråden kanske sitter på 120 cm. Ca 2,5 meter mellan stolparna. Det är ju ett väl uppsatt stängsel, med spända trådar och väldigt synligt. Precis som ett stängsel ska vara.
Vilket freak man har blivit som nästan stannar bilen för att fotografera ett stängsel  ;D ;D Ja, det är ju ett problem i sig med sockerbitsstora hagar åt hästar, det borde förbjudas. Och hästar med täcken i tid och otid...(vilket är olämpligt även enligt djurskyddsföreskrifterna)Men det är nog en egen tråd det ämnet..
« Senast ändrad: 29 jun-10 kl 21:50 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser