Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken: Vad har ni för jordbruksmaskiner?  (läst 5431 gånger)

Aqualize

Nyfiken: Vad har ni för jordbruksmaskiner?
« skrivet: 10 maj-10 kl 22:28 »
Ja då är vi redan i Maj. Inte allt för långt bort med att ta in hö och sådant.
Undrar vad ni har för maskiner för detta, och andra jordbruksaktiviteter under året?
Det här kan ju också fungera som lite uppföljning då det har givits en hel del köpråd på forumet genom åren. Hur blev det sen?

Mig själv: (jag länkar in bilder på sakerna då nog inte alla är så bevandrade med vilka modellerna är osv. Men inte alltid bilder på mina maskiner).
Hemma på föräldrarnas "gård" står det en Volvo BM 230 Victor (inte min bild) samt en Massey Ferguson 175 (inte min bild).

En slåtterbalk till traktorn (Mads amby, hittar ingen bild men ser ut som de flesta trepunktsmonterad sådana).

Numera två sidoräffsor. Den första (min bild) har använts länge och den andra lite mindre (samma märke) köptes för att slakta delar från.

Jag har även fått en kombivändare, JF CR320, sådan som finns på varje torp (min bild).

Sist men inte minst, en hårdpress, Welger AP41 (inte min bild).

Lustiga är väl att jag nu inte tar något hö, det är på föräldrarnas lilla gård och det är utarrenderat. Men arrendatorn ville gärna ha små halmbalar så jag fick ju tillfälle förra året (blir nog så igen) att leka med maskinerna :)
För mig är det barndomsminnen och livsglädje och köra traktor och pressa hö/halm... så länge maskinerna fungerar :p

Så... vad har ni era stall/maskinhallar/logar eller rent av under bar himmel?

edit: Verkar trögt det här... ingen som har några maskiner alls? (kom igen nu!)
« Senast ändrad: 11 maj-10 kl 21:26 av Aqualize »

Tacitus

• Ångermanland
SV: Nyfiken: Vad har ni för jordbruksmaskiner?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 18:06 »
Jo, nog har det blivit en del mackapärer inköpt... tre av dessa har jag fått, annars är det köpt för en summa pengar som man föredrar att glömma  ::)

När vi flyttade till gården var det "rent" på redskap.

Betesputs, Kellfri rotorvariant 2,75m

Slåtterkross, JF gms 2,40m

Gaffelsidräffsa, JF 2m

Hövändare, Deutz-Fahr 2.52 5,20m

Hårdpress m balkastare, Welger ap 71

Balvagnar, 3 st boggivagnar

Knivfräs, äldre modell ca 1,5m

Plog, Överum delburen 4 skärig gasplog

Harv, gammal c-pinneharv 3m

Gödselspridare, äldre 3 tonskärra men kraftuttagsdriven

Mineralgödselspridare. gammal modell som jag har byggt om lite grann.

Såmaskin, Juko kombimaskin m 3 lådor 3m

Schaktblad, 3 punktsmonterat

Ett par vagnar till traktorn... det blir ju en del trots allt.

Aqualize

« Svar #2 skrivet: 14 maj-10 kl 20:58 »
Du glömde nämna traktorn, vad är det för en?

Och balvagnarna, har du fått tag i sådana där bra som gisebo med pendlande boggi under flaket? Tittar själv efter någon sådan men verkar ju vara värda sin vikt i guld...

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 maj-10 kl 21:10 »
Har för slåss bara sett boggi utan pendl på balvangn

Aqualize

« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 23:14 »
Har för slåss bara sett boggi utan pendl på balvangn

Tagit sig några öl ser jag, eller?
Jag är inte säker på vad du menar men det jag tänker på (den eftertraktade) balvagn är av den här typen:
Gisebo. I jämförelse med lägre flaknivå och fast boggi, här. Dessa släpar ju i marken för minsta lilla gupp osv.
« Senast ändrad: 15 maj-10 kl 00:34 av Aqualize »

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 23:45 »
Om du inre är säker på  vad ja men så jefani var tycken då

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-10 kl 17:25 »
Två av balvagnarna är med pendlande boggi  ;D

Traktorn är en MF 699 4wd (mp med 2 växelspakar + snabbväxel för att anknyta till andra nätdiskussioner), 95 hk med lastare - skulle väldigt gärna komplettera med tex en MF 188 alt 178 som backup men det får bli när plånboken tillåter.

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 13:11 »
Ängarna slår vi med vår grålle + slåtterbalk. Grannen strängar, balar och transporterar åt oss för 100 kr + moms per plastad storbal. Bra deal för oss eftersom vi inte har plats till fler grejer just nu.

För övriga transporter har vi en lastbrygga alternativt en kärra.

En enskärig plog finns, en konstgödselspridare likaså (vad man nu skall med den till när man strävar efter ängar med hög biologisk mångfald).

Aqualize

« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 00:46 »
Ängarna slår vi med vår grålle + slåtterbalk. Grannen strängar, balar och transporterar åt oss för 100 kr + moms per plastad storbal. Bra deal för oss eftersom vi inte har plats till fler grejer just nu.

För övriga transporter har vi en lastbrygga alternativt en kärra.

En enskärig plog finns, en konstgödselspridare likaså (vad man nu skall med den till när man strävar efter ängar med hög biologisk mångfald).
Nu har jag ju aldrig undersökt en konstgödelspridare närmare. Men går det inte att använda sand i den om det behöver strös ut på vintern när det är is på backen?

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 07:31 »
Nu har jag ju aldrig undersökt en konstgödelspridare närmare. Men går det inte att använda sand i den om det behöver strös ut på vintern när det är is på backen?

borde gå. vore bra i så fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1120 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser