Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimal herrklubb.  (läst 1652 gånger)

freeky

• Gäst
Minimal herrklubb.
« skrivet: 10 maj-10 kl 19:56 »
Hur ska man göra med sin bagge? Ett par av tackorna brunstar tydligen av Drulles agerande att döma, så igår fick han flytta till en egen hage. nu går han där och ser ledsen ut. Våra bagglamm är lite för unga känns det som, den äldsta blir 3 mån om några dagar och nästa om ett par veckor. Vad ska man ta sej till? Är det skittaskigt att låta Drulle gå själv?

Luff

• Västergötland
SV: Minimal herrklubb.
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 20:27 »
Nä, det är väl normalt att baggarna går själva under icke betäckningsäsong. Vi hade våran på tjuder i trädgården på dagarna eller ihop m hästen. Att sätta ihop med yngre baggar kan vara vanskligt - inte säkert gamlingen är snäll.
//Luff

Sorno

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-10 kl 17:47 »
Kan det likväl vara problem att sätta ihop bagglamm i olika åldrar?

Vi har två baggar som ligger omkring 4 mån som vi tänkte avskilja från flocken för att slippa tjuvbetäckning i år igen. =)

En tanke som vi hade var att även låta en flaskuppfödd bagge, 2 mån, att hänga på dem eftersom han ändå inte diar. Tanken var att de skulle trivas bättre tre än två, men det kanske vore bättre att låta lillbaggen vara kvar hos sina jämnåriga kompisar?

Kan det bli problem om man släpper in bagglamm till baggflocken efterhand de når lämplig ålder?
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 17:54 av Sorno »

ulfg

« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 19:19 »
Låt inte baggen gå ensam. Ledsnar han går han igenom stängslet till slut.
Jag kan bara prata av egen erfarenhet. Finns det inga tackor i närheten är det min erfarenhet att baggar går väldigt bra tillsammans och bildar små herrklubbar med god gemenskap. Bråkar inte alls med varandra som tackor kan göra. Detta gällde för mig oavsett ålder och storlek på baggarna och bagglammen. Naturligtvis finns det undantag, men regeln är väl värd för dig att pröva, tycker jag.
I naturen är det fårens naturliga beteende att baggarna går tillsammans i småflockar utanför tackflockarna och drar sig mot tackorna och börjar slåss med varandra först under den i tid begränsade parningssäsongen. Ha lite is i magen när du släpper in nya baggar till den befintliga flocken. Det blir säkert en del testning innan den nya baggen hittat sin plats i flocken och det kan se tufft ut ett par dagar. Men det går över snabbt, de är flockdjur och alla nykomlingar skall testas. Testning är stångning, som du säkert förstår. Bästa för att hålla lugn i herrklubben är att det är ett visst avstånd till damernas hage.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Luff

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 19:58 »
Jag tror att baggar med samma födelseår kan gå utmärkt att sätta ihop - speciellt om dom är under året. Och Ulfg har helt rätt i att man ska ha avstånd till damerna för att få det lugnast. Men en äldre bagge kan ändå vara för stursk mot småttingarna. Men självklart kan man prova.
Tendens till "elakhet" syns ju rätt fort.
Det här med flockbeteende är ju inte alltid så enligt böckerna - genom domesticeringen har vi låtit djur med icke önskvärda beteenden föröka sig. Unghingstar "ska" också gå att ha ihop men det sket en shettishingst jag kände högaktningsfullt i och försökte jaga livet ur en av flockmedlemmarna...
//Luff

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 20:04 »
Vi har ett par småbaggar, men enligt Erik Sjödins bok bör man inte skilja lammen från tackorna förrän efter ca 100 dagar. Får vänta lita till, eller kan man vara brutal och köra redan nu? Drulle går själv i hagen och bräker och bräker, jag tycker så synd om honom, även om han är en knäppskalle som stångas ;)!

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 20:33 »
 Hur har baggarna växt? Det får nog avgöra om det går att skilja eller inte...
För övrigt har jag haft Herrflock sedan jag började med fåren för över tio år sedan...
Det har varit olika ålder på baggarna men många olika vuxna, jag tror det var 7 vuxna som mest (i olika åldrar) och sedan har jag släppt dit bagglamm i olika åldrar och olika omgångar, det har aldrig varit någon bagge som kommit till skada, men det kan kanske finnas dumma individer? Man får väl hålla koll...
 Förrförra året tog jag bort ett gäng av dom riktiga gammelbaggarna, just pga ålder och behöll bara en vuxen samt köpte in en ettåring, dom blev kompisar på en gång. Förra året flyttade Åskarl (fem år) ihop med dom och det gick fint det med :)
  Jag blev alldeles rörd när jag släppte tillbaka honom i vårvintras när han betäckt färdigt. Dom andra två vuxna nosade igenom honom riktigt ordentligt, sedan gick dom tätt ihop och såg ut som om dom snackade gamla minnen kompisar emellan, inte det minsta gruff :)
 Men visst har man hört om bråkiga baggar.... Ibland undrar jag om det kan bero på att dom blivit "knäppa i skallen" av ensamhet och sedan inte funkar att ha med andra ??? Mina har aldrig gått totalt ensamma, antingen är dom med tackorna eller i Herrflocken.
                                                              Mvh
                                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Deepen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 21:32 »
Sitter också och tycker synd om mina baggar jag skiljde från den övriga flocken idag. Det var en så lugn och fin liten flock :( Nu går Julle (kastrerad) och Max (avelsbaggen) i egen hage, tur att de accepterat varandra så att det inte vantrivs med sällskapet. Och dessutom 4+ och regn - ruggigt. De ville nog hellre tränga ihop med sig de andra :(
Jag, blödig, näääää

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 22:02 »
Jag skrev igår en fråga om avskiljning av bagglamm som tyvärr ingen har svarat på än  ;) , fast nu hittar jag min svar delvis här istället, så bra.

Jag tycker inte heller om att dela min lilla flock. Speciellt jobbigt är det att ta bort lamm so tidigt, jag tycker synd om både lammen och tackorna som letar efter sin ungar!   :-[ Helst hade jag alla ihop till slakt.

Det är så kneppt att får måste bli könsmogen så fruktansvärd tidigt,  :-\ det hade väll räkt om dem blev det med ett år eller bara lite innan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
Paradisgården, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser