Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När bildar fåren EN flock?  (läst 1694 gånger)

JBF

• Småland
När bildar fåren EN flock?
« skrivet: 11 maj-10 kl 17:22 »
Har sedan tidigare 3 tackor och en bagge plus deras 4 lamm. För två veckor sen hämtade jag hem ytterligare 8 tackor och 15 lamm. Många gånger beter de sig som en flock, men ofta särar de på sig så att min ursprungliga flock är på ett ställe i hagen medan det nya gänget är i andra änden av hagen i frid och fröjd. Detta är ju inget problem förutom för mina öron när något lamm råkat följa med "fel" del av flocken och börjar bräka när det inser misstaget. Ofta händer ju detta kl 05:00 av någon anledning  :-\
Så är det någon som varit med om samma problem och kan säga när de börjar bete sig som en helhet den större delen av tiden?

JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

SV: När bildar fåren EN flock?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 07:35 »
Jodå, JBF mina två grupper av roslag gick åtskilda hela första året. År två hade de delat sig i en ny gruppering.
Precis som du skriver så är de en flock emellanåt för att nästa stund vara två. När de blir skrämda eller ser faror håller de ihop bättre.

Dessutom har jag haft gutar och roslag ihop. De umgås inte överhuvud, så därför befinner de sig på olika sidor om vår gård numer. De talar inte samma språk och det är väl en liten yttring av rasism 8)

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 12 maj-10 kl 08:35 »
 Det är ju egentligen inte så konstigt...
Såna grupperingar fortsätter ju att finnas i flocken för alltid om man studerar fåren lite grann.
En fårflock byggs ju upp kring "Matriarkatet", mödrar i fler generationer bildar ju grupper som håller ihop som en liten flock i flocken.
 Sen blir hela flocken en mer sammansluten grupp när den har "nytta" av det tex när fara hotar.
 Så är det väl oavsett ras? I alla fall har det varit så med mina olika raser.
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 13:06 »
Jo, att döttrar håller ihop med sina mammor (osv upp i leden) det känner jag till. Men just att min ursprungliga flock som ej är syskon utan bara uppvuxna ihop, håller ihop i en grupp, och de andra tackorna med lita blandade släktband håller sig för sig själva. Det är bara baggstackarn som fortf. går med tackorna som försöker vara med båda grupperna samtidigt..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 14:26 »
Jo, att döttrar håller ihop med sina mammor (osv upp i leden) det känner jag till. Men just att min ursprungliga flock som ej är syskon utan bara uppvuxna ihop, håller ihop i en grupp, och de andra tackorna med lita blandade släktband håller sig för sig själva. Det är bara baggstackarn som fortf. går med tackorna som försöker vara med båda grupperna samtidigt..
Jag köpte precis som dig två systrar med olika mammor (och sedan ett tacklamm från helt annat håll) när jag köpte mina första får och då skulle jag tro att nöden har ingen lag för dom?!? Ett ensamt får i det vilda är ett ganska hotat får och då flockar dom sig antagligen med det dom har.
 Nu är dom ju två etablerade flockar som kanske inte har lika stort behov av att umgås så där jättetätt hela tiden.
                                                           Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 15:13 »
Dessutom är de rasister de jäklarna.... ;D

Vita för sig, gråa för sig.........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

ulfg

« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 19:29 »
Det är det jag gillar med får. De är så mänskliga och har inte vett att vara politiskt korrekta  :D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 2 användare
Paradisgården, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser