Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunstigt sto  (läst 12074 gånger)

Klippa

• Dalsland
Brunstigt sto
« skrivet: 10 maj-10 kl 15:36 »
Hejsan! Har ett IC sto vars brunster förvärras för varje gång tycker jag. Hon blir helt vansinnig och försöker sparka allt som kommer i hennes närhet :o. Att ha henne ihop med dom andra är ju inte o tänka längre under brunsten men denna gången verkar det inte ens gå o ha henne ute då hon bara springer fram o tillbaka hela tiden o blir ju i o med det helt slut egentligen men det förstår hon inte riktigt utan bara fortsätter. Har alltid haft ston och det har aldrig vart några större problem förut. Även min pappa har haft flera ston och har aldrig sett på maken till sto. Någon som vet om det finns nåt o ge dom så att det lindras, det är ju jätte jobbigt för henne också :-\.

Norna

• Blekinge
SV: Brunstigt sto
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 16:25 »
Det finns någon ört som man kan ge. Någon slags peppar. Ska visst vara ganska effektivt. Vad fasen hette det - munkpeppar ???
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 17:18 »
Jag antar att man kan sterilisera ett sto, precis som man kan med en tik, men jag har ingen aning om vad det kostar. Jag vet dem som hade jätteproblem med sin tik, och efter sterilisering så blev hon helt lugn och lätthanterlig. Inga hormoner som lever rövare då ju.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 19:07 »
Sterilisering av ston har jag aldrig hört talas om, men det finns örtblandningar som tex Stroppy Mare och liknade som är baserade på bla munkpeppar. Värt att prova!
Det går också att lägga glaskulor i livmodern, men jag personligen vet ingen som har gjort det och har därför ingen närmare info om det.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 20:26 »
Har hon haft föl nån gång? Kan ni tänka er att få henne betäckt?

Annars kan kanske höra med Emelie Cajsdotter. Hon finns i era trakter.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Klippa

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-10 kl 22:41 »
Nej hon har aldrig varit dräktig, hon är 4 nu så visst har jag tänkt tanken  ::) men hon är en väldigt speciell dam på många vis och hon har vid några tillfällen haft lite konstiga "anfall" då hon blir okontaktbar på nåt märkligt sätt och så länge veterinären inte riktigt kan säga va det beror på så är jag lite skeptisk då jag är rädd hon nedärver det till ett eventuellt föl :-\? Det har dock blivit något bättre så det kanske är nåt övergående?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-10 kl 23:45 »
Vilken linje kommer stoet i från?
Det finns nämligen en svår linje i rasen som har sånna tendenser .
Neinor härinne ägde ett sånt sto o det visade sej att stoet var både hingst o sto sammtidigt .
Blev helt livsfarlig.
Hästen var Hermafrodit så när hon brunstade blev det totalt överslag i huvet på henne då hon hade hingst organ inne i kroppen .
Hon blev värre o värre för varje år .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Klippa

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-10 kl 07:54 »
 :-\ Det låt ju inget verkligen inget vidare :-\. Fanns det något o göra åt henne ??? (misstänker svaret redan nu e jag rädd) Hon är efter hingsten Big John.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 11 maj-10 kl 10:23 »
Har hon haft föl nån gång? Kan ni tänka er att få henne betäckt?

Och få en likadan häst till?

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 maj-10 kl 10:50 »
Jag förstår att detta är lite att svära i kyrkan att prata om hormonbehandling här men vi hade en sådan märr på ridskola och det löstes genom p-piller liknande preparat som sattes in under huden, typ P-stav på människa om jag begrep rätt. Det var ganska längesedan detta. Gav i alla fall god effekt och en mer harmonisk häst som klarade av att lära sig saker och umgås med andra hästar på ett vettigt sätt.
MVH/S (som just nu duckar i förebyggande syfte)
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

emeralda

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-10 kl 12:42 »
Innan du gör något annat, så prova med munkpeppar. Det ges dagligen i fodret och det tar ca 3 v innan det har full effekt, men ofta kan man märka skillnaden redan efter 1 vecka. Jag har märkt jättestor skillnad på de ston med besvärliga brunster som jag har haft hand om. Dock hjälper det inte på alla ston, men på många.

Det finns också örtblandningar, t ex Stroppy Mare, men på de ston jag har haft så har ren Munkpeppar fungerat bäst. Vill du tävla så är inte hormonpreparat att rekommendera eftersom det är livslång karens på det (åtminstone var det så för ett antal år sedan, så det är bäst att kolla upp). Munkpeppar kan man ju sluta med om man vill tävla. 

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #11 skrivet: 11 maj-10 kl 13:52 »
Sterilisering av ston har jag aldrig hört talas om, men det finns örtblandningar som tex Stroppy Mare och liknade som är baserade på bla munkpeppar. Värt att prova!
Det går också att lägga glaskulor i livmodern, men jag personligen vet ingen som har gjort det och har därför ingen närmare info om det.

Jag läste för några år sen att det blev allt vanligare att man stereliserade ston. Speciellt på tävlingsstall så tog man hellre stoet än att kastrera hingstarna.
Vart den faktan kommer ifrån vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det faktsikt var så.

Däremot kan jag tänka mig att det är ett kostsamt kalas
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #12 skrivet: 11 maj-10 kl 13:54 »
Jag är beredd att hålla med de övriga om att man skall börja med behandlingar utan karens. Hoppas att det fungerar bra för er, jag tror inte att surmärrarna själva är nöjda och lyckliga när de är som värst så nog kan det vara värt att försöka behandla.
För övrigt vill jag passa på att påpeka att jag inte avsåg att säga att man skall hormonbehandla hästar utan att det var den enda behandling jag hade sett på nära håll. Jag minns också att veterinären var rätt tveksam till att försöka med detta....trots det hade han inga andra förslag. Man undrar ju om det hade hjälpt med munkpeppar för vår märr..... det får man aldrig veta eftersom hon inte lever längre. Som sagt det var ett antal år sedan....nu kände jag mig gammal också. Funderar på att klaga på det i klagotråden ;)
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-10 kl 16:38 »
:-\ Det låt ju inget verkligen inget vidare :-\. Fanns det något o göra åt henne ??? (misstänker svaret redan nu e jag rädd) Hon är efter hingsten Big John.

Nej , flera duktiga beridare försökte men gick bet , samma sak med inkörning o hantering .
min kompis klarade henne länge men fick till slut ge upp då hon skulle bryta sej ur hagen o anfalla barnen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 11 maj-10 kl 16:44 »
Jag förstår att detta är lite att svära i kyrkan att prata om hormonbehandling här men vi hade en sådan märr på ridskola och det löstes genom p-piller liknande preparat som sattes in under huden, typ P-stav på människa om jag begrep rätt. Det var ganska längesedan detta. Gav i alla fall god effekt och en mer harmonisk häst som klarade av att lära sig saker och umgås med andra hästar på ett vettigt sätt.
MVH/S (som just nu duckar i förebyggande syfte)
Har också erfarenhet av ett hormonbehandlat sto som mådde mycket bättre, men jag läste på något forum att det numera skulle vara förbjudet ???
 Men det måste ju gå att kolla om så är fallet?
                                                Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pelargon

• Närke
« Svar #15 skrivet: 11 maj-10 kl 17:57 »
Jag har också sett ston som är som hingstar, och beter sig så där. Ett sto vet jag som vet. kollade opp då hon inte gick i brunst. Fast de sprutade igång henne så blev hon inte brunstig. Vid närmare koll så var hennes livmoder så liten och så hård så även om hingst hade betäckt henne så skulle spermierna inte komma igenom. De kunde aldrig betäcka henne. Numera går hon på de evigt gröna ängarna. Hon trodde nog att hon var hingst.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Klippa

• Dalsland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-10 kl 00:25 »
Det blir helt enkelt till att försöka med först o främst munkpeppar! Hjälper inte det så får jag kolla upp de andra alternativen tex hormonbehandling! Håller tummarna att hon lugnar ner sig!

Travelererhorses- Vad tror du om stammen? låt den bekant? Tänkte på din kompis häst?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 12 maj-10 kl 11:29 »
Nej det var inte samma hingst som tur är .
Men kan hon inte gå med nån lite flirtig vallack när hon brunstar så hon lugnar sej ?

Ancan

• Halland
« Svar #18 skrivet: 12 maj-10 kl 11:35 »
Att sterilisera häst är dyrt (går ej på försäkring) men fullt möjligt.

Att sätta in en glaskula i livmodern har ofta bra effekt, och ett billigt alternativ.

En sådan häst mår ju inte bra under sina brunster, och är farlig att hantera, så jag hade helt klart valt att sätta in kula (enkelt att göra).

Att avla på ett sådant sto känns inte helt seriöst i dagsläget.

Är det taget hormonprover på henne?
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Klippa

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 12 maj-10 kl 14:33 »
Travelerehorses- det va ju tur! Hon går med en flirtig vallack och dom masar fjantar hela tiden dess utom slåss dom så det funkar inget vidare tyvärr.. :-\

A-C - Glaskula låter ju intressant! Hur funkar den? Inga hormonprover tagna. Skulle de visa om hon har hingst hormoner också då eller? ( ??? ??? :-[ :-[)

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser